Vaga de transportistes

¿Hi ha risc real de desproveïment a Espanya? La situació per comunitats

Empreses del sector industrial, agroalimentari i fins i tot de la distribució comercial s’estan veient cada vegada més afectades per l’aturada dels transports

8
Es llegeix en minuts

L’impacte de la vaga en el sector del transport de mercaderies per carretera creix cada dia que passa i afecta ja múltiples sectors, als quals els problemes de subministrament han obligat a parar l’activitat. Empreses del sector industrial, agroalimentari i fins i tot de la distribució comercial s’estan veient cada vegada més afectades. Així ho publica ‘El Periódico de España’.

El Govern central va prometre aquest dilluns al sector del transport un pla de bonificacions de prop de 500 milions d’euros per mitigar l’impacte de l’alça del preu del combustible, en un intent infructuós de calmar els ànims i frenar les aturades patronals, que duren ja una setmana i que amenacen de generar problemes de desproveïment. De moment, sense èxit: a més dels petits transportistes convocants de les aturades, ara s’hi han sumat altres grans patronals del sector. Així està la situació als diferents punts del país.

Astúries

«Tancat temporalment per desproveïment a causa de la vaga del transport». Cartells amb aquest missatge comencen a abundar pel petit comerç d’alimentació a Astúries. De moment, són sobretot fruiteries que s’han quedat amb els expositors buits. A Gijón ja en són diverses. A Oviedo, moltes aguanten només amb el bàsic. «Només tenim pomes, peres, taronges i plàtans. És l’únic que queda a Mercasturias», assenyalava aquest dilluns Estefanía Zarzuelo en una fruiteria del carrer Gascona.

Les fruiteries estan desproveïdes perquè els principals majoristes asturians han deixat de distribuir fruita. Dissabte Fruteros Asturianos (Fruasa) va parar per falta de subministrament i Feito y Toyosa va camí de fer-ho. La vaga i els piquets bloquegen l’entrada de fruita, però també la distribució. «Encara que tinguéssim fruita no podríem repartir-la perquè els piquets només ens deixen treure-la per a hospitals i centres de la tercera edat. A més, en el nostre cas l’escorta policial no és viable perquè tenim 30 vehicles de repartiment i no podrien acompanyar-los a tots en cada ruta», va afegir l’empresari. Feito y Toyosa distribueix fruita a 1.200 clients, principalment a petites botigues, però també grans superfícies de Carrefour o Alcampo

Galícia

A Galícia, s’han organitzat diversos combois per distribuir més de 30 tones de mercaderia a diferents mercats centrals d’Espanya, de Madrid a Catalunya o Andalusia, sense aixecar sospites entre els convocants de l’aturada del transport (i els seus piquets). Per a això, han comptat amb la participació de la Policia Local, la Guàrdia Civil i la Policia Nacional, que aquest dilluns participaven en un comboi d’una vintena de camions, que va aconseguir sortir de Vigo

Va ser la primera maniobra de distribució de productes de pesca que va poder consumar-se des del dimarts 15, quan companyies com Transfrío o Olano van decidir deixar els seus autocars a les campes per la recrudescència de l’acció dels piquets, cosa que ha generat pèrdues de fins a dos milions d’euros. Per a aquest dimarts estan programades dues descàrregues similars.

Quant al proveïment, el Servei Gallec de Salut (Sergas) informava divendres que tenen una repercussió «important» en l’entrega de comandes de material sanitari a la Plataforma Logística Sanitària de Galícia, ubicada al municipi de Negreira, la Corunya. Les entregues de material al centre de distribució s’havien reduït entre un 40% i un 50% i, davant el temor que continuïn les restriccions, s’ha optat per donar prioritat a les proves urgents.

País Valencià

Al País Valencià, entre les grans empreses que ja comencen a notar l’aturada dels transportistes –que aquest dilluns van col·lapsar l’A-3 a la seva entrada a València, així com diverses rondes de circumval·lació de la capital del Túria a causa de les marxes lentes, i sorolloses– figura Mercavalència, així com algunes cooperatives agràries de fruites i hortalisses. Fonts de Mercavalència confirmen que l’accés a aquest mercat majorista «està garantit», si bé s’ha registrat menys activitat que en jornades normals a causa de la vaga que recolzen alguns autònoms.

A Mercavalència han tornat a garantir el subministrament de fruita i verdura gràcies a la producció local, excepte algun producte que es porta d’Andalusia, així com el de peix congelat. Des de Cooperativas Agro-alimentàries de la C. Valenciana, entitat que aglutina 700 entitats, asseguren que» descarten els problemes que poden tenir els productors lactis a Galícia o els ramaders amb els subministraments de pinsos en altres regions, per exemple, i en principi no hauríem de tenir-los en el futur, tret que la situació s’allargui en excés o s’afegeixin les patronals del transport a les aturades.

Regió de Múrcia

Els supermercats no tenen problemes de proveïment a la Regió de Múrcia, excepte en productes específics que procedeixen de fora de la Regió, com la llet. Les peixateries sí que tindran aquest dimarts més dificultats, perquè s’han quedat sense subministrament de les espècies nacionals que més es consumeixen. Alguns magatzems d’envasament han reduït l’activitat o estan treballant a mig gas, a causa de la falta de matèries primeres. En alguns casos el temor dels transportistes als danys als vehicles que poden causar els piquets contribueix a reduir la flota de camions que segueix en actiu.

A les cooperatives agràries la caiguda més gran de l’activitat s’ha produït en les indústries dedicades a l’elaboració del pinso per al bestiar, segons va informar el president de Fecoam, Santiago Martínez. La falta dels cereals utilitzats per produir l’aliment del bestiar continua sent un dels problemes més grans causats per la vaga, a causa del bloqueig que es produeix al port de Cartagena, a les sitges del qual s’emmagatzema una gran quantitat de gra.

Al contrari, l’aprovisionament de productes de la Regió continua més accessible, segons la patronal dels supermercats Asumur. Ruano va explicar que les cadenes no tenen problemes per fer arribar els productes des de les seves instal·lacions d’emmagatzematge a les botigues, tot i que reconeix que «el subministrament a les plataformes s’està alentint».

En aquesta regió fins i tot la vaga de transportistes va obligar a tancar de forma temporal algunes gasolineres ‘low cost’. La companyia d’estacions de servei Plenoil, que té nou punts de venda a la Regió, va reconèixer que diumenge havia hagut de tancar temporalment dues de les seves estacions de servei a causa de les dificultats per aconseguir aprovisionar-se de combustible en algunes zones de Múrcia, Astúries, Albacete i Ciudad Real. Aquest dilluns a última hora va poder tornar a aprovisionar-se i reobrir.

No obstant, segons el president de l’Associació d’Estacions de Servei de la Regió, José Baños, es tracta d’«un cas aïllat» que es deu a les condicions específiques dels contractes que tenen aquest tipus d’empreses. Baños va assegurar que les estacions de servei no estan patint ja els problemes a què van haver de fer front en els primers dies de la vaga, quan els piquets bloquejaven l’accés a les instal·lacions.

Aragó

A l’Aragó, les factories de Stellantis i BSH Electrodomésticos exemplifiquen la dimensió d’un problema que ja afecta al voltant de mil treballadors en aquestes dues fàbriques. En el cas de Figueruelas, les aturades intermitents afecten ja a la producció del Corsa de motor tèrmic. D’aquesta forma, la factoria només fabricarà aquesta setmana cotxes elèctrics d’aquest model per la falta de microxips, cosa que deixarà a casa uns 700 treballadors, segons van apuntar fonts sindicals.

La planta de BSH també va haver d’aturar la producció de la seva planta de La Cartuja divendres, una cosa que impacta directament en 300 empleats, que tenen previst tornar a la feina aquest dimecres, 23, tot i que les previsions de la multinacional es realitzen «dia a dia». «Encara arrosseguem la falta de components soferta durant la pandèmia, per la qual cosa encara no podem cobrir la demanda que hi ha», van assenyalar. La causa concreta del problema és la falta de components electrònics del plafó frontal de les rentadores.

A Saica, l’aturada del transport ha provocat bloquejos i aturades en diverses plantes de tot Espanya. L’àrea de Saica Pack ha iniciat ja aturades tècniques a Sevilla, València, Cantàbria, la Corunya o Viana amb parada d’algun torn i màquina. En el cas de Saica Natur, la falta de transport ha tingut un impacte més gran i ha provocat l’aturada de l’activitat, tant de sortides com d’entrades dels magatzems a Cantàbria, Astúries, Galícia i Sevilla. 

Andalusia

Les aturades de pescadors i transportistes han provocat que al voltant de la meitat de les peixateries es trobin tancades de forma temporal a Còrdova a causa de la dificultat per adquirir els productes i transportar-los.

Ha sigut l’estimació facilitada aquest dimarts pel president de l’Associació de Majoristes de Peix de Mercacórdoba, Ángel Aguilar, que ha reclamat a la ciutadania «que donin un cop de mà a les botigues de barri, que són les que estan lluitant perquè no ens falti subministrament i poden tenir un 75% dels productes». El peix blau «és el més difícil de trobar, perquè no s’està pescant». No obstant, els clients en poden adquirir d’altres com l’orada, el llobarro i el salmó, de piscifactoria, i «el marisc també està començant a entrar en un percentatge molt baix», indica. Quant als preus, assenyala que s’han incrementat entorn d’un 15% com a conseqüència de la situació. 

Catalunya

Notícies relacionades

Les protestes dels transportistes han afectat de ple aquest dimarts el port de Barcelona. Una cinquantena de transportistes han bloquejat els accessos al port de Barcelona com a mostra de suport a les aturades contra l’alça del preu dels carburants. Fonts de Port de Barcelona han admès la presència de piquets, així que s’ha requerit el suport dels Mossos d’Esquadra «per evitar que no s’entorpeixi la cadena de subministrament».

Informació realitzada amb notícies dels diaris ‘La Nueva España, Faro de Vigo, Levante-EMV, La Opinión de Murcia, El Periódico de Aragón, Diario de Córdoba’ i EL PERIÓDICO, tots pertanyents al grup Prensa Ibérica.