Digitalització

Els notaris podran autoritzar actes jurídics ‘online’

  • Els notaris catalans ja noten l’aturada immobiliària

  • La digitalització ja és una realitat en el dia a dia dels notaris

Els notaris podran autoritzar actes jurídics ‘online’

John Schnobrich | Unsplash

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La digitalització avança. Per primera vegada en la història els notaris podran prestar serveis ‘online’ si així ho requereixen els ciutadans o les empreses. Això és conseqüència de l’aprovació de la llei de transposició de directives de la UE, que inclou la digitalització d’actuacions notarials.

En un termini de sis mesos després de la publicació al butlletí oficial de l’Estat d’aquesta normativa es podran fer ‘online’ nombrosos actes i contractes amb la mateixa seguretat jurídica que quan van a una notaria. L’autorització i firma d’aquests documents es portarà a terme a la seu electrònica notarial mitjançant l’ús de videoconferència i signatura electrònica qualificada.

Més de 3,2 milions de documents notarials

El Consell General del Notariat calcula que es podrien arribar a autoritzar i firmar via ‘online’ més de 3,2 milions de documents notarials a l’any. S’engloben en aquest apartat tots els societaris, les pòlisses mercantils, diversos tipus de poders notarials, les cartes de pagament, cancel·lacions de garanties, els testimonis de legitimació de firmes, etcètera.

«La seguretat jurídica l’aportarà sempre la intervenció notarial», explica José Ángel Martínez Sanchiz, president del Consell General del Notariat. El fet que un atorgament es produeixi a distància no eliminarà ni minorarà cap dels controls que comporta la funció notarial. Aquesta norma dona la possibilitat d’atorgar ‘online’ determinats documents públics per als que ho necessitin o prefereixin. És una via alternativa. De moment, els actes i negocis que es podran autoritzar a distància seran fonamentalment els unilaterals i els que s’ha considerat que la presència física davant el notari pot ser substituïda per la presència electrònica», assenyala.

Més de 17 milions de còpies

Els notaris també podran entregar còpies electròniques autoritzades dels documents notarials als ciutadans i empreses, amb el consegüent estalvi de paper i desplaçaments. Es calcula que les còpies electròniques autoritzades emeses podrien superar els 17 milions a l’any, amb el consegüent estalvi de temps i paper.

Fins a l’aprovació d’aquesta llei els notaris només podien fer tràmits ‘online’, com l’enviament de còpies electròniques autoritzades a les administracions públiques, al cadastre i als registres, liquidacions telemàtiques, emissió de certificats i remissió de dades.  Una altra de les novetats que porta la llei és la posada en marxa del protocol electrònic notarial (arxiu electrònic de les escriptures), que permetrà més agilitat en la transmissió d’informació a les administracions públiques i a particulars i empreses. 

Notícies relacionades

Els protocols electrònics notarials estaran dipositats en el Consell General del Notariat i només hi podran accedir i els podrà fer servir el notari titular de cada un, igual com passa amb els protocols en paper, que continuaran sent a les notaries. Gràcies a la nova normativa també serà possible constituir societats limitades davant un notari via ‘online’.

Aquesta llei trasllada la Directiva 2019/1151, que exigeix que, sense necessitat de presència física, un ciutadà de la Unió pugui constituir una societat limitada en un altre país membre. La directiva recomana mantenir els sistemes jurídics propis de cada país i que, en aquells com Alemanya, Bèlgica, Itàlia i Espanya, entre d’altres, on les societats es constitueixen davant notari, es mantingui un model que és segur i àgil i que permet lluitar contra el blanqueig de capitals i el frau fiscal.

Temes:

Internet