Congrés tecnològic

4YFN 2023: l’educació del futur és metavers, intel·ligència artificial i realitat virtual

L’escola de negocis ESADE demostra al Mobile World Congress com seria una classe en el metavers i diverses ‘start-ups’ exhibeixen les seves solucions per transformar la manera d’aprendre

  • ‘Tour’ virtual pel Mobile World Congress

  • El Mobile World Congress 2023, en directe

4YFN 2023: l’educació del futur és metavers, intel·ligència artificial i realitat virtual

Esade

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Cinc ulleres de realitat virtual i deu ‘joysticks’, i cinc visitants del 4YFN (4 Years From Now) –el saló per a les ‘start-ups’ del Mobile World Congress– es traslladen immediatament a un dels campus d’ESADE. A la pantalla, cinc avatars que circulen pel lloc. Els més aplicats (o destres amb la tecnologia) ja són a l’aula; els més endarrerits encara passegen pel jardí. El professor els espera dins, amb la tauleta a la mà, amb quatre o cinc possibles presentacions per utilitzar. La classe no comença encara, així que un dels alumnes aprofita per explorar l’aula: gira el cap sobre l’escenari del 4YFN, i el gira al mateix temps el seu avatar. «ESADE està invertint molt en això, perquè creiem que les noves tecnologies s’imposaran: hi ha moltes noves oportunitats que estan arribant i hem d’estar preparats».

Qui parla és Alfonso Sanz, un dels implicats en la divisió de l’escola de negocis que desenvolupa solucions d’aprenentatge corporatiu. Ha sigut aquesta institució, precisament, la que ha organitzat aquesta demostració sobre com un directiu de Grifols i una de les màximes responsables del centre tecnològic Plug&Play es podrien trobar a classe com a estudiants d’un MBA, un vivint a Catalunya, i l’altra, als Estats Units. «El metavers ajudarà a col·laborar en formes molt més globals», defensa allà mateix el primer, Ernesto Pla. «Les empreses tecnològiques que es dediquin a la tecnologia profunda tenen una grandíssima oportunitat: a Europa teniu una I+D sorprenent, només ha d’arribar al mercat», assegura la segona, Natalia Olson-Urtecho.

«Avui dia encara no tenim experiències que diferenciïn molt l’educació en el metavers i l’educació convencional», va ssegurar el primer dia de congrés l’expert i també professor d’ESADE Esteve Almirall. «[La tecnologia] està molt en els seus inicis, però hi ha llocs concrets en què ja ha transformat completament l’experiència de l’estudiant», assegura ell mateix. Pensa, sobretot, en estudiants de medicina que puguin veure amb unes ulleres Hololens un esquelet humà just al davant seu, els músculs del cos o directament un cor.

Notícies relacionades

Perquè, segons el seu parer, i així ho resumeix el títol de la seva conferència, l’educació del futur és una combinació entre el metavers, la realitat virtual i augmentada i la intel·ligència artificial, que «fa amb les lletres el que la calculadora va fer en el seu moment amb els números», diu. Sense oblidar, és clar, que la tecnologia és l’ús que se li doni i que hi ha fórmules, com a mínim, polèmiques: per exemple, el vídeo que mostra el mateix Almirall d’una classe infantil a la Xina amb nens que porten una banda tecnològica al cap que canvia de color en funció del nivell de concentració de l’alumne. «Estigueu preparats perquè el futur està arribant», avisa el docent.

Al mateix terra del congrés, algun exemple: la plataforma de Muse Scene Lab amb què estudiants de música poden practicar amb una orquestra virtual, la tecnologia de SkyNote per tocar l’instrument a casa i que la intel·ligència artificial et corregeixi o els videojocs en el metavers de Minicoders perquè un nen aprengui els fonaments de la programació.