Projecte Nexigen

El Port de Barcelona avança en l’electrificació dels molls

El consell d’administració aprova la licitació de la nova subestació i la connexió a una línia d’alta tensió de REE

La infraestructura permetrà subministrar energia neta als barcos a partir de l’any que ve

El Port de Barcelona avança en l’electrificació dels molls

FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El Port de Barcelona continua avançant en l’electrificació dels seus molls. El consell d’administració ha aprovat aquest dimecres la licitació per construir la subestació que ho ha de permetre, així com la connexió amb la futura subestació Cerdà de Red Eléctrica Espanyola (REE) a través d’una línia d’alta tensió. El president del port, Lluís Salvadó, ha destacat que el projecte Nexigen era «prou rellevant» per explicar-lo detalladament, acompanyat del director general de la institució, José Alberto Carbonell.

«D’aquesta manera es reduiran les emissions del port de forma dràstica i millorarà la qualitat de vida dels veïns de Barcelona, un salt qualitatiu importantíssim», ha valorat Salvadó després de detallar la construcció dels sistemes Onshore Power Supply (OPS), que és la tecnologia que permet als barcos connectar-se a la xarxa elèctrica.

40 milions dels 110 previstos

La inversió en l’electrificació de molls, anunciada el febrer de l’any passat, puja a 110 milions d’euros, que després de l’avenç d’aquest dimecres s’arribarà als 40 milions.

Durant el mes de febrer el port ha aconseguit el permís de connexió de REE, una vegada l’empresa elèctrica tenia aprovada la planificació del període 2021-2026. Així, es pot connectar com a gran consumidor de la xarxa a través de la subestació Cerdà.

Aval del Consell de Ministres

La subestació, de 80 MW de potència i 14 milions de pressupost, serà «el node de desplegament de l’electrificació», ha descrit el president del port. Ara només falta que el Consell de Ministres ho avali. A més, s’inclou el posterior manteniment durant dos anys.

L’anunci es produeix després que el 9 de febrer Endesa i el port anunciessin que s’havien iniciat els treballs per ampliar les infraestructures elèctriques per a les operacions de la 37a edició de la Copa Amèrica de Vela, que se celebrarà a partir d’agost del 2024. Els entrenaments per a la competició començaran a partir d’aquesta primavera.

Al·legacions a l’impost ambiental

Notícies relacionades

En la mateixa compareixença, Salvadó s’ha referit novament a l’impost ambiental en què treballa la Generalitat, del qual va alertar dies enrere que provocaria «deslocalitzacions». Ha assegurat que tant Barcelona com Tarragona han presentat al·legacions a l’avantprojecte, tal com se’ls ha demanat des del Departament d’Economia i Hisenda perquè donin la seva «visió» en el tràmit de disseny d’aquest, una cosa que «és imprescindible des del punt de vista del negoci».

«Estem aportant un paquet de propostes de millora que modifiquen l’articulat de la Generalitat perquè el projecte de llei sigui millor i més precís. L’objectiu és compartit: compatibilitzar l’activitat del port amb la descarbonització que estableix la llei de canvi climàtic del 2017», ha conclòs el responsable portuari.