Esdeveniment mundial

Sitges negocia acollir proves de la Copa Amèrica de vela

La localitat del Garraf ultima un protocol de col·laboració amb l’equip espanyol Sail Team BCN per acollir part de l’activitat, com la femenina

Sitges negocia acollir proves de la Copa Amèrica de vela

Simon Watts / Reuters

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

En poques setmanes farà un any de la designació de Barcelona com a seu de la 37a edició de la Copa Amèrica de Vela 2024. El març de l’any passat, el regidor d’Esports de Barcelona, David Escudé, assegurava que la magnitud de la Copa Amèrica era tal que es necessitarien «no només les aigües marítimes del terme municipal de la ciutat». I això és el que comença a passar al litoral barceloní. Sitges, una de les localitats amb més tradició nàutica de l’entorn, amb prou infraestructura hotelera i ganes, es podria convertir en la primera d’acompanyar la capital catalana en l’organització del gran esdeveniment esportiu.

Responsables municipals s’han reunit aquest dimecres amb directius de l’equip espanyol Sail Team BCN per ultimar un «protocol d’intencions» que, si tot va com es preveu, es firmarà i farà públic la setmana que ve, tal com ha confirmat a aquest diari l’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell. No obstant, el fet que encara quedin aspectes per concretar i que es tracti d’un esdeveniment internacional amb moltes empreses i interessos, provoca que de moment els implicats siguin cauts en les explicacions.

«Predisposició absoluta»

«Fa temps que en parlem i la predisposició de Sitges és absoluta, estem disposats a aportar el que faci falta, tenim tres ports disponibles i els hotels necessaris», es postula l’alcaldessa, que avança que algunes d’aquestes activitats o entrenaments podrien celebrar-se aquest 2023. Carbonell ha mantingut contactes amb el regatista i director de l’equip Sail Team, Guillermo Altadill.

Els organitzadors estan sota la batuta del campió de l’última edició, l’Emirates Team New Zealand, que defensarà el títol. Al capdavant hi ha Grant Dalton. També es disputa una competició prèvia per triar el barco que desafiarà el campió. Fins ara n’hi ha quatre: l’Inora Britannia (Gran Bretanya), l’Alinghi Red Bull Racing (Suïssa), el Luna Rossa Prada Pirelli Team (Itàlia) i el NYYC American Magic (EUA), tot i que fins al 31 de maig del 2023 se’n poden afegir més. De fet, l’equip d’Alinghi és a Barcelona de fa mesos i fa pocs dies va rebre un AC40 (una embarcació més petita que l’AC75, amb la qual ja s’entrenava), tal com van explicar ells mateixos a les seves xarxes socials.

Un trampolí per a les dones

Els espanyols del ‘Sail Team’, vinculats al Reial Club Nàutic de Barcelona, s’enfrontaran en les competicions de joves i també en la femenina. De fet, la 37a edició de la Copa Amèrica serà la primera en la llarga història de la competició en què hi hagi una prova femenina. L’objectiu, ha explicat un portaveu de l’organització, és que es converteixi en un «trampolí» per descobrir nous talents en aquest esport aquàtic, com va passar al seu dia amb les joves promeses: «L’equip jove del 2013 va ser el que va guanyar la Copa Amèrica del 2017», recorda.

Cal veure llavors com es concreten les negociacions que s’ultimen aquests dies entre l’equip espanyol i Sitges, ja que les proves de la Copa seran entre l’agost i l’octubre del 2024.

Preparatius al Port

Notícies relacionades

Mentrestant, al Port de Barcelona segueixen els preparatius. Si fa uns dies es va saber que Endesa ja estava treballant en la infraestructura elèctrica per reforçar la xarxa, dimecres que ve també està previst que facin públiques les actuacions a la Marina Port Vell, que capitaneja el director general, David Pino.

Una de les virtuts de la candidatura catalana és que no s’hauran de construir infraestructures noves, sinó que es reformaran o ampliaran les existents, cosa que agrada especialment tant als organitzadors de l’esdeveniment com a les autoritats de tot color.