Segona liberalització

Adif prepara ja l’obertura de noves rutes ferroviàries a la competència

  • La Comissió Europea anima Espanya a liberalitzar el transport de viatgers amb autobús

  • La competència de Renfe duplica el nombre de passatgers i redueix a la meitat els bitllets

Adif prepara ja l’obertura de noves rutes ferroviàries a la competència
3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Adif treballa ja en l’obertura de noves rutes de tren a la competència. Després de l’èxit de la liberalització dels corredors de Madrid-Barcelona, Madrid - Alacant i València i Madrid - Sevilla i Màlaga, el gestor de la infraestructura ferroviària vol que «la contribució i avantatges de la liberalització arribin a més províncies» i, per això, ha iniciat ja el procés de la segona liberalització ferroviària. Així ho ha anunciat la presidenta d’Adif, María Luisa Domínguez, durant un fòrum sobre la liberalització ferroviària organitzat per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

Els operadors ferroviaris poden mostrar el seu interès per noves rutes sense necessitat que Adif obri un ‘concurs’ nou. Però en aquest cas, la concessió es manté durant un any i ha de ser renovat de manera constant. Mentre que si Adif obre una nova convocatòria per a l’entrada de noves rutes s’estableix un termini temporal ampli (10 anys en la liberalització actual) que garanteix a les companyies aquesta activitat.

La xarxa d’alta velocitat espanyola, amb més de 4.000 quilòmetres d’extensió, és la més àmplia d’Europa i la segona del món després de la Xina. «El nostre objectiu passa per aprofitar-la al màxim, desplegant i operant tota la seva capacitat, posant en valor les inversions que el nostre país ha realitzat en el desplegament d’aquesta infraestructura», ha afirmat la presidenta d’Adif. Segons les dades de la CNMC, el nombre de viatgers de la ruta Madrid-Barcelona va ser un 57% superior en el primer trimestre d’aquest any, respecte al mateix període del 2022, mentre que els preus van ser un 23% inferiors.

Segons Domínguez, l’interès per estendre els serveis a noves línies, tant en el cas de les empreses que operen ja com de possibles nous entrants és «alt», però la situació de partida és «diferent» de la de fa dos anys, cosa que fa que la nova oferta de capacitat mantingui similituds amb el procés anterior però inclogui «un nivell de concurrència més selectiu quant a relacions i trajectes». La primera empresa en estrenar la competència a Espanya, la francesa Ouigo, té interès a arribar a Segòvia i Valladolid, així com també Elx i Múrcia; mentre que Iryo, la companyia italoespanyola, ha avançat en diverses ocasions el seu interès per entrar en la ruta Madrid-Galícia.

«La nova fase de liberalització es desenvoluparà de manera coordinada amb les disponibilitats reals per oferir increments significatius de solcs en els corredors que pivoten sobre aquestes terminals», ha explicat. En l’actualitat, el gestor ferroviari desenvolupa importants actuacions d’ampliació, remodelació i transformació a Madrid (Chamartín-Clara Campoamor i Puerta de Atocha Almudena Grandes), Barcelona (Sants), i València (Joaquín Sorolla), així com la construcció de noves estacions, com la Sagrera, a Barcelona.

Nous cànons

Notícies relacionades

La presidenta d’Adif també ha explicat que la companyia treballa en una nova proposta de cànons ferroviaris (peatges que Adif cobra als operadors per a l’ús de les infraestructures). Però els tres operadors actuals –Renfe, Ouigo i Iryo– insisteixen a demanar al gestor una fórmula que alleugereixi aquests càrrecs per poder mantenir la sostenibilitat financera de les seves empreses com, per exemple, una alça de les bonificacions. «Els operadors treballem en l’eficiència de les nostres operacions, però ens trobem un reglament que no té en compte el mercat. Els competidors tenim molta pressió», ha denunciat la directora general d’Ouigo España, Hélène Valenzuela.

Per la seva banda, Domínguez ha defensat que els cànons a Espanya se situen en nivells similars a Alemanya i molt per sota de França en el corredor Madrid-Barcelona; mentre que en el corredor de Llevant els nivells són equivalents i fins i tot inferiors a Itàlia i en el cas del corredor Madrid-Andalusia se situen en un tram intermedi-baix. La tarifa el 2021 va registrar una retallada del 21%, que s’ha mantingut el 2022 i el 2023. «Amb aquests nivells, els cànons ferroviaris al nostre país no es poden considerar elevats», ha afegit.