Transport

El sector de la micromobilitat ingressa 255 milions a l’any a Catalunya

El teixit de fabricants o gestors de flotes de motos elèctriques, bicicletes i patinets està format per unes 120 empreses i ocupa 1.300 treballadors

El sector de la micromobilitat ingressa 255 milions a l’any a Catalunya

JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

A Catalunya hi ha 119 empreses que fabriquen o gestionen serveis relacionats amb les motos elèctriques, les bicicletes, els patinets i altres sistemes de transport motoritzats com els ‘segways’. És la primera vegada que la Generalitat elabora la llista, i ho ha fet en un informe que mostra, a més, que aquest conjunt d’empreses facturen 255 milions d’euros a l’any i que ocupen 1.300 persones.

Aquest estudi, realitzat per l’agència pública per a la competitivitat de l’empresa Acció, i al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, conclou que gairebé 4 de cada 10 d’aquestes companyies són fabricants de vehicles (sobretot de bicicletes tradicionals), una mica menys d’un 30% es dediquen al lloguer i més del 10% als serveis de mobilitat compartida. La resta són fabricants de components i carregadors, desenvolupadores d’aplicacions de serveis i enginyeries.

Quant al perfil predominant, la immensa majoria d’aquestes organitzacions són microempreses que, en un 70% dels casos, tenen menys de deu anys de vida. A tall d’exemple, si bé el sector de l’automoció té el doble d’empreses que el de la micromobilitat, el seu volum de facturació és més de 70 vegades superior.

Creixement potencial

«Comparat amb altres sectors és petit, però la seva virtut és que té molt potencial de creixement, com veiem que està passant en altres països del món», contextualitza el director general d’Innovació i Emprenedoria de la Generalitat, Lluís Juncà. Aquest responsable públic raona que de cara al 2030 el 65% de la població mundial viurà en ciutats, així que la micromobilitat enserà un element essencial. «No ens ho mirarem passivament, contribuirem que així sigui», assegura. Així, al seu parer, és fonamental identificar els actors que treballen al sector perquè es coneguin els uns als altres i comencin a interactuar per accelerar el seu creixement.

En aquest sentit, segons Juncà, són clau les ‘start-ups’. El document n’identifica una vintena, entre les quals figuren Wallbox (ja ‘unicorn’), Cooltra, Silence, Yego o Reby. En total, el sector de la micromobilitat ha rebut 222 milions d’euros en els últims cinc anys, entre inversions nacionals i estrangeres, i operacions de fusió i adquisició. La més important, d’acord amb les mateixes dades d’Acció, va ser una inversió de 150 milions d’euros al juliol del 2019 del fabricant i distribuïdor de bicicletes Trek per obrir un centre de manteniment i reparació a Barcelona.

Treballs de futur

Notícies relacionades

«Es tracta de treballar proactivament perquè passin dues coses: que els actors que es dediquen a la micromobilitat creixin, com ja està passant en països del nostre entorn com Portugal, però també que es transformin els actors tradicionals, que tenen a veure que el pes de la mobilitat no estarà en l’automòbil», remata aquest portaveu.

Quant al futur particular de la micromobilitat, l’informe d’Acció assenyala diverses àrees de treball que seran clau: l’augment de la seguretat dels conductors, la incorporació de nous equips de visibilitat als cascos, el desenvolupament de nous sistemes autònoms de frenada d’emergència o sensors que detectin obstacles i vianants. També ho seran el disseny de vehicles més originals, així com el desenvolupament de noves modalitats de productes: patinets de tres rodes, bicis elèctriques plegables o tricicles adaptats per a persones amb diversitat funcional.