Fiscalitat
El cobrament d’impostos pels guanys dels fons d’inversió puja el 20%
La recaptació fiscal per aquest instrument d’estalvi s’eleva a 740 milions fins al juny impulsada per un Ibex 35 que està en màxims des del 2007
La mateixa Agència Tributària expressa en el seu últim informe la seva «sorpresa» per l’increment
La dada serveix a Hisenda per compensar el declivi d’ingressos per capital mobiliari

L’Agència Tributària està traient partit de l’auge dels fons d’inversió com a instrument d’estalvi dels espanyols i de la bona rendibilitat obtinguda per tots ells, a l’empara d’un índex borsari Ibex 35 en nivells màxims des del 2007. Fins al juny, Hisenda va aconseguir ingressar 740 milions d’euros per retencions a compte practicades sobre els guanys en fons d’inversió rescatats per famílies i empreses. Aquesta quantitat és un 20% superior a la que es va recaptar en el mateix període del 2024 i l’Agència Tributària ha expressat la seva "sorpresa" en el seu últim informe mensual de recaptació, corresponent al mes de juny.
"La sorpresa al juny va ser l’augment de la recaptació en les retencions per guanys patrimonials en fons d’inversió la trajectòria dels quals semblava, després dels resultats dels últims mesos, que només podia ser a la baixa", afirma l’AEAT en l’informe esmentat. Al juny, per contra, els ingressos per aquest concepte es van incrementar "i molt", segons l’Agència Tributària.
La borsa
En concret, els ingressos per retencions practicades tant en l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) com en l’impost sobre societats van créixer al juny el 32,3% (el 20% l’any). En això hi va tenir molt a veure, sens dubte, l’evolució de l’índex borsari Ibex 35, al qual hi ha referenciades les rendibilitats de bona part dels fons d’inversió de renda variable.
En els sis primers mesos de l’any l’Ibex 35 acumulava una pujada del 20,7%. En connexió amb una borsa que està en màxims, els fons d’inversió de renda variable nacional (accions d’empreses espanyoles) acumulaven una rendibilitat del 23,65% a finals de juny. Els que han rescatat la seva inversió s’han pogut beneficiar d’un guany substancial del qual Hisenda també ha sabut treure partit.
Els partícips en fons d’inversió tributen al fisc quan rescaten la seva inversió. En aquest moment, s’ha de tributar per la diferència (positiva o negativa) entre la inversió inicial i l’obtinguda. Si es van invertir 1.000 euros i es rescaten 1.100 euros (per exemple), es tributa pel guany patrimonial (100 euros).
Els guanys patrimonials tributen en l’IRPF d’acord amb una escala de gravàmens en quatre trams que van del 19% (fins a 6.000 euros) al 26% (a partir de 200.000 euros). D’acord amb aquesta escala, Hisenda practica una retenció sobre el guany patrimonial obtingut en el moment en què un estalviador decideix recuperar la seva inversió.
Dipòsits bancaris
La "sorpresa" recaptatòria que ha obtingut l’Agència Tributària a través dels fons d’inversió ha servit per compensar, en bona mesura, el declivi que estan tenint els ingressos fiscals vinculats al capital mobiliari (és a dir, el cobrament d’interessos dels dipòsits bancaris i de dividends per accions).
Notícies relacionades"L’excel·lent situació que mostraven els ingressos per retencions del capital mobiliari ha canviat en els últims mesos. Al juny van tornar a caure el 3,2%", certifica l’Agència Tributària en el seu informe mensual de recaptació. La raó principal d’aquest declivi té a veure amb la retallada dels tipus d’interès amb què les entitats financeres remuneren els comptes i dipòsits bancaris. S’hi afegeix, segons l’AEAT, que la distribució de dividends als accionistes "no ha tingut un bon comportament, circumstància agreujada per l’anormalment alt nivell que van tenir l’any passat".
Tot i que els ingressos per retencions sobre el capital mobiliari es van reduint en els últims mesos, el conjunt del primer semestre encara llança un creixement del 13,9% respecte al mateix període del 2024 i arriba a una recaptació pròxima als 3.250 milions d’euros a favor de l’Agència Tributària.
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- L’estabilitat de la legislatura Puigdemont i Junqueras donen aire a Sánchez abans de reprendre el curs
- El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci