El congrés de les pantalles es rendeix a la intel·ligència artificial

La nova edició de l’ISE centra bona part de la seva proposta en els canvis per al ram per la producció virtual i les noves tecnologies

El congrés de les pantalles es rendeix a la intel·ligència artificial

ELISENDA PONS

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Fa uns anys –no gaires–, una escena en què Berlín, el característic personatge de La casa de papel, veu sortir el sol al mateix temps que de la seva boca surt la frase i surt el sol, hauria costat incomptables preses i hores esperant capturar el moment idoni amb la càmera. En la sèrie que Netflix acaba d’estrenar entorn d’aquest personatge, que inclou una escena de l’estil, no s’ha hagut de passar per res d’això, només s’ha necessitat un ordinador (o alguns) i les eines pròpies de la producció virtual. "És com un Déu del teu escenari, és brutal", resumeix el director d’aquesta obra, Geoffrey Cowper.

Aquest Déu és una tècnica de producció audiovisual que es recolza molt en elements creats en un ordinador (des d’un efecte especial fins a un decorat sencer), una tendència que s’està estenent a altíssima velocitat i que ha entrat en el sector per la porta gran i acompanyada de la intel·ligència artificial. Totes dues estan revolucionant la indústria i, precisament per això, s’han convertit en dues de les grans protagonistes del congrés que se celebra aquesta setmana a Fira de Barcelona, l’Integrated Systems Europe (ISE).

La primera prova és que la conferència principal del primer dia de fira l’hagi impartit la directora de cine pakistanès Sharmeen Obaid Chinoy, que va centrar la seva ponència a reivindicar el poder del cine per posar el focus sobre causes socials, però que és també qui dirigirà la pròxima pel·lícula de la saga Star Wars.

Segons havien explicat hores abans, en una altra taula rodona, dos responsables de producció virtual dins d’Orca Studios, Adrián Pueyo i Sergi Silva, el director de fotografia Manu León, i el director de cine Geoffrey Cowper, va ser precisament The Mandalorian (una altra entrega de l’univers Star Wars) el primer treball que va posar de manifest les possibilitats d’aquestes tecnologies. A Espanya la van provar per primera vegada, de fet, Orca Studios, El Ranchito, Vancouver i Netflix amb La casa de papel el 2020, i van arribar a la conclusió, entre altres coses, que una pantalla led i les eines de producció virtual podien simular de manera molt realista un escenari en cas d’haver de gravar una escena puntual amb algun actor atrapat en un confinament obligat.

Acció sense dobles

D’acord amb la seva experiència, el món del cine ja pot posar actors a executar determinades escenes d’acció que abans requerien dobles i que ara es poden simular amb postproducció, pantalles, ventiladors i efectes especials. A més, afegeixen, per a un actor és molt més immersiu treballar amb una pantalla amb imatges hiperrealistes darrere que amb un croma verd.

"No sempre és la solució idònia, però en molts casos et dona coses que, d’una altra manera, serien impossibles", sintetitzen aquests quatre professionals.

La clau perquè tot això s’hagi convertit gairebé en habitual en aquesta indústria han sigut els avenços tecnològics i, per descomptat, la intel·ligència artificial. "La intel·ligència artificial és teòricament un set d’eines, però la seva capacitat de provocar confusió respecte al que és real i el que no ens ha fet sospitar que va molt més enllà d’això", apunta l’editor de Collateral Bits, Joan Rosés, en una conferència organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya per presentar un informe sobre l’impacte d’aquesta tecnologia en la indústria audiovisual.

Segons recopila aquesta anàlisi, la intel·ligència artificial ja pot col·laborar en la creació de guions (potser no tan bé com un humà, però, si s’ha de jutjar per les versions 4 i 5 de ChatGPT, cada vegada amb creacions més llargues), pot produir música, generar efectes de so, crear imatges... i ara està guanyant pes com a eina generadora, així mateix, de vídeos. "Els avenços són una mica més lents, però molt espectaculars", promet Rosés, que cita, per exemple, la plataforma que acaba d’anunciar Google, Lumiere, a la qual es pot demanar qualsevol vídeo i el genera al moment.

Notícies relacionades

D’aquesta manera, ja estan passant coses com que 3Cat (TV-3, Catalunya Ràdio...) hagi llançat un anunci que promocioni els seus 14 anys de vida a través de l’evolució física d’una actriu que en realitat no existeix, que Nvidia estigui treballant en una solució perquè el personatge d’un videojoc pugui respondre al que li digui el jugador des de casa seva o que se li puguin restar anys de vida al rostre de Harrison Ford perquè sigui tant l’Indiana Jones actual com el de fa 40 anys en una mateixa pel·lícula.

Sense anar més lluny, Mediapro ha anunciat en aquest mateix congrés un acord amb Microsoft per incorporar la intel·ligència artificial en les seves rutines. "Penso que un dels canvis més grans és la transformació del temps: es requerirà molt menys temps per escriure, compondre bandes sonores, realitzar les tasques de pre i postproducció...", enumera Rosés.

Temes:

Intel Netflix Cine