Apunt

Un aeroport, moltes idees

Hi ha una diversitat de debats sobre aquesta infraestructura tan estratègica, però arribarà un dia en què caldrà concretar

1
Es llegeix en minuts
Un aeroport, moltes idees

Ferran Nadeu

Serà per idees. Moltes. Des que es va perdre la finestra d’oportunitat per a la inversió d’Aena en l’ampliació de les instal·lacions del Prat (per ser exactes l’aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-el Prat) el 2021, no han parat de sorgir iniciatives, Foment del Treball i Pimec inclosos, per recuperar el debat sobre la necessitat de fer-hi alguna cosa (¿ampliar? ¿reformar? En aquest debat hi ha molt de semàntica) aquest nus de comunicacions tan estratègic.

El sector del transport aeri està en procés de transformació, amb avions més eficients i menys contaminants. Evidentment les coses canvien i més que canviaran, i també han de fer-ho les necessitats i instal·lacions per a aquest tipus de transport. És necessari decidir què es vol fer: ¿s’aposta més pel llarg radi? ¿per utilitzar altres aeroports com el de Reus i el de Girona com a complements?

Notícies relacionades

Una de les últimes incursions en aquesta discussió ha sigut la d’un grup d’experts, entre els quals hi ha enginyers i economistes i fins i tot un exconseller d’Economia, Andreu Mas-Colell, que defensen construir una quarta pista sobre el mar (una idea similar a la que ja es va estudiar fa 15 anys). Malgrat els equívocs inicials (es va difondre que el Govern la veia amb bons ulls), des de l’Executiu català es van apressar a afirmar que ni amb bons ni amb mals ulls: simplement se’ls havia presentat la idea. Per la seva banda, Foment del Treball ha donat a conèixer que la comissió que va constituir fa cinc mesos ha rebut fins a nou propostes fins ara, que podrien incrementar-se.

Un dels reptes per part de l’Administració és complir el mandat de l’acord pressupostari entre ERC i el PSC que l’aeroport «guanyi capacitat». El problema és com fer-ho. Els experts asseguren que només es pot fer allargant la pista si és que es vol créixer i atraure més vols transcontinentals i alhora continuar respectant els nuclis habitats. Caldrà veure com aterra finalment la proposta final. I és que arribarà un dia en què caldrà concretar.