Fòrum Hotusa Explora

Maroto preveu que el 2022 sigui «l’any de la recuperació del sector turístic»

El Govern assegura que les ajudes al sector han sigut de 825 milions d’euros el 2021

Maroto preveu que el 2022 sigui «l’any de la recuperació del sector turístic»
6
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, considera que «el 2022 serà l’any de la recuperació del sector turístic» com a conseqüència de les ajudes públiques i la millora de la situació sanitària internacional i l’extensió de les vacunes anticovid. Maroto ha assegurat al fòrum Hotusa Explora que se celebra a Madrid que el 2021 les ajudes del Govern al sector van ser de 825 milions d’euros, de la mà dels fons europeus Next Generation. Per a la ministra «és necessari aprofitar l’oportunitat perquè Espanya mantingui el seu lideratge mundial en turisme» i que per a això és necessari també «deixar de mesurar exclusivament l’èxit pel nombre de turistes» i afrontar una transició que posi el focus en la sostenibilitat del sector d’importància estructural per a l’economia espanyola.

«Estem millor que fa un any i hem de ser optimistes», ha dit la ministra per avançar que fins al novembre van arribar a Espanya 28,2 milions de turistes i que en el quart trimestre en van arribar 10 milions més, cosa que suposa el 64% dels que van arribar el 2019 però cinc vegades més que el 2020. La rendibilitat hotelera també ha augmentat fins als 48 euros per habitació, fet que suposa un 200% més que l’any passat. Maroto ha ressaltat especialment la recuperació de l’ocupació en el sector, que tot i que encara manté ertos s’ha situat ja en l’11,7% del total de l’afiliació a la Seguretat Social.

Per a aquest any, el Govern ha previst distribuir entorn de 3.400 milions d’euros en projectes del sector que apostin per les millores de sostenibilitat de les destinacions, especialment per a les zones insulars però també en millores del patrimoni.

Peticions del sector

Amancio López Seijas, president de Grup Hotusa, ha reclamat al Govern un Perte o programa de recolzament per al sector turístic efectiu, eina «imprescindible» per superar una crisi que ha situat el turisme a la zona zero del tsunami pandèmic. Les grans línies de recolzament publicoprivat s’hauria de situar segons López Seijas en la modernització de destinacions madures amb recolzament del capital privat, impulsar la innovació, la formació de personal, impulsar l’activitat turística en zones despoblades i potenciar el transport en un marc laboral estable. El president del grup Hotusa ha recordat que el turisme suposa el 15% del PIB, Espanya és la principal potència turística mundial, per la qual cosa el sector no ha de ser menyspreat, ja que és el principal passaport de la marca Espanya, que requereix inversions.

Per a la directora corporativa d’Hotusa, Marina López, el repte actual del sector turístic és aprendre a «conviure amb la incertesa» en un marc en el qual prioritza la disrupció tecnològica que suposa la digitalització.

L’alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, ha defensat la posició de Madrid en aquest recolzament al sector turístic, de la mà de la iniciativa privada. Ha transmès que la ciutat de Madrid és un valor per a viatges recurrents del turista estranger i continuar escalant en la posició com un de les quatre ciutats turístiques a escala mundial.

Previsions d’Exceltur

Maroto ha inaugurat la vuitena edició d’Hotusa Explora, el Fòrum d’Innovació Turística organitzat per Grup Hotusa, avantsala de la fira de turisme Fitur en uns moments clau per a la revitalització del sector. Per al conjunt de l’any l’aliança turística Exceltur –que reuneix 33 empreses del sector– calcula que el PIB turístic arribarà als 135.461 milions euros, un 87,5% dels nivells d’activitat prepandèmia però 47.000 milions per sobre del valor de l’any acabat de tancar. Amb aquest volum, el turisme tornarà a aportar un 10,5% a l’economia espanyola, però seguirà encara gairebé dos punts per sota dels valors del 2019 (12,4%).

La recuperació pivotarà sobretot en la demanda nacional, que ja ha salvat parcialment els números del 2021, i a la mitja distància, sobretot en les destinacions europees, perquè els desplaçaments de llarg radi continuen encara molt limitats, especialment des d’Àsia. I en el mercat nacional les destinacions punteres tornaran a ser les del nord, l’anomenada Espanya Verda, i les d’interior, tot i que també remuntaran les costes i les illes.

En el marc de la fira Fitur

La 42 de la Fira Internacional del Turisme (Fitur), que se celebra aquesta setmana a Madrid amb la presència de gairebé 7.000 empreses i 107 països, pretén erigir-se en l’accelerador de l’activitat turística, tot i que el sector creu que la recuperació dels nivells prepandèmia no es veurà fins al 2023. El final del 2021 ha complicat el panorama amb l’expansió de la variant òmicron del coronavirus, ha frenat la recuperació que s’estava observant des del maig passat i amenaça també els números d’aquest primer trimestre, però el sector confia que a partir de l’abril comenci aquesta recuperació de manera sòlida.

Amb la República Dominicana com a país soci en aquesta ocasió, el recinte d’Ifema, a Madrid, acollirà unes 90.000 persones, 60.000 d’aquests professionals, entre els pròxims dies 19 i 23, els tres primers només per al sector i el cap de setmana per al públic en general. L’organització ha optat per la presencialitat, en una aposta més arriscada que la de la fira de Berlín –serà al març només virtual– tot i que manté també els formats ‘online’ que ja es van desenvolupar en l’edició del 2021.

Les mesures de seguretat sanitària, posades en marxa ja en l’edició de l’any passat amb èxit, exigeixen tant per a professionals com per al públic en general la presentació del certificat covid, en el cas dels ciutadans de la Unió Europea, o el codi QR Spain Travel Health, que permeten l’entrada a Espanya des de països no comunitaris. En absència de qualsevol d’aquests dos documents caldrà presentar un test negatiu (PCR o antígens) fet en les 24 hores anteriors i serà obligatori utilitzar mascareta FFP2.

Expositors

Amb 600 expositors i 6.933 empreses a vuit pavellons, les xifres encara estan lluny dels nivells de l’edició del gener del 2020, just abans de declarar-se la pandèmia (més de 900 expositors, 11.000 empreses, 165 països i 250.000 visites) però milloren substancialment les de l’any passat, quan amb prou feines es van omplir tres pavellons.

Ifema preveu que visitin el recinte la setmana vinent al voltant de 90.000 persones, 60.000 d’aquests professionals que a més podran interactuar a través de la plataforma digital, Fitur LIVEConect, ja operativa des del 20 de desembre passat i que es mantindrà fins al 4 de febrer.

Entre les novetats de la fira destaca la primera edició de Fitur Cruises, que dissabte presentarà al públic la seva oferta per mirar de rellançar un segment especialment afectat per la pandèmia. Alhora, s’activarà també per primera vegada la plataforma Helixa, una instal·lació tecnologicoartística que permetrà als visitants la creació en temps real del seu avatar, un bessó digital personalitzat amb el qual es podrà interactuar en plataformes digitals i en el metavers.

Notícies relacionades

Igual que en edicions anteriors, Fiturtechy serà un espai de difusió del coneixement i la innovació, amb quatre fòrums sobre negocis, destinacions, sostenibilitat i tendències de futur. Fitur Know How & Export, organitzat per Segittur amb la col·laboració de l’ICEX; Mice (de turisme de negocis); Screen (per mostrar la connexió del turisme i el cine); LGBT+; Talent; Woman, Lingua, i Travel Technology són els altres fòrums que es desenvoluparan al recinte d’Ifema.

En els marges de la fira se celebraran la XXIV edició de CIMET, que reunirà els principals ministres i empresaris de turisme iberoamericans, el XI Fòrum de Lideratge Turístic d’Exceltur i el Fòrum Hotusa, espais de reflexió sobre la situació i el futur del sector.

Temes:

Turisme