Esdeveniment global

Els protagonistes de la Copa Amèrica

El projecte, que suposa un impacte econòmic d’uns 1.000 milions, s’ha dissenyat durant els últims dos mesos i mig

Els protagonistes de la Copa Amèrica
4
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en A més de El Periódico, vaig treballar de 1989 a 1990 a La Economía 16, com a responsable d'Economia en el Diari de Barcelona, de 1989 a 1990; a la secció de Economía de TVE Catalunya de 1987 a 1989, a Antena 3 de Radio, de 1985 a 1987 i al Diari Menorca, de 1983 a 1985 i Radio 80-Menorca. A més de la llicenciatura en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona (1992-1986), ting un posgrau en direcció general (PDG) 2011-2012y un curs de Màrketing Digital y Xarxes Socials per la EAE Business School

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després de constituir Barcelona & Partners, una agència per atraure inversions i talent a la capital catalana, Barcelona Global, presidida per Aurora Catà, va engegar el seu radar. I hi va aparèixer el gener passat la 37 edició de la Copa Amèrica de vela el 2024, un esdeveniment que va més enllà de l’esportiu i amb un impacte econòmic més estructural que conjuntural, segons coneixedors, que es va celebrar anteriorment a València, el 2007 i el 2010. L’impacte econòmic per a la ciutat s’estima entorn de 1.000 milions d’euros.

El paper impulsor d’aquesta associació privada sense ànim de lucre composta per 220 de les principals empreses, centres d’investigació, emprenedores, escoles de negocis, universitats i institucions culturals de la ciutat, i més de 880 professionals, ha sigut decisiu. Ho va admetre el president Pere Aragonès, que en la celebració del premi Empresa de l’Any d’EL PERIÓDICO, va agrair públicament a Catà el paper que ha jugat aquesta entitat, que tothom reconeix com a impulsora.

«Era necessari dissenyar una candidatura i unir totes les institucions, així com buscar suport de la inversió privada», expliquen fonts d’aquesta organització. No va tardar a entrar en el projecte el Port de Barcelona, amb el president, Damià Calvet, al capdavant, així com la Generalitat i l’ajuntament. «Es tractava d’alinear totes les administracions en un projecte de col·laboració públic-privada», afegeixen. I els esforços han fructificat amb institucions i sector privat al mateix barco, com ha passat en altres grans projectes en què s’havia implicat la ciutat i que patronals com Foment del Treball o el Cercle d’Economia trobaven a faltar en els darrers anys.

El conseller Roger Torrent, que és qui ha firmat el compromís amb l’organització, segons les fonts consultades, va delegar els treballs per arribar a l’èxit actual a Albert Castellanos, el secretari d’Empresa i Competivitat, amb el seu equip. L’ajuntament es va sumar també sota la batuta de l’alcaldessa Ada Colau i el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni. I, segons totes les fonts consultades, el Govern central, que no podia manifestar un recolzament exprés per una o una altra candidatura ja que també hi optava Màlaga, no dubta a recolzar el projecte una vegada triat.

El rol de l’Executiu central es concretarà ara amb la declaració d’esdeveniment d’excepcional interès públic en els pròxims pressupostos generals de l’Estat, amb avantatges fiscals que beneficien els patrocinadors. Aquesta mesura sol incloure’s sempre en els comptes públics per fomentar aquest tipus d’esdeveniments, segons fonts coneixedores. S’han beneficiat d’aquests avantatges des de competicions esportives als Anys Compostel·lans (1999, 2004, 2010, 2021) o el IV Centenari de la Mort de Cervantes (2016). Les edicions de la Copa Amèrica celebrades a València es van beneficiar d’aquest suport fiscal.

Al seu torn, aquesta iniciativa, considerada «un projecte de ciutat», ha comptat amb l’aval aportat per diversos inversors a títol individual. Algunes fonts asseguren que, entre els qui no han dubtat a impulsar aquesta candidatura, hi ha hereus dels qui van fer el mateix amb la dels Jocs Olímpics de 1992, com els Rodés, Puig... Aquest selecte club de mecenes aporten avals per un total d’uns 25 milions d’euros.

Un dels avantatges de l’opció de Barcelona és que les obres necessàries ja formen part del pla d’infraestructures del port, per tant, no hi ha despesa addicional en aquest aspecte. En tot cas, des del principi, alguns dels protagonistes van considerar que era «una oportunitat que no es podia deixar escapar», per la importància per catapultar la imatge internacional d’una Barcelona necessitada de grans esdeveniments. De fet, només dos esdeveniments tan globals com els Jocs Olímpics i el Mundial de futbol superen aquesta competició en aquest terreny.

Notícies relacionades

L’acord arriba després de la visita, el 18 de març, del director general del Team New Zealand i l’empresa que gestiona la competició, Grant Dalton. A la capital catalana va visitar les instal·lacions del port amb de Damià Calvet,el director del port, Jaume Collboni, primer tinent d’alcalde, i Aurora Catà, presidenta de Barcelona Global. Dalton també es va entrevistar, per separat, amb l’alcaldessa Ada Colau i el tinent d’alcalde Jordi Martí, i amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès.

Un dels elements que fa aquesta competició, considerada la Fórmula 1 del mar, és que els seus efectes no es limiten sol al període de competició, sinó que comencen molt abans. De fet, alguns dels participants, equips, etcètera, comencen a instal·lar-se a la seu en què se celebrarà l’esdeveniment fins a dos anys abans, cosa que suposa una autèntica alegria per al sector hoteler, la restauració i tot el sector dels serveis.