Markus Villig, cofundador i director executiu de Bolt: "A Europa vam competir per tenir més diners, no el millor producte"
Als seus 31 anys, el multimilionari emprenedor estonià és el director executiu de Bolt, empresa de transport sota demanda i menjar a domicili que factura actualment 3.000 milions d’euros. La seva aplicació per reservar trajectes amb cotxe, per llogar bicicletes i patinets elèctrics i per demanar menjar a domicili compta amb més de 200 milions de clients a més de 50 països.
«A curt termini, els robotaxis no tindran cap impacte negatiu en els conductors»
Bolt ha demostrat poder competir amb els gegants de la indústria. ¿Creu que hauria prosperat en l’entorn actual?
Avui encara hi ha moltes regulacions que limiten el creixement del sector i frenen la innovació. Hi ha molts països europeus amb visió de futur que han portat a terme les reformes normatives necessàries, però la meitat d’Europa encara no ho ha fet i no es pot permetre la digitalització en el sector del transport. A Alemanya, Itàlia i Espanya, les normes són les mateixes que en els anys 90. Viuen en un món com si els smartphones no existissin.
¿El futur de la vostra indústria passa pels cotxes autònoms?
Sí, serà un dels sectors més importants per a les pròximes dues dècades. Aquesta tecnologia salvarà vides i suposarà un enorme estalvi de temps i diners per a les persones. Però no podem cometre els mateixos errors i quedar-nos enrere, hem de crear una normativa que ho empari i invertir en líders locals perquè, una vegada més, el mercat no estigui únicament dominat pels EUA i la Xina.
¿Bolt pot ajudar Europa a posar-se al dia amb aquesta tecnologia?
Bolt és l’única oportunitat d’Europa. No hi ha cap altra empresa en el sector del transport que tingui les capacitats que tenim en termes de capacitat d’inversió, mida de l’empresa, relacions amb els reguladors, competència tecnològica... Així, ¿qui més invertirà en aquesta tecnologia?
Ha assenyalat que el 2026 ja hi haurà cotxes autònoms a Estònia.
I a Itàlia. I probablement aviat en altres parts d’Europa.
¿No amenaça aquesta automatització de deixar sense feina els conductors que utilitzen Bolt?
A la majoria de ciutats, tots aquests taxis només representen l’1% dels desplaçaments. El 99% són amb cotxes particulars o transport públic. Si s’afegeixen cotxes autònoms al mercat, aquest s’ampliarà. Molta més gent utilitzarà el servei. Així que no creiem que això tingui, a curt termini, cap impacte negatiu en els conductors.
Davant la competència dels EUA i la Xina, ¿té algun avantatge ser una firma europea?
Per ara només hi ha desavantatges. Aquests països tenen molta més voluntat d’invertir. A la Xina hi ha cinc empreses de cotxes autònoms que han recaptat milers de milions de dòlars i compten amb fabricants com BYD que dominen per complet el món de l’automòbil i inverteixen molt en aquesta tecnologia. Als EUA hi ha 10 empreses de robotaxis finançades per gegants com Google i Amazon. A Europa no hi ha res, cap empresa ben capitalitzada i amb l’equip tecnològic adequat. Cal crear un líder local. Altrament, passarà el mateix que ens ha passat amb la indústria automobilística tradicional.
Així que advoca perquè la UE apliqui polítiques més proteccionistes i els estats subvencionin més empreses com Bolt.
No crec que hi hagi una altra opció. Europa ha perdut tots els sectors en els quals no ho ha fet bé. La Xina està impulsant les seves empreses en sectors crucials com bateries, energia solar, automòbils, IA i ara conducció autònoma. Només han pogut créixer fins a poder competir a escala mundial perquè des del principi els van donar finançament i protecció. Sense això, passarà el mateix que ha passat una vegada i una altra. Després de 20 anys així, hauríem d’aprendre la lliçó.
Són dues lligues diferents.
El terreny de joc no està equilibrat. Els nostres competidors estan rebent milers de milions de dòlars dels EUA i els inverteixen aquí. Subvencionen aquests mercats amb tant capital que les empreses europees no poden competir. Per tant, no és com si estiguéssim competint per veure qui té el millor producte. Estem competint per veure qui té més diners.
La nord-americana Lyft ha comprat l’app de mobilitat alemanya Freenow a BMW i Mercedes Benz per 175 milions. ¿En quina situació deixa a Bolt aquesta expansió?
Som els líders europeus. Fa 12 anys que estem amb això i seguim creixent i tenint èxit en molts mercats. Però que la competència jugui amb regles injustes dificulta la vida als locals.
La major part del finançament de Bolt prové dels EUA.
Podríem haver-los recaptat entre inversors europeus, però no hi havia finançament europeu.
Notícies relacionadesVa triar establir Bolt a Estònia en lloc d’anar als EUA, on són els diners. ¿Va ser la decisió correcta?
Sens dubte ens va complicar les coses, però soc un gran patriota europeu. Som aquí perquè volem que Europa tingui èxit i creixi. I si empreses com la nostra haguessin continuat marxant als EUA, no crec que Europa hagués pogut tenir un gran futur. Així que espero que en els pròxims 10 anys això s’amortitzi i resulti ser una bona decisió.
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- Catalunya La primària i els hospitals tindran un pressupost compartit
- Consell de ministres Els malalts en fase avançada d’ELA rebran 10.000 euros al mes
- Verónica Rodilla, investigadora de l’Institut Josep Carreras: "No hi ha cap tractament cel·lular antienvelliment aprovat"
- La indústria de la longevitat Les teràpies antiedat arriben a Espanya amb tractaments de fins a 10.000 €
- Editorial La frenada amb els autònoms
