Després del final dels peatges
Transportes adjudica la redacció de sis projectes per millorar els accessos a l’AP-7 i l’AP-2 a Catalunya
El ministeri destina 3,17 milions a refer els enllaços de les autopistes o crear-ne altres de nous

Després de la reversió dels peatges, el trànsit a les autopistes ha augmentat, cosa que ha portat les administracions a prendre mesures, que van des de la reducció de la velocitat en certs trams a la reordenació de les mateixes vies. A l’AP-7 i l’AP-2, principalment a Catalunya, s’ha dissenyat un pla per minimitzar els efectes d’aquest increment de vehicles, i s’hi suma que moltes vegades aquestes autopistes van ser dissenyades al seu dia més pendents de la situació de les taquilles de pagament de peatges que d’on es desviaven els conductors en funció de la circulació de la zona.
Per aquesta raó, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha adjudicat aquest dilluns per 3,17 milions d’euros els lots d’un contracte de serveis per redactar set projectes de remodelació i construcció d’enllaços en aquestes dues autopistes, sis dels quals situats a Catalunya. L’altre és a les províncies de Saragossa i Osca.
Trams sense accessos o molt separats
Tal com ha explicat en un comunicat el ministeri, les obres aspiren a resoldre la problemàtica associada a la configuració actual de les autopistes, «amb trams molt llargs sense accessos o amb enllaços molt separats entre si, cosa que dificulta les condicions d’explotació de l’autopista, allargant els trajectes per realitzar canvis de sentit o dificultant la desviació de trànsit cap a carreteres alternatives en cas de situacions excepcionals», adverteixen.
Els sis projectes ara adjudicats a Lleida, Tarragona i Girona són els següents: a l’AP-2, l’enllaç de Castelldans i Vimbodí (Lleida i Tarragona); i a l’AP-7 els enllaços de Tarragona nord i el Vendrell; el de Vilafranca centre, Martorell i l’autovia C-60; els de Roda de Barà i Banyeres del Penedès; el de Sant Celoni nord; la remodelació dels enllaços de Maçanet i Girona nord; i, finalment, l’enllaç de Figueres centre i la variant de Vilafant (Alt Empordà).
Avaluació d’alternatives
El programa complet d’actuacions, valorat en 1.050 milions d’euros només a Catalunya (a set anys vista) inclou fins a 42 actuacions de millora en les dues infraestructures i en altres carreteres de l’entorn. Les proposades, segons Transports, són fruit dels estudis previs que es van redactar sobre la distribució del trànsit en les dues vies després de la supressió del peatge a les autopistes AP-7 i AP-2, que van revertir a l’Estat el gener del 2020 i el setembre del 2021, respectivament.
Les conclusions dels estudis avaluaven diferents alternatives d’actuació, tenint en compte objectius funcionals (valorant criteris relacionats amb els nivells de servei, accessibilitat, captació de trànsit i aspectes constructius), ambientals (espais protegits, patrimoni cultural, ocupació del terra...) i econòmics (valorant el cost de construcció i rendibilitat de cada alternativa), segons el ministeri que dirigeix Raquel Sánchez.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"