Exigències legals

La lliure competència ferroviària ensopega a França

L’operadora francesa SNCF deixa de donar servei entre Cerbère i Portbou per no contractar maquinistes amb coneixements d’espanyol

L’anècdota dibuixa una aresta més en la complexa ofensiva de Renfe per donar servei d’alta velocitat a França, amb creixents obstacles legals

Imatge de lAVE.

Imatge de lAVE.

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Des del passat 1 de juliol, el tren nocturn que connectava París amb Portbou s’atura a Cerbère. La nova regulació d’Adif que exigeix que algun maquinista o auxiliar sàpiga espanyol és la causa. Trens de l’operadora francesa SNCF no poden travessar la frontera. Les dificultats per al trànsit ferroviari entre els dos països augmenten. 

La parada fronterera de Cerbère és un exemple més de les dificultats que té la lliure competència ferroviària a Europa. Renfe vol donar servei de llarga distància a França, però té dificultats. SNCF ho fa a Espanya a través d’OUIGO, però no vol competència al seu mercat natural. 

Renfe presta sis serveis per sentit de la línia R-11 de Rodalies de Catalunya entre Cerbère i Portbou i pretén mantenir aquests trens gràcies a la contractació de personal amb coneixements de francès. Almenys un auxiliar de conducció amb coneixements de francès acompanya el viatge entre Portbou i Cerbère. La solució d’oferir un autobús per cobrir el trasllat transfronterer no complau els ciutadans francesos. 

«Aquesta decisió ve motivada per la impossibilitat de trobar un acord que derogui les normes europees de seguretat ferroviària entre l’administrador d’infraestructures espanyol (Adif) i els operadors SA Voyages SNCF i la seva entitat Intercités», ha denunciat el sindicat francès CGT. El motiu d’aquesta paralització del servei és clar per als sindicats francesos: «Es tracta sobretot d’una guerra econòmica entre la SNCF i Renfe lligada a la liberalització. Una vegada més, són els usuaris els que pateixen aquestes eleccions polítiques».

Fonts de Renfe reconeixen les dificultats que porten anys afrontant en el seu objectiu d’entrar al mercat ferroviari francès. La mostra més evident es va produir el febrer passat amb l’anunci de SNCF de donar per conclosos els projectes d’explotació conjunta de línies d’alta velocitat transfrontereres. L’operador francès va comunicar a l’espanyol que deixarà de col·laborar en les línies que uneixen Madrid i Barcelona amb Lió, París i Marsella a finals d’aquest any, però vol mantenir pel seu compte la connexió París-Barcelona per ser l’única que considera rendible.

Renfe ha reafirmat ara el seu objectiu de reforçar el servei entre Madrid i Marsella i Lió, amb oferta d’ocupació inclosa dirigida a 13 maquinistes encarregats de treballar en les vies franceses.

Notícies relacionades

Mentre Ouigo segueix la seva expansió a Espanya, Renfe denuncia repetits obstacles per impulsar la seva expansió francesa. El retard en l’entrega de trens d’alta velocitat de Talgo, pel qual Renfe estudia ara les compensacions a exigir, és un altre problema més per complir els objectius de millora i reforç dels serveis d’alta velocitat. 

SNCF va escudar sortir de la firma conjunta Elipsos per les pèrdues acumulades en els serveis transfronterers. Per Renfe, els mals resultats econòmics de les línies franceses són conseqüència de la pandèmia i són recuperables. El trànsit de viatgers va caure en aquestes línies el 70% el 2020 i un altre 60% el 2021 respecte al 2019. No hi ha actualment un calendari de posada en marxa de nous serveis de Renfe a França. Els permisos d’homologació dels Talgo S106 s’han demanat davant les autoritats franceses, però la temporada estiuenca ja es dona per perduda i l’increment de línies segueix sense dates a l’agenda. Actualment SNCF té trens Alstom entre París i Barcelona. Renfe manté els seus AVE Madrid-Marsella i Barcelona-Lió.