Fòrum Hotusa Explora

El sector aeri preveu fusions i la lenta adaptació dels avions a les exigències mediambientals

Hi haurà menys avions però el nombre de viatgers es doblarà d’aquí al 2050

El sector aeri preveu fusions i la lenta adaptació dels avions a les exigències mediambientals
2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La crisi del coronavirus ha impactat directament en el trànsit aeri i comportarà en el futur canvis en el sector, principalment processos de concentració d’aerolínies i canvis en l’oferta de vols. Segons protagonistes del sector reunits en el Fòrum d’Innovació Turística Hotusa Explora que s’ha celebrat a Madrid, hi haurà menys avions i aquests hauran d’adaptar-se a les noves exigències mediambientals en els pròxims anys, per la qual cosa es preveuen fusions d’aerolínies. Malgrat la pressió en els resultats de les companyies, en el sector es reconeix que el 2022 suposarà l’any de recuperació, però que aquesta no serà completa fins al 2024 o 2025, en funció de l’evolució de la pandèmia.

Segons l’opinió de Javier Sánchez-Prieto, president d’Iberia, «la falta de mida de les aerolínies fa que les empreses siguin menys resilients i que tinguin més dificultats en l’accés als mercats de capitals». Per al president del gestor aeroportuari Aena, Maurici Lucena, el procés de concentració se centra en les aerolínies i malgrat la pandèmia s’han produït menys operacions de consolidació de les previsibles. «Sí que es produiran operacions de consolidació, però espero que sigui de la manera més ordenada possible per no afectar l’equilibri entre demanda i oferta». Maurici espera que els nivells de trànsit aeri es recuperin el 2025, tot i que també s’ha estipulat que aquesta recuperació arribi abans, fins i tot a partir del pròxim estiu «d’una manera robusta». Per a Sánchez-Prieto, la recuperació del sector aeronàutic dependrà fonamentalment «de les restriccions a la mobilitat que apliqui cada país», ja que s’ha demostrat que els ciutadans segueixen amb ganes de viatjar.

Johan Lundgren, CEO d’EasyJet, dubta que aquests processos de concentració o fusions entre empreses hagin de ser tan profunds i entén que les fusions no són noves en el sector i dependran fonamentalment de l’eficiència de cada companyia i no de la seva mida, tot i que les ajudes públiques tenen una incidència important. Per a Eddie Wilson, CEO de Ryanair, el primer que necessiten les companyies són passatgers i que l’Administració apliqui menys càrregues a les companyies, amb menys taxes aeroportuàries i ajudes per dinamitzar el trànsit de passatgers dels aeroports, ja que en cas contrari les companyies se n’aniran a altres llocs.

Notícies relacionades

Un altre dels reptes és la descarbonització del sector, que requerirà abundants inversions per introduir els nous avions més respectuosos amb el medi ambient. Aquests avions seran els elèctrics, reservats per als aparells més petits, els capaços d’utilitzar biocombustibles o noves barreges de carburants i els d’hidrogen verd. En qualsevol cas, les ingents inversions requerides per a la transformació dels avions actuals farà que la transició sigui més lenta del previst.

Un dels aspectes clau per al futur del trànsit aeri als aeroports espanyols serà el pes dels viatgers asiàtics. El president d’Iberia va recordar que els seients destinats a ciutadans asiàtics a Barcelona o Madrid és de només el 5%, davant el 25% de Londres o Amsterdam. En qualsevol cas, les expectatives és que malgrat la racionalització de vols el nombre global de viatgers continuï creixent a nivell mundial i que es dobli d’aquí al 2050.