Acte reivindicatiu a Barcelona

Revisió al corredor: què ha passat fins ara i què passarà

El moviment #VullCorredor examina cada sis mesos l’estat dels projectes i l’execució de les obres

Revisió al corredor: què ha passat fins ara i què passarà

JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Entre les tres coses de què el president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Vicente Boluda, se sent orgullós està la revisió semestral al corredor mediterrani. «Tenim un calendari amb què es pot fiscalitzar el Govern», ha advertit en la seva intervenció a l’acte de Barcelona. Cada sis mesos, el moviment #VullCorredor busseja en el trencaclosques dels 14 trams en què divideix la infraestructura ferroviària i actualitza el grau d’execució.

Aquest dijous, aprofitant la trobada anual, han donat a conèixer la segona revisió, de la mà dels enginyers Francisco García Calvo i Xavier Lluch, i així mostrar l’estat dels treballs i les actuacions pendents. I han relacionat les set «fites pendents» per al 2022.

Acabar el túnel de Castellbisbal

En el cas de Catalunya està la finalització de les obres del túnel de Castellbisbal (Barcelona). Al País Valencià, la finalització de la col·locació del tercer carril entre Castelló i València, la posada en funcionament de la via única en ample ibèric en el tram Moixent-La Encina. I, ja a Múrcia i Andalusia, s’esperen els projectes dels trams restants de la línia Múrcia-Cartagena; el projecte del soterrament de Llorca; la definició de l’alternativa a la línia Almeria-Granada; i la solució de l’electrificació al tram Ronda-Bobadilla.

La iniciativa empresarial sempre utilitza la ironia per no ofendre gaire. I si dies enrere va impulsar una campanya publicitària en la qual s’emulava l’arribada per fascicles del corredor, aquest dijous va optar per regalar a la ministra un d’aquests col·leccionables, una cosa que a Raquel Sánchez li va fer una gràcia relativa. Poc abans, a l’entrevista que li havien fet durant el televisiu acte al centre de convencions, havia demanat «abandonar la retòrica del victimisme i ser optimistes».

Prioritari des del 2011

Sánchez, carpeta en mà, va relacionar les metes que s’ha marcat el seu ministeri per als pròxims mesos i anys. Va recordar que fins al 2011 no hi va haver la declaració com a corredor prioritari de la Unió Europea i que, fins a dos anys després, no es van concretar els projectes. Vist així, no són 20 o 25 anys de reclamació, com s’apunta des de cercles empresarials i polítics. I, recalca la ministra, des del 2018 han imprès una velocitat de creuer que la majoria dels intervinents en l’acte de #VullCorredor van concedir.

Els experts García Calvo i Lluch han quantificat aquests avenços: «Hem passat del 60% al 100% en estudis informatius i del 45% al 74% en obres». La reivindicació, una vegada més, va ser la velocitat a què s’emprèn el que falta.

Horitzó: 2030

Notícies relacionades

A més d’insistir que el ritme d’execució és el que s’espera i que el 2030 estarà acabat tal com marca la Unió Europea, Sánchez ha anunciat que el 2023 s’estendran 327 quilòmetres més de vies, amb la qual cosa hi haurà un total de 700 quilòmetres en obres.

Referent als pròxims mesos (una cosa que segur que examinarà oportunament el moviment empresarial) està previst que Moixent-La Encina també estigui llest a principis del 2023 i, al llarg de l’any el València-Castelló i l’accés al port de Sagunt, imprescindible perquè la gigafactoria de Seat Volkswagen sigui competitiva, ha recordat la ministra. En total, en el primer semestre del 2023, hi haurà 327 quilòmetres més. Tot amb l’horitzó del 2030, que va ser el que va marcar Europa a l’ungir-lo com a prioritari.