Infraestructures ferroviàries

Territori adjudica el projecte del primer tram de tramvia del Camp de Tarragona

El traçat, de 14,6 quilòmetres, unirà Cambrils, Salou i Vila-seca

Territori adjudica el projecte del primer tram de tramvia del Camp de Tarragona
2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El Departament de Territori ha adjudicat el projecte de tramvia del Camp de Tarragona. Es tracta del primer dels dos futurs traçats del transport públic, que unirà Cambrils (Baix Camp), Salou i Vila-seca (Tarragonès). Tindrà 14,6 quilòmetres de longitud i l’executarà i l’explotarà Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), com farà també amb la futura T-Aeroport, que ja s’està executant.

L’empresa Ayesa Enginyeria i Arquitectura ha sigut l’adjudicatària del projecte constructiu, té un termini de redacció de 15 mesos i un pressupost d’1,6 milions d’euros (amb IVA). La inversió prevista per a la implantació del tramvia entre Cambrils i Vila-seca, que inclou també un centre de control, cotxeres i els trens, és d’uns 150 milions.

La gènesi, la retirada de la línia

La idea de construir una línia de tren-tramvia al Camp de Tarragona va néixer amb el tancament de la línia ferroviària de la costa que creuava per la primera línia de la costa d’aquests municipis. Després de diversos anys de negociacions amb els ajuntaments de la zona i després que el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural hagi avalat a l’estudi d’impacte ambiental que no s’ha d’aprofitar l’antic traçat ferroviari d’Adif, ara l’empresa adjudicatària del projecte constructiu concretarà el recorregut.

Es dona el cas que FGC preferia també que el tramvia no reaprofités el traçat perquè li oferia millors possibilitats de gestió i de compra de material mòbil d’ample estàndard europeu.

Més transport públic

El 90% de la mobilitat al Camp de Tarragona avui dia és interna, segons dades del Departament de Territori, i la quota modal global del transport públic és del 18% a l’àmbit central. L’objectiu de la nova xarxa és fer créixer la quota modal del transport públic fins al 25% gràcies a serveis ràpids per a la mobilitat interurbana tant de residents com de visitants.

La demanda calculada és de 9 milions de viatges anuals, una vegada estigui plenament en servei la xarxa i tenint en compte els desenvolupaments previstos i l’aplicació de mesures de promoció del transport públic i la mobilitat activa.

Al·lusió del conseller

Notícies relacionades

L’acabat d’estrenar conseller del ram, Juli Fernàndez, va aprofitar la seva primera intervenció al Parlament de dimecres per assegurar que una de les prioritats del seu departament serà el foment del transport públic i va posar com a exemple aquest projecte ferroviari tarragoní.

En paral·lel al projecte ara adjudicat entre Cambrils, Salou i Vila-seca, s’està redactant l’estudi informatiu del segon tram, que inclou la connexió entre Reus i Tarragona i els ramals que penetren a les ciutats.