Entrevista a la ministra de Transport

Raquel Sánchez: «A tots ens toca estrènyer-nos el cinturó»

La ministra demana «un exercici de responsabilitat» al sector del transport per evitar que hi hagi més vagues

Raquel Sánchez: «A tots ens toca estrènyer-nos el cinturó»

José Luis Roca

6
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez Jiménez (Gavà, Barcelona, 1975), rep EL PERIÓDICO l’endemà del Consell de Ministres que ha tancat el curs polític abans de les vacances i ha aprovat una de les mesures estrella de l’Executiu per alleujar l’efecte de la inflació en la butxaca a partir del setembre: els abonaments gratuïts de Rodalies i Mitjana Distància, que s’afegeix als descomptes del 50% en l’Avant i les subvencions per rebaixar un 30% el transport públic autonòmic i municipal.

¿Com i quan es podran comprar els nous abonaments?

Estem treballant perquè tot estigui a punt i que l’1 de setembre els usuaris recurrents ja es puguin beneficiar de les bonificacions del transport ferroviari sense incidències, sense cues i sense patir col·lapses a la web. Dilluns vinent dia 8, Renfe obrirà a la seva pàgina web i la seva aplicació un registre per obtenir els abonaments gratuïts de Rodalies i Mitjana Distància i del 50% en l’Avant. I des del mateix dia, també estarà disponible per a tots els ciutadans un espai a la web amb tota la informació per poder demanar els abonaments, que tindran una vigència de quatre mesos en el cas de Rodalies i Mitjana Distància. Es crearà un abonament específic per cada nucli de Rodalies i per cada origen-destí de Mitjana Distància. La idea és que els usuaris es registrin amb temps a la web de Renfe per poder començar a comprar ‘online’ els bitllets a partir del 24 d’agost del 2022 i durant tot el període de vigència de la mesura.

¿Quanta gent creu que deixarà el cotxe pel tren amb les tarifes gratuïtes?

Hem fet un primer càlcul aproximat que pot beneficiar 75 milions de viatges. Tots els usuaris que ja estan disfrutant del transport públic se’n veuran beneficiats. Però a més, pot tenir una capacitat d’atracció d’un 15%-20% de viatgers més. I tindrà un doble impacte: a l’ajudar les classes mitjanes i treballadores serà un alleujament per a la seva economia i la seva butxaca en un moment complicat, però podria ser també una mesura que fomenti l’ús del transport públic en un context molt marcat per l’emergència climàtica i d’impuls a la mobilitat sostenible. 

¿Tenen previstos més trens o maquinistes per evitar la saturació de les línies?

Estem en uns nivells de demanda i ocupació que ens situen al 20% del que hi havia abans de la pandèmia i, per tant, si hi ha un increment en l’ús del transport públic entenem que hi ha aquest marge. En qualsevol cas, anem monitoritzant la demanda, per veure com es produeix i si les hores punta són les més afectades s’haurà d’adoptar qualsevol tipus de mesura que sigui necessària. Hi ha opcions diferents per poder jugar amb aquesta flexibilització de les freqüències i els horaris. A més, Renfe té prevista la contractació de fins a 1.000 persones perquè aquesta mesura funcioni amb eficàcia i sigui fàcil per a l’usuari.

¿Quant li costarà a l’Estat?

Hem fet un càlcul aproximat del voltant dels 200 milions d’euros, però quan tinguem els resultats i vegem si hi ha hagut un increment de la demanda podrem ajustar aquesta xifra.

Hi ha qui la qualifica de populista.

No és una mesura populista, sinó una bona mesura que ens permet ajudar les classes mitjanes i treballadores i assegurar que no són sempre els mateixos els que paguen les conseqüències de la crisi. El Partit Popular va demostrar les seves prioritats en l’anterior crisi financera, nosaltres estem acreditant, amb aquesta mesura i amb les altres que hem adoptat, la protecció als més vulnerables, les classes mitjanes i treballadores, però també la necessària competitivitat de les nostres empreses.

També hi ha hagut crítiques, sobretot dels economistes, pel descompte de 20 cèntims als carburants. ¿Té sentit que algú amb un Ferrari es beneficiï d’aquesta bonificació?

Aquesta ha sigut una ajuda directa per als ciutadans i les ciutadanes i també ha tingut un efecte positiu per ajudar-nos a contenir la inflació entre 3,5 i 5 punts. Té sentit fer aquest descompte amb caràcter generalitzat. Aquest Govern no descarta replantejar-se en el futur si mantenir-lo així o si es poden estudiar altres fórmules.

Els transportistes demanaven apujar-lo a 40 cèntims. ¿Per què no?

El més important és posar en valor l’acord a què hem arribat amb els transportistes per aplicar al sector els mateixos principis que regeixen la llei de la cadena alimentària: assegurar que no treballaran a pèrdues. Entre les mesures adoptades s’inclou la revisió de preus en funció del preu del combustible. És a dir, si els transportistes han de pagar més per la gasolina, poden repercutir aquest increment de preu en els seus serveis. Hem aconseguit un acord just entre les seves reivindicacions i les mesures que aquest Govern pot aplicar. Són un conjunt de mesures històriques que ens permeten parlar d’un canvi estructural de la regulació i les condicions de treball dels transportistes. 

¿Tem la resposta de la Plataforma en Defensa del Transport de Mercaderies per Carretera?

La principal reivindicació de la plataforma era evitar el treball a pèrdues, va convenir que aquesta era una bona mesura i vam comptar amb l’aprovació d’aquest reial decret llei. Durant tot el procés hem estat negociant amb el Comitè Nacional de Transport per Carretera i informant en paral·lel els representants de la plataforma.

¿Pot garantir el Govern que no hi haurà noves vagues, sobretot de cara a l’hivern?

Evidentment hem demanat al sector del transport, com al conjunt de la societat, un exercici de responsabilitat. Estem en un moment molt complicat vivint les conseqüències d’una guerra que està tenint lloc a les portes d’Europa. A tots ens toca estrènyer-nos el cinturó. També el Govern està fent un gran esforç amb un paquet de mesures que arriba als 30.000 milions d’euros.

Mirant enrere, ¿es penedeix de no haver-se assegut abans amb els transportistes?

Sempre vam tenir una actitud solucionadora, que sempre prioritzava la resolució del conflicte. En l’aturada del març hi va haver comportaments i actituds que en cap cas poden justificar cap reivindicació per molt justa que es consideri. Nosaltres, sempre en un context i escenari de diàleg, estem oberts a parlar i dialogar però respectant el dret que poden tenir uns a parar però també altres a treballar. I en aquell moment i context no es donaven aquestes condicions.

Notícies relacionades

La CNMC ha multat recentment les constructores per manipular concursos públics durant 25 anys. ¿No és molt prou per prohibir la seva participació en nous concursos?

Nosaltres el que hem d’assegurar és que es compleixen les mesures de contractació i lliure concurrència. Les constructores han vingut recorrent aquestes resolucions que ha estat emetent la CNMC i moltes vegades els tribunals han clarificat quines són aquestes conductes que es poden donar però que no es donen en la majoria dels casos. S’han d’atendre les resolucions dels jutges i tribunals que confirmin o no si es donen aquestes pràctiques fraudulentes. Però sempre amb aquest continu esperit de millorar els procediments i els controls que hi ha en els procediments de contractació, que no són pocs.