Automoció
Seat torna als beneficis gràcies a l’impuls de Cupra
Malgrat vendre menys cotxes que el 2021, la companyia espanyola del grup Volkswagen va recuperar els beneficis amb 68 milions d’euros i una facturació pròxima als 10.500 milions d’euros.
Per primera vegada en la història un model que no és un Seat és el més venut de la companyia, el Cupra Formentor, que va desplaçar el Seat Arona com a supervendes.
Després que el 14 de març el grup Volkswagen anunciés els seus resultats, la radiografia de les seves marques segueix el mateix patró: creixement d’ingressos malgrat vendre menys cotxes. Aquest és el cas de Seat SA (formada per Seat i Cupra), que en el seu balanç del 2022 ha presentat un descens de les vendes del 18,1% amb 26.000 cotxes menys (una mica més del doble que el total del consorci alemany), malgrat que la seva facturació ha crescut un 13,8% amb gairebé 10.500 milions d’euros, la segona facturació més gran de la història de la companyia. Es ven menys, amb més marge i es guanya més. Aquesta és la tendència. Amb això, la companyia espanyola, torna als beneficis després d’un parell d’anys de caiguda arran de la pandèmia i consolida un net operatiu de 68 milions d’euros (el 2021 va perdre 256 milions). Entre el 2015 i el 2019, Seat SA va tancar els cinc millors anys de la seva història.
L’impuls de la marca Cupra a Seat és un fet conegut, innegable, temut al principi pels ‘seatons’, però necessari en un sector en plena transformació. L’arribada de la marca de prestigi de Seat ha obert un nou escenari per a la companyia en el qual la marca primigènia va perdent impuls a poc a poc, per consolidar Cupra com a força de tir. Fa uns dies, Oliver Blume, president del grup Volkswagen, demanava paciència a l’hora de parlar del futur de Seat, i en la presentació del projecte Impulse de Cupra el juliol passat, Wayne Grifiths, president de Seat i Cupra, va afirmar que «Seat és una companyia que fabrica cotxes a Espanya, també amb la marca Cupra». De fet, ja va vaticinar que «el 2023 la facturació de Cupra serà superior a la de Seat». És al camí.
El futur de Seat
S’ha parlat molt del futur de Seat. L’arribada d’Oliver Blume (va treballar a Seat fa anys) a la presidència del grup Volkswagen en substitució de Herbert Diess va obrir les portes a una nova dimensió per a la marca espanyola. De fet, fonts de Seat, comentaven que si fos per Diess la marca Seat hauria desaparegut en un o dos anys. El canvi de guió i la racionalització dels projectes d’electrificació, més la necessitat de buscar més rendibilitat amb els productes existents, faran probablement que la marca en si, Seat, prorrogui uns quants anys més el seu model de producció de cotxes actual.
Es donarà una mica més de recorregut a León, Ibiza i Arona també gràcies als canvis normatius que s’estan treballant a Europa amb els motors de combustió. Amb això, la frase de Matías Carneno, president del comitè d’empresa de Seat, en una entrevista a EL PERIÓDICO, que «a aquest pas a partir del 2029 no es fabricaran més Seats a Martorell» podria posposar-se uns anys més.
El que és clar és que Seat es convertirà en marca de mobilitat dins del grup amb el desenvolupament de les seves línies de moto elèctrica, patinets i d’un cotxe petit elèctric. Aquest model, basat en l’S04 desenvolupat per la companyia catalana d’Acciona, Silence, veurà la llum a finals d’aquest mateix any. Wayne Griffiths va reconèixer en una reunió recent amb els jurats europeus del Car of the Year que «Seat seguirà com a empresa, transformant-se. Estem preparats amb dues marques ben posicionades. Com a Seat, facilitarem mobilitat accessible als joves, a dues rodes i a quatre rodes». La globalitat de Seat és un dels seus punts febles. «Seat mai ha sigut una marca global. Cupra sí que ho és. Seat és una marca de la companyia amb la mobilitat com a objectiu», va destacar el president de Seat. «Cal ser valents amb les decisions», va afegir.
Quant al model més esperat de Martorell, el Cupra Urban Rebel, els retards en les adjudicacions del PERTE i la necessitat de disposar de bateries segurament obligaran a retardar la seva arribada al mercat uns sis mesos. Estava previst per al 2025, però segurament podria ser ja el 2026. La setmana passada es va posar la primera pedra de la gigafactoria del grup Volkswagen i PowerCo a Sagunt (València). D’allà han de sortir les cel·les de bateries per als models que s’acoblaran a Espanya (Martorell i Landaben, a Navarra) però la tardança en la seva construcció obligarà a portar les bateries de la planta alemanya de Saltzgitter
- Els Boixos Nois, la cara catalana del fenomen ultra
- Daniel Limones El cap policial d’Esplugues, nou director general de Policies Locals
- SUCCESSOS Un tribunal ordena investigar la mort d’una nena en una piscina privada
- quo vadis barcelona Salvador Alemany: «Vam perdre el pols per afrontar aquesta crisi»
- Dues mirades Corinna i les flors