Fundació BCN Capital Nàutica
Vilanova i la Geltrú estrena una exposició sobre la relació de Catalunya amb el mar a propòsit de la Copa Amèrica de vela

La celebració de la Copa Amèrica de vela ha despertat (i a vegades accelerat) una sèrie de projectes vinculats amb el mar a Catalunya. Les administracions busquen com acostar al gran públic la competició mundial i, quan ja s’hagi celebrat l’estiu del 2024, com mantenir el seu llegat.
La Fundació Barcelona Capital Nàutica, el principal objectiu del qual és servir de catalitzador de tot el relacionat amb l’esport nàutic, l’economia blava i la sostenibilitat marítima, ha produït una exposició itinerant amb aquest fil conductor que s’inaugura a propòsit de la regata preliminar de Vilanova i la Geltrú del 14 al 17 de setembre.
Mostra interactiva
«Parlem del mar per parlar de nosaltres» és el títol de la mostra interactiva, que estarà dividida en diversos blocs. En primer lloc, hi ha una explicació de l’evolució del vincle entre Catalunya i el mar des del punt de vista històric i de tradició, des dels pobles ibers que es van instal·lar al litoral com els laietans fins a fenòmens culturals com les havaneres, la gastronomia i tot el relacionat amb la pesca.
També es dedicarà un altre bloc a la innovació, amb un recorregut amb les fites aconseguides al llarg de la història, «des de la brúixola a l’economia blava», expliquen des de la Fundació. Els esports relacionats amb el mar i els professionals que s’hi dediquen ocupen un altre espai i, en quart lloc, hi ha una secció dedicada a la sostenibilitat.
4.000 persones
L’exposició itinerant s’obrirà el dia 14 a la plaça del Port de Vilanova, on se celebra la primera regata preliminar de la Copa Amèrica. La següent preregata es farà a Jiddah (l’Aràbia Saudita) i n’hi haurà una tercera a Barcelona just abans de la competició pròpiament dita, que arrenca el 22 d’agost del 2024 i s’allarga fins a l’octubre.
De fet, la mostra de la Fundació Barcelona Capital Nàutica serà itinerant per tot Catalunya fins a la tardor de l’any vinent, però s’anunciaran les ciutats i pobles que l’acolliran més endavant. Es calcula que rebrà unes 4.000 persones en cada municipi on s’instal·li.
Realitat virtual
Una altra de les coses que es podran veure en l’exhibició sobre el mar i el llegat de la Copa Amèrica serà justament la simulació del taller d’un dels equips competidors. Hi haurà una experiència de realitat virtual en què es podrà experimentar la navegació sobre una de les embarcacions que ‘volen’ gràcies a les hidroales amb què es propulsen i que arriben als 50 nusos.
Notícies relacionades«Des de la Fundació, treballem perquè la Copa Amèrica arribi a tot arreu: volem que sigui un trampolí per redescobrir el mar i la cultura marítima, a través de l’esport nàutic i l’educació. Aquesta exposició serà un aparador idoni per transmetre l’estima pel mar», assegura el conseller d’Empresa i Treball i president de l’entitat, Roger Torrent.
Fundació pública
La Fundació Barcelona Capital Nàutica és una fundació pública que aglutina les administracions per donar suport a la celebració de la 37 edició de la Copa Amèrica a Barcelona. Formen part del patronat la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, el Ministeri de Cultura i Esport, la Diputació de Barcelona, el Port de Barcelona, el Consorci de Turisme de Barcelona, la Cambra de Comerç de Barcelona i Barcelona Global.
Orient Express Racing Team Ineos Britannia Emirates Team New Zealand Luna Rossa Prada Pirelli American Magic New York Yacht Club Alinghi Red Bull Racing Esports aquàtics Economia blava Barcelona Copa America de vela Vilanova i la Geltrú Exposicions
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE