NEWSLETTER

Volkswagen creu en el Mediterrani, per Gemma Martínez

La fàbrica de bateries a Sagunt dona ales al corredor ferroviari, que es reivindicarà dijous a Barcelona i que és prioritari

1
Es llegeix en minuts
Volkswagen creu en el Mediterrani, per Gemma Martínez

De l’ocàs per la crisi dels alts forns de la siderúrgia al renaixement al caliu del cotxe elèctric. Aquest és l’edificant recorregut transitat per la localitat valenciana de Sagunt, l’exemple més recent que potser el futur d’Europa és el de les ciutats interconnectades internacionalment, més que el dels Estats nacionals. Allà, on fa temps tot era acer, s’instal·larà la fàbrica de bateries elèctriques de Volkswagen, que s’aixecarà sobre 1,2 milions de metres quadrats, suposarà una inversió de 4.500 milions d’euros i donarà feina directa a més de 4.000 treballadors.

La iniciativa del grup automobilístic alemany, que consumirà fons europeus i de totes les administracions públiques espanyoles implicades, confirma la fe que els seus directius tenen en el Mediterrani i en Sagunt. No és estrany que així sigui ja que la ciutat, situada a 30 quilòmetres de València, té una posició geoestratègica clau. Està connectada per carretera i ferrocarril amb Barcelona, posseeix un port industrial de primer nivell i en el futur comptarà amb una estació de ferrocarril intermodal. Aquesta es convertirà en el cor del corredor mediterrani i permetrà connectar-lo amb el del Cantàbric, a través de Saragossa.

La gigafactoria de Volkswagen podrà així beneficiar-se de la proximitat de Sagunt a altres instal·lacions productives que el grup automobilístic té a Espanya, a Martorell o Pamplona.

Notícies relacionades

Perquè tots aquests plans no quedin en paper mullat serà necessari que la gigafactoria i el corredor mediterrani estiguin preparats alhora, el 2026, , i que es compleixi l’exigent calendari al qual es va comprometre el Govern espanyol el 2021.

És necessari que així sigui, perquè el corredor mediterrani, que està cridat a connectar els principals ports espanyols des de la frontera francesa fins a Algesires, acumula retards de 25 anys. Es tracta d’un projecte que no pot fer-se per fascicles, com si fos un col·leccionable, tal com denuncien els empresaris de les ciutats afectades, que tornaran a manifestar-se en massa aquest dijous a Barcelona. Recolzem-los, perquè el corredor permetrà viatjar més ràpid, contaminarà menys i activarà l’economia, i possibilitarà així inversions com la de Volkswagen a Sagunt.