Èxit de públic

Un Saló Nàutic que marca distàncies

La mostra que sura aquest any és la més ben seleccionada mai per l’organització, però a l’abast de poques butxaques

Un Saló Nàutic que marca distàncies
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El Saló Nàutic ha obert les portes aquest dimecres fins diumenge en un Port de Barcelona atapeït de públic, amb la millor col·lecció de barcos a la superfície mai vista en el certamen (més de 700), però escàs pes en la mostra de vela lleugera i els complements. Lluny queden els temps en què el saló es feia a la plaça d’Espanya i al recinte de Gran Via, on els creuers semblaven gegants només a l’abast d’escaletes. L’aposta pel Port de Barcelona com a zona d’exposició ha incrementat l’oferta de grans embarcacions visitables. I els amarratges de la ciutat mai havien estat tan plens d’il·lustres mostres de tecnologia flotant (tant en la mostra com fora). Barcelona guanya.

  

Diuen que en el baptisme d’embarcacions prevalen els noms de dona i els somnis complerts. El Saló Nàutic és un aparador de somnis fet realitat, en els quals l’igualitarisme no es pretén ni per indici. Per al visitant d’aquest any l’espectacle està servit en una mostra d’embarcacions entre les quals s’entreveuen tendències de mercat clares. D’una banda l’electrificació incipient en l’assumpte de les motoritzacions, però també els forabords com a clau per abaratir costos amb la mateixa potència. Es consolida com a mercat principal rendible el d’armadors que utilitzen els seus barcos per a petites sortides en les quals és més important prendre el sol que afrontar llargues singladures. Com a conseqüència, triomfen els dissenys ‘roundaround’ (coberta transitable a 360 graus), posts de comandament imponents per la seva tecnologia i plataformes de bany sobredimensionades. En el camp de la vela hi guanyen pes les embarcacions d’aquestes que els detractors qualifiquen com a ‘tuppers’, perquè són més aparents que preparades per a grans temporals (quilles i timons desprotegits), més disposades per a multituds de cap de setmana de lloguer que per a parelles que fan la volta al món (cada vegada menys). 

A la mostra de Barcelona criden l’atenció alguns exemples d’embarcacions auxiliars (semirígides) que venen ganes de ser utilitzades com a primera embarcació. També alguns exemples d’embarcacions elèctriques que tendeixen a prometre més que no són capaces, però marquen la línia a seguir en els anys vinents. De la mateixa manera que ja no es concep un forabord de dos temps, els grans motors tenen els decennis comptats a favor de nous motors d’hidrogen o elèctrics.

 

Mereixen una mirada especial els barcos de De Antonio Yatch, pel disseny avantguardista i ben adaptat als temps que venen. També els Okean i les seves plataformes de bany que s’amplien quan arriba el moment d’ancorar en zona tranquil·la i àmplia. O el Rebel 47 de Sacs, llanxa ràpida de 14 metres d’eslora que recorre a un contorn de fibra de carboni per cuidar el 99% del temps a l’embarcació (quan està abarloada). Amb un preu de més d’un milió d’euros, el luxe està servit.

Notícies relacionades

També mereix interès l’aposta d’Iberica Yachts, amb el seu 29, que amaga els forabords amb mampares transparent sota la zona de solàrium. També l’embarcació 100% elèctrica Robot, exposada junt amb les motos SeatMo. Qualsevol selecció d’atenció del visitant és una mica injusta, tenint en compte l’allau de temptacions per a la imaginació.

Per als que no volen anar-se’n amb les mans buides sempre queda l’opció d’alguna compra impulsiva d’algun complement a l’entrada del recinte i fins i tot alguna peça. També prendre alguna cosa en un els ‘foodtrucks’. La presència d’embarcacions de fusta i tradicionals és una picada d’ullet al passat en un futur marcat pels plàstics, els nous materials, l’electrificació i la tecnificació sublim que sens dubte arribarà.