900 extreballadors de Nissan continuen pendents de l’arribada de Chery

Aquesta setmana fa dos anys del tancament de la planta de la Zona Franca i el fabricant xinès encara no revelat els seus plans

900 extreballadors de Nissan continuen pendents de l’arribada de Chery

GABRIEL UBIETO

4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquesta setmana farà dos anys del tancament definitiu de la fàbrica de Nissan a la Zona Franca de Barcelona, una clausura que va liquidar dècades d’història de l’automobilisme català i espanyol i que va deixar 2.525 treballadors al carrer. La meitat d’ells va enfilar la jubilació i l’altra meitat es va apuntar a un projecte de reindustrialització que, dos anys després, encara no ha arrencat.

La decisió definitiva del fabricant d’automòbils xinès Chery determinarà si a la Zona Franca continuen acoblant-se cotxes a gran escala o si el projecte per instal·lar un hub de l’electromobilitat gripa abans fins i tot de posar la primera. Una decisió que fa setmanes que diferents parts implicades en les negociacions qualifiquen d’"imminent", però que no s’acaba de produir.

El temps apressa i és que les últimes prestacions d’atur d’aquells empleats que no hagin aconseguit buscar-se una feina mentre esperen a ser cridats per a la reindustrialització venceran, a tot tardar, el 31 de desembre. De moment, d’aquests 1.300 exempleats que van quedar en actiu una vegada va tancar Nissan, només 200 han sigut recol·locats en els projectes de la reindustrialització. La resta o està cobrant l’atur o s’ha buscat pel seu compte una altra feina mentre espera.

Les probabilitats que aquest interès ja manifestat pels xinesos qualli abans d’acabar l’any són escasses, segons coincideixen aquestes mateixes fonts consultades, i les sensacions són una barreja d’escepticisme i un prudent optimisme. "S’està avançant en les converses", insisteixen des del D-Hub, responsables de la reindustrialització i de pactar l’encaix de Chery en el futur de la Zona Franca.

D’Àsia va arribar l’ordre de tancament de Nissan i d’Àsia venen les esperances de tornar a produir cotxes. Ara bé, en aquesta recerca del successor de Nissan, també han arribat desenganys des d’Àsia. "Ens vam emportar un pal amb Great Wall Motors", recorda el secretari general de SIGEM-SIR USOC, Miguel Ruiz. Recels que comparteixen fonts consultades d’UGT i CCOO. Inicialment la gran aposta de les administracions i sindicats per omplir el buit dels japonesos va ser aquest fabricant d’origen xinès, un dels més importants del seu mercat i que buscava obrir-se en l’europeu.

Tanmateix, el seu interès no va acabar concretant-se i d’aquesta decepció va fer oportunitat el D-Hub, un projecte de dues consultores catalanes que ha acabat fent-se un lloc en els antics terrenys de Nissan (previ acord amb l’inversor immobiliari Goodman). Ara els directius del D-Hub busquen pactar amb Chery per fabricar els seus vehicles i fer de la Zona Franca la seva porta d’entrada en el mercat europeu. Tot i que els precedents no són encoratjadors, ja que Chery ja va fingir amb instal·lar-se a Catalunya fa una dècada, amb visita inclosa a la Xina del llavors president José Montilla. Amb tot, les converses no van prosperar.

L’Administració es mou

Ara ha sigut el conseller d’Empresa, Roger Torrent, que ha viatjat a la Xina, on a l’octubre va mantenir una reunió amb la cúpula de Chery per agilitzar el seu aterratge a Barcelona. Per a la Generalitat de Catalunya és una prioritat resoldre amb èxit aquest tema, després d’apostar clarament per l’opció del D-Hub per reindustrialitzar la Zona Franca i d’ajudar-los per a això amb diversos desemborsaments econòmics. El secretari d’Empresa, Albert Castellanos, porta mesos a sobre d’aquest tema i el de Treball, Enric Vinaixa, ha mediat per a ajudes vinculades a formació.

El Govern vol que vingui Chery, treballa perquè el projecte es consolidi a llarg termini i explora fórmules perquè la relació entre els xinesos i el D-Hub vagi més enllà d’un encàrrec esporàdic de vehicles. Els canvis en el Ministeri d’Indústria provocats per l’avanç electoral no han facilitat els moviments des de les esmentades esferes en aquest punt, si bé des de Chery també han buscat en el nou ministre i exalcalde de Barcelona, Jordi Hereu, un interlocutor amb qui negociar ajudes i condicions favorables per fer de la capital catalana la seva punta de llança per al mercat europeu.

Trobada a Madrid

Notícies relacionades

La setmana passada, un vicepresident de Chery va mantenir una trobada a Madrid amb Hereu per abordar aquesta qüestió, segons confirmen des de l’equip del ministre. Del contingut de la reunió declinen donar-ne cap detall. Tampoc donen detalls des del D-Hub, presents també en aquest conclave. "S’està avançant en les converses i negociant", insisteixen. Durant el primer trimestre del 2024 està previst que Indústria tregui noves convocatòries de subvencions via PERTE.

El pròxim 1 de febrer, el D-Hub s’ha compromès a contractar 606 exempleats de Nissan (330 en formació FP dual i 276 en formació Conforcat) amb un contracte de formació i un sou de 1.575 euros bruts (l’equivalent a la màxima prestació d’atur). Són condicions clarament per sota de les que tenien fa dos anys, però transitòries, ja que a partir d’octubre aquests contractes faran un salt de qualitat substantiu i passaran a regir-se pel conveni del metall, més un 20%. Ara bé, perquè aquests 660 exempleats tinguin activitat que justifiqui el seu salari necessiten comandes industrials com els que Chery diu que està interessat a encarregar.

Temes:

Barcelona UGT CCOO