Congrés tecnològic

Del dron que entrega paquets al metge que ausculta amb el mòbil: la innovació catalana assalta el Mobile

El 4YFN, àrea per a ‘start-ups’ dins del congrés, acull 260 empreses catalanes que aspiren, per damunt de tot, a captar clients i donar-se a conèixer

Del dron que entrega paquets al metge que ausculta amb el mòbil: la innovació catalana assalta el Mobile

JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

La conversa evidencia que acaben d’arribar al Mobile World Congress i que aquesta és la seva primera vegada. Són part del públic d’una de les 150 conferències que se celebraran aquests dies dins del 4 Years From Now (4YFN), el pavelló per a les ‘start-ups’ dins del congrés, i, mentre esperen, comenten la jugada. «M’han dit que això no és el Mobile com a tal, que és una zona per a les empreses que estan començant, i que no és tan impressionant com la resta», comunica un dels integrants. Cert és que sobre aquests 10.000 metres quadrats no hi ha un taxi aeri al qual pujar per viure una experiència immersiva amb ulleres de realitat virtual; tampoc gossos robòtics ni una de les càpsules del futur Hyperloop. Però sí que hi ha unes 700 empreses en els seus primers anys de vida i amb solucions que podrien canviar el dia a dia d’una persona al nivell més bàsic: des d’un dron que entrega paquets fins a una aplicació per convertir el mòbil en un estetoscopi en les visites mèdiques a domicili, passant per un sistema que analitza el so d’un instrument i indica a l’aprenent si ho fa bé o malament. Totes són, per cert, propostes catalanes.

L’exhibició de foça de l’emprenedoria ‘made in Catalunya’ no és inferior. En conjunt, segons dades de la Generalitat, participen en aquesta part del congrés i entre els quatre dies que dura, unes 260 empreses catalanes (un 37% del total), que tenen per objectiu prioritari donar-se a conèixer i trobar clients. «L’objectiu és que ens coneguin; si després guanyem algun client, genial; si aconseguim inversió, genial; tot el que vingui, genial», sintetitza una de les emprenedores. «No es tracta tant d’aconseguir inversió (perquè encara no estem en una fase prou madura), sinó de donar-nos a conèixer i connectar amb altres actors de l’ecosistema», explica un altre.

Athos, la primera d’aquestes dues empreses, ha dissenyat un sistema per imprimir en 3D calçat personalitzat per a l’escalada. La seva idea és reduir lesions (en aquest esport és habitual portar calçat de diverses talles menys que s’adapti al peu com si fos una segona pell) i simplificar el procés de fabricació. Skynote, la segona, és una aplicació que permet fer seguiment de la pràctica d’un instrument a casa: el sistema grava el que toca l’alumne, analitza amb intel·ligència artificial el que sent i indica quines notes ha encertat o no a partir de la partitura. La seva idea és que sigui una eina més per a un professor.

A prop seu, Aldoratech exhibeix un dron capaç d’entregar un paquet on se li digui, un sistema que aviat s’estrenarà en l’entorn mèdic a Olot (Garrotxa), però que podria formar part de l’oferta de Correus (amb la qual ja treballen) d’aquí a no tants anys. Mediktor promociona amb un robot el seu sistema capaç d’oferir un diagnòstic molt més encertat que Google al preguntar un malalt pels seus símptomes. Logmeal, una espècie de Shazam del menjar, mostra la seva aplicació perquè una persona qualsevol tingui molt més control sobre la seva alimentació, i perquè clubs esportius o nutricionistes obtinguin molta més informació de com de diligents són els seus pacients. Així mateix, Clarity Stethoscope exhibeix un sistema per convertir el mòbil en un estetoscopi pensat per als metges que atenen a domicili.

I els exemples continuen. També entre aquestes quatre parets, Roka Furadada presenta una crema solar que adapta el nivell de fotoprotecció a la radiació detectada; Bio2Coat, el seu recobriment comestible que manté la fruita i la verdura fresca més temps; Mixo Machine, una màquina de còctels automatitzada, i Sweanty, pedaços capaços d’analitzar la suor.

Contacte i negoci

Notícies relacionades

«És molt bon lloc per entaular contacte», assenyala un altre emprenedor, que té ja en el radar una gran companyia que troba a faltar en la seva cartera de clients i que té estand al mateix espai. «Caldrà esperar un parell de setmanes per veure si tot això es transforma en negoci o inversió, però ens hem passat tot el matí sense parar de parlar amb gent», destaca una altra persona.

En qualsevol cas, en aquest esdeveniment, que aspira a mostrar a Barcelona el que estarà passant al món d’aquí quatre anys (4 Years From Now), no tot és futur. I, en aquest present, l’entreteniment està tan servit com a la resta de pavellons del Mobile: perquè aquí un també pot crear el seu propi avatar per al metavers només amb un ‘selfie’ i la tecnologia d’Union Avatars i estrenar-lo programant, sense coneixement informàtic, un espectacle de focs artificials sobre una Barcelona virtual a l’estand de la fundació Mobile World Capital. O entrar a l’habitació on Broomx, una altra empresa catalana, demostra com, amb un projector que envia les seves imatges a la paret i al sostre, un es pot traslladar momentàniament al mig d’un bosc completament nevat o recórrer dins d’una càpsula les profunditats de l’oceà. Això, que va començar, de fet, com a entreteniment, ja es planteja com a eina mèdica a hospitals com la Vall d’Hebron o el Sant Joan de Déu