Gravamen extraordinari
Pedro Sánchez treu pit de l’impost a la banca la mateixa setmana que aquesta anuncia beneficis rècord
Santander, Caixabank i BBVA van tancar el 2022 amb un increment de guanys d’entre el 18 i el 38%

El president del Govern, Pedro Sánchez, ha tret pit aquest dissabte de l’impost temporal sobre els beneficis de la banca la mateixa setmana que les tres principals entitats del país han anunciat guanys rècord durant el 2022. El Banco Santander, Caixabank i el BBVA van tancar els resultats de l’exercici del 2022 amb increments en el seu compte de beneficis d’entre el 18 i el 38%. Entre les tres van guanyar l’any passat 19.170 milions d’euros. «¿Volem un Govern que defensi la minoria o la majoria?», s’ha preguntat retòricament el líder de l’Executiu, que ha criticat el recurs que contempla el PP davant el Tribunal Constitucional per intentar frenar el nou gravamen.
La patronal Foment del Treball ja ha anunciat que estava promovent i ultimant jurídicament un recurs davant el TC per impugnar l’impost a les grans fortunes, així com el de les energètiques i la banca. Aquest últim tribut va entrar en vigor l’1 de gener d’aquest any i gravarà amb un 4,8% els ingressos per comissions i interessos nets cobrats per les entitats financeres més importants els ingressos de les quals, pels dos conceptes, superin els 800 milions d’euros.
«Les crisis no les triem; la clau és quina resposta hi donem. N’hi va haver d’altres que, durant la crisi financera, van utilitzar recursos públics per rescatar bancs en fallida mentre congelaven el salari mínim i les pensions. I aquest Govern ha posat un gran impost a les grans entitats financeres i ha revaloritzat les pensions segons l’IPC i apuja el salari mínim a 1.080 euros. Aquesta és la diferència», ha afirmat Sánchez durant un acte del seu partit aquest dissabte.
El PSOE exhibeix resultats econòmics de cara a les eleccions
Notícies relacionadesEl secretari general del PSOE ha ungit l’encara ministra d’Indústria i Comerç, Reyes Maroto, com a candidata a l’alcaldia de la ciutat de Madrid i ha aprofitat la cita per confrontar la seva gestió al capdavant de l’Executiu amb la del PP, atribuint als conservadors el rescat a Bankia costejat amb diners públics. «Espanya importava rescats financers i ara exporta solucions justes», ha valorat Sánchez en relació amb l’«excepció ibèrica» per limitar el preu del gas.
La marató electoral d’aquest 2023 ja ha començat, amb eleccions municipals i autonòmiques el 28 de maig i generals al novembre o desembre. Amb un ull posat en les dues dates, el president del Govern ha valorat que Espanya té «la temporalitat més baixa [de la seva història] gràcies a una reforma laboral pactada amb patronal i sindicats», que la inflació és la menys alta de la Unió Europea i que la taxa d’atur –malgrat continuar sent la més alta de la UE– és gairebé quatre punts més baixa –ara està en el 12,9%– que quan Mariano Rajoy va abandonar la Moncloa.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Perspectives El Govern manté en el 2,6% el creixement del 2025 malgrat la incertesa pels aranzels
- Criança El pediatre Carlos González, sobre l'exposició dels nens a les pantalles: "Fins a aquesta edat, res"
- Energia El Govern central exigeix per a aquesta mateixa tarda a REE i totes les elèctriques totes les dades sobre l'apagada
- Educació superior Creix més del 50% el nombre d’universitaris que han de compaginar estudis i treball en només tres anys
- Infraestructures Renfe prepara 9.000 trajectes en bus per al tall de Rodalies entre El Prat i Vilanova de l'1 al 4 de maig