Sectors

De Antonio Yatchs obre nous temps per a la nàutica esportiva

La drassana, amb presència a Barcelona, preveu tancar aquest any amb uns ingressos de 25 milions i 75 unitats venudes

De Antonio Yatchs obre nous temps per a la nàutica esportiva
4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

tNous temps per a la nàutica esportiva a Espanya entre possibles borrasques. La drassana De Antonio Yachts compleix 10 anys d’existència i és exemple de renovació industrial i aprofitament de l’onada de la recuperació dels últims anys. Després de la crisi del sector del 2008, un veritable tsunami que es va traduir en milers d’embarcacions amarrades, segona mà abarloada al sol i projectes truncats, la reactivació es va fer pregar i es va posposar fins al 2013 sense arribar encara als nivells de principis del sector del 2000. Però De Antonio Yachts ha aconseguit ser la primera marca espanyola en xifra de negoci tant en embarcacions entregades a Espanya com exportacions. La firma preveu tancar el 2022 amb uns ingressos d’uns 25 milions d’euros, davant els 15 milions del 2021. La firma consolida l’aposta industrial a Polònia, amb dues naus de producció de 5.000 metres quadrats i 240 operaris.

Malgrat aquest creixement, l’aposta de De Antonio Yachts s’esmuny en moments complexos. El primer semestre d’aquest any, es van matricular 3.552 embarcacions d’esbarjo a Espanya, davant les 4.190 matriculades el mateix període del 2021, cosa que va representar un descens del 15%. Per al secretari general de la patronal del sector Anen, Carlos Sanlorenzo, el Saló Nàutic de Barcelona a l’octubre hauria de ser la palanca per activar l’activitat comercial i ajudar al tancament de l’any 2022, un exercici que s’està veient impactat de manera important per la incertesa dels mercats, la inflació desbocada i la crisi de subministraments que continua afectant l’entrega d’embarcacions. La celebració de la Copa Amèrica de vela que tindrà lloc el 2024 hauria de ser el motor de la recuperació i aparador d’excepció de les drassanes espanyoles al món. 

Per al navegant de butaca que escapés mar enllà i desconnectés del sector durant els últims dos lustres, De Antonio Yachts és una nova drassana que s’enfrena a nous temps d’incertesa. Des d’Almeria produeix el model D36 Open. Té un acord amb la drassana d’Almeria Lema Boats. A Polònia s’armen els models D28, D42 i D50. En destaca el nou D28 Formentor E-Hybrid, model desenvolupat en col·laboració amb l’empresa automobilística Cupra. Nous temps, nous estils, nous aliats.

Marc de Antonio i Stan Chmielewski són els fundadors de la firma, que advoca per barcos de línies senzilles però avantguardistes (les proes rectes o invertides estan de moda). Són embarcacions per a propietaris amants del disseny i singladures moderades, allunyades del càmping nàutic i devotes del glamur. En 10 anys ja tenen al mercat vuit models, que es produeixen en instal·lacions i es distribueix entre els seus centres productius Espanya i Polònia, sumant més de 10.000 metres quadrats en instal·lacions. A Barcelona disposen d’oficines a Marina Vela.

La companyia va tancar el 2021 amb l’entrega de 65 unitats, cosa que va representar un creixement del 45% en facturació respecte a l’any anterior. Aquesta progressió es manté per a aquest 2022, amb 75 unitats venudes, 85 unitats confirmades per al 2023 i el 50% de la producció ja reservada per al 2024. El 60% de les vendes es destinen a exportació. I és aquest mercat estranger vital en moments en què Europa està sumida en incerteses. Entre els objectius a curt termini hi ha continuar evolucionant cap a una gamma d’embarcacions més sostenible, reduint l’impacte mediambiental amb la utilització de materials reciclats i la implementació a tota la gamma del seu nou sistema híbrid, a més de la presentació dels primers models totalment elèctrics el 2024. 

Notícies relacionades

La drassana última el seu nou model, el D50 Coupé, que serà presentat aquest setembre en el Cannes Yachting Festival (principis de setembre). La drassana té moltes esperances en el D36 Open, evolució de D34, amb coberta ‘walkaround’, transitable al voltant de la timoneria. És possible la configuració a mida de versions, al gust de l’armador. Per a aquest model estan en producció 60 unitats. No són embarcacions per a tots els públics però són segur objecte de desig per a la majoria d’aficionats capaços de la seva adquisició. Amb preus que parteixen dels 130.000 euros (el D28 Tender), la nàutica d’esbarjo encarnada per De Antonio Yachts ha sabut interpretar les necessitats d’un mercat en el qual les embarcacions més petites no solen passar la prova de la rendibilitat. La clau és oferir arguments per a la renovació de l’embarcació, i el disseny és fonamental.

La firma Cupra és aliada en aquesta reinterpretació de la nàutica que ve. El De Antonio Yachts-Cupra D28 Formentor e-Hybrid combina motor forabord de combustió, amb dos motors elèctrics. Utilitzar motors forabord dissimulats és també una bona estratègia per abaratir costos, també els de manteniment.