Compres postnadalenques

Barcelona recupera les rebaixes d’hivern, amb mascareta i sense aglomeracions

  • Comerciants i gremis esperen una bona, intensa i breu campanya de rebaixes, millor que la de l’any anterior però encara una mica lluny dels nivells previs a la covid

4
Es llegeix en minuts

Mascareta omnipresent, gel hidroalcohòlic i divendres de rebaixes. «Uf, com està això de gent ja», li diu una mare a la seva filla pocs minuts després de dos quarts d’onze del matí. Si l’any passat les restriccions van deixar fotografies d’un Portal de l’Àngel desangelat, com a icona de les grans superfícies llastades per les restriccions, aquest gener 2022 els barcelonins han pogut llançar-se a un primer dia de compres postnadalenques. Comerciants, compradors i gremis del sector coincideixen que l’activitat no és la d’un any precovid, però que sí que és la millor des que va començar la pandèmia. Que el dia 7 de gener aquest any caigui en divendres arrenca un somriure als venedors, que especialment a partir de l’hora de dinar esperen un cap de setmana llarg de vendes amb pretensió d’allargar les facturacions durant la resta de la setmana i cap de setmana següent. Una campanya que des de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC) han qualificat d’«intensa però breu».

Petits grups de gent fan guàrdia en la majoria de botigues de Portal de l’Àngel i el passeig de Gràcia minuts abans que obrin les botigues. Totes tenen els seus feligresos, tot i que guanyen amb diferència marques com Zara, la firma estrella d’Inditex, i Pull & Bear, el primer establiment que es troba el comprador a l’abordar aquesta zona comercial. L’obligat control d’aforament farà que durant tot el matí es vagin formant cues davant la botiga, «però ni de broma [hi ha tanta gent] com abans de la pandèmia» resol una de les treballadores. La nota positiva la posa, no obstant, la relació entre visita i compra. «Abans de la pandèmia hi havia molt client ‘rebaixaire’ que venia a mirar i ja està, ara qui entra compra, perquè, si no, no ve, s’ho mira per internet», afirma.

Aquest any la variant òmicron no ha evitat el fervor consumista del tradicionalment primer dia de descomptes després de les celebracions dels Reis Mags. Tradicionalment, perquè en l’era d’internet i les compres ‘online’ –accentuades per la pandèmia– els períodes de descomptes cada vegada estan més desdibuixats. Segons un estudi de Pimec Comerç llançat per al Black Friday, només quatre de cada deu comerços que planejaven fer descomptes en algun moment del Nadal ha esperat fins després de Reis.

Si l’èxit es mesura per gent dins de la botiga o fora, esperant per entrar, els clars vencedors són els establiments de marca juvenil, coneguda i, sobretot, part de la família Inditex. D’aquest costat, dues dependentes de Bershka i Stradivarius celebren que aquestes primeres hores de rebaixes deixen més gent de la que esperaven. «Ara mateix hi ha 200 persones a la botiga, gens malament», diu una d’elles poc després de les onze del matí. A més, tant elles com la treballadora de Pull & Bear coincideixen que aquesta estampa serà desbordant a la tarda, quan esperen la veritable allau de gent.

La tarda és el terreny del petit comerç, que ja durant el matí ha vist les primeres fogonades de clients i a partir de després de dinar s’escalfa per a l’allau de transeünts. «Les rebaixes d’hivern han sigut tradicionalment patrimoni del petit comerç i volem reivindicar-les. Que siguin un bon tancament d’una campanya de Nadal que ha anat bé, sense tampoc tirar coets. No les teníem totes, perquè, tal com ha repuntat el virus, la gent no està tranquil·la, s’ajunta menys i tot això entela l’esperit festiu. Cosa que després es nota a l’hora de comprar», afirma el president de Pimec Comerç, Àlex Goñi. Les dades dels baròmetres de la CEC reafirmen aquesta anàlisi: les xifres de facturació de la campanya de Nadal han sigut del 15% inferiors a les del 2019, una dada que des de la CEC esperaven que fossin del 10% inferior.

«No estem com el 2019 ni de lluny»

Davant l’optimisme d’alguns negocis, en d’altres sobra aforament i dubtes sobre com acabarà anant la primera jornada. «Som a Porta Ferrisa, al centre de Barcelona, hi ha 20 botigues tancades: sí que és cert que es nota caloreta, però [per a la zona que és] no estem com el 2019 ni de lluny, només cal mirar la botiga», analitza l’encarregada de System Action, una botiga de roba que només té una parella a dins en aquell moment. Abans de la pandèmia, a l’establiment hi treballarien entre quatre i sis persones, mentre que ara només hi és ella. 

Notícies relacionades

A Florencia, un altre negoci dedicat a la moda, ho veuen pràcticament igual. «Ni de lluny estem com abans de la pandèmia», repeteix una de les seves empleades. «Abans n’érem sis [de treballadores] i ara en som dos per tanda», coincideix. L’establiment fa dies que està de rebaixes i ni tan sols això, just abans de Reis, els ha donat un respir, una situació que relacionen amb la quantitat de gent en quarantena que no ha pogut celebrar el dia i que ha decidit no comprar. Quant a la multitud i a les cues al Portal de l’Àngel, aquesta dependenta ho té clar: «Hi ha molta gent però poca bossa, i el 90%, de Primark». 

En realitat, de paquets se’n veuen, però són poquíssimes les persones que reprodueixen l’estampa que més es relacionava amb les rebaixes abans de la pandèmia: la de les múltiples bosses penjant a cada braç. I quant a Primark, ni tan sols la botiga que més cua genera a la porta un dia normal, no té a mig matí d’aquest primer dia de rebaixes ningú esperant. Un treballador ho atribueix al fet que la botiga, caracteritzada pels seus preus baixos, no té gaires grans descomptes de rebaixes. Ara bé, «això a la tarda serà un caos», reconeix, com també han fet els seus iguals d’altres marques. «I demà ja ni t’ho explico».

Temes:

Rebaixes