Operació empresarial

Iberia tanca la compra d’Air Europa per un total de 500 milions

La companyia del grup IAG ja comptava amb el 20% de l’empresa de la família Hidalgo i ara en consuma el 80% restant

Iberia tanca la compra d’Air Europa per un total de 500 milions
5
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Tres anys i més de tres mesos després del primer anunci de compra, Iberia tanca l’adquisició d’Air Europa amb la família Hidalgo per un total de 500 milions d’euros, segons han anunciat les dues companyies després del tancament del mercat. L’acord suposa l’adquisició per part del grup IAG, en què està integrat l’aerolínia espanyola, del 80% restant d’Air Europa –després que a l’agost pagués 100 milions pel 20% de la companyia– per 400 milions d’euros.

El pagament es farà en diverses tandes. Un cop es rebi l’aprovació dels òrgans de competència es farà el primer pagament de 100 milions d’euros en metàl·lic i 100 milions més en accions d’IAG (basat en el preu de referència mitjà de les accions d’IAG en el mercat espanyol en les cinc sessions de borsa de valors immediatament anteriors a la data de l’acord). Després, es faran dos pagaments més, de 100 milions d’euros cada un, en els dos aniversaris de l’aprovació per part de Competència.

L’acord està subjecte a l’aprovació de les autoritats de Competència, cosa que podria portar uns 18 mesos, segons IAG, així com de la SEPI i l’ICO. A més, s’estableix una compensació de 50 milions d’euros en cas que l’operació finalment no es materialitzi. Mentrestant, les dues companyies continuaran competint en els mercats en què volen «de la mateixa manera que ho han fet sempre».

El grup IAG va acordar el novembre del 2019 comprar Air Europa per 1.000 milions d’euros, però l’arribada de la pandèmia va suposar un alt en l’operació. El coronavirus va provocar que la majoria dels avions s’haguessin de quedar a terra i això va causar destrosses als comptes de les aerolínies. Air Europa va necessitar el rescat del Govern espanyol per valor de 475 milions d’euros i un crèdit de l’ICO per valor de 140 milions d’euros. Això va obligar Iberia a repensar la compra el gener del 2021: va rebaixar el preu a 500 milions d’euros a pagar en cinc anys. 

Però uns mesos després l’acord va començar a trontollar. Quan el trànsit semblava que començava a recuperar-se, a finals del 2021, l’operació semblava estar més lluny que mai de fer-se efectiva. Iberia va pagar 75 milions d’euros a la companyia de la família Hidalgo (el doble que els 40 milions d’euros establerts en el contracte en cas de trencar l’acord) amb l’objectiu de renegociar les condicions durant el gener per arribar a un nou acord que pogués tenir el beneplàcit de la Comissió Europea. 

L’acord per a l’operació definitiva va continuar sense arribar. El març de l’any passat, el grup del qual formen part Iberia, British Airways i Vueling va concedir a Globalia un préstec no garantit de 100 milions d’euros a set anys amb l’opció de convertir-lo en una participació de fins a un 20% en el capital d’Air Europa que la companyia que dirigeix Luis Gallego va executar a l’agost, i es va convertir així en accionista de l’aerolínia de la família Hidalgo. D’aquesta forma, Iberia s’acostava una mica més al seu objectiu d’obtenir Air Europa, que ha culminat aquest dijous.

Operació «estratègica»

IAG sempre ha considerat la compra d’Air Europa «estratègica» per a la companyia. El hòlding ha insistit sempre que l’operació era clau per transformar l’aeroport de Madrid perquè pugui competir cara a cara amb els quatre ‘hubs’ més grans d’EuropaAmsterdam, Frankfurt, Londres-Heathrow i París-Charles De Gaulle. Abans de la pandèmia, per exemple, dels 20 principals aeroports d’Europa, Madrid era el número 19 pel que fa al nombre de destinacions on volava. De fet, i sempre segons xifres prèvies a la pandèmia, la quota conjunta d’IAG amb Air Europa seria del 39%, menys que la que tenen les aerolínies de bandera d’aquests grans aeroports, que superen fins al 45%, segons xifres prèvies a la pandèmia.

«Aquest acord permetrà al ‘hub’ de Madrid d’IAG competir en igualtat de condicions amb altres ‘hubs’ europeus i consolidar la seva posició a l’Atlàntic Sud. Madrid és la principal porta d’entrada entre l’Amèrica Llatina i Europa i hi ha oportunitats d’ampliar la seva xarxa, proporcionant importants beneficis als nostres clients, empleats i accionistes», ha declarat el president d’IAG, Luis Gallego, que va ser l’encarregat de firmar l’operació el 2019, quan era president d’Iberia.

La companyia afirma que, a més d’impulsar la seva presència en el mercat de Llatinoamèrica i Carib, on Air Europa compta amb una àmplia xarxa de destinacions i una sòlida presència i reconeixement, també permetrà incrementar la seva connectivitat amb Àsia; a més de «brindar beneficis significatius per als clients» al crear vincles comercials entre Air Europa i altres companyies del grup IAG que atorgarà més oportunitats de xarxa, així com proporcionar accés al seu esquema de fidelització (Avios). L’operació permetrà, segons Iberia, oferir «sinergies significatives a què s’arribarà entre els anys 2026 i 2028, si finalment es tanca l’operació en uns 18 mesos. De cara al Capital Markets Day, encara sense data de celebració, Iberia preveu donar més detalls.

No canvia la marca

Notícies relacionades

La compra no significa que Air Europa desaparegui com a marca, sinó que l’ensenya es mantindrà però sota la gestió d’Iberia. La companyia dels Hidalgo és una de les principals aerolínies privades d’Espanya, que actualment opera vols regulars nacionals i internacionals a 36 destinacions, incloent rutes europees i de llarg radi a l’Amèrica Llatina i el Carib. L’any anterior a la pandèmia (2019) l’aerolínia va transportar 13,1 milions de passatgers –el 2020 i el 2021 es van reduir a 4,3 i 5 milions, respectivament– mentre que el 2022 va recuperar bona part dels seus viatgers al tancar l’any amb un total de 10 milions. Air Europa compta actualment amb una flota operativa de 50 aeronaus i 15 més en comanda a través d’arrendadors d’aeronaus. Tots els avions estan en règim d’arrendament operatiu, tret d’un Boeing 737 en règim d’arrendament financer.

En l’àmbit financer, l’empresa va declarar uns ingressos de 2.100 milions d’euros, un benefici de les operacions de 71 milions i un benefici abans d’impostos de 42 milions en l’exercici del 2019. El 2020 va declarar uns ingressos de 756 milions d’euros, unes pèrdues de les operacions de 460 milions i unes pèrdues abans d’impostos de 465 milions el 2020. En l’exercici 2021, va declarar uns ingressos de 897 milions d’euros, unes pèrdues de les operacions de 287 milions i unes pèrdues abans d’impostos de 330 milions. Els actius bruts a finals del 2021 eren de 928 milions d’euros i el deute net de 574 milions.

Temes:

Iberia