Ciclisme

La Vuelta a Espanya arriba a Catalunya: així és el recorregut de les seves tres etapes transcendentals

.

.

3
Es llegeix en minuts
David Jiménez
Ricard Gràcia
Ricard Gràcia

Infografia

Especialista en Visualització de la informació, dades, mapes, diagrames... Noves narratives

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després d’haver inaugurat l’edició del 2023 amb una contrarellotge per equips a Barcelona i acollir les tres etapes següents, i després d’absentar-se l’any passat, Catalunya tornarà a desenrotllar la catifa vermella que permeti transitar als ciclistes de la Vuelta a Espanya 2025.

Serà després d’haver complert el seu periple italià –les primeres quatre etapes d’aquest any s’ha traslladat a terres transalpines abans d’aterrar a la península Ibèrica– i amb la intenció, així han estat dissenyats els recorreguts, que es converteixin en les primeres etapes clau que faran de cribratge per saber qui dels favorits –amb el danès Jonas Vingegaard al capdavant, però sense oblidar-nos de la dupla de l’UAE amb el portuguès Joao Almeida i el barceloní Juan Ayuso– podran optar a la general de la tercera ‘gran’ del ciclisme actual i arribar amb el mallot de líder Madrid. Aquestes són les tres etapes que passaran per Catalunya a partir de dimecres.

Etapa 5: Figueres-Figueres

Una contrarellotge per equips de 24,1 quilòmetres bastant plana –només algun repetjó curt arribant a Peralada i amb un últim quilòmetre que pica cap amunt– i ràpida, en què la tramuntana pot ser un factor determinant. El Visma de Jonas Vingegaard i l’UAE d’Almeida i Ayuso parteixen com a favorits per a la victòria d’etapa junt amb el Lidl-Trek de l’altre contendent per a la lluita pel mallot vermell, Giulio Ciccone.

Etapa 6: Olot-Pal

Notícies relacionades

La primera gran etapa de muntanya arriba el sisè dia de cursa per un recorregut de 170 quilòmetres amb quatre ports de muntanya, que va des de la capital de la Garrotxa fins a Andorra i que ja comença picant cap amunt amb un port de tercera categoria –collada de Santigosa– per després dirigir-se a la llarga pujada de la collada de Toses –24 quilòmetres; això sí, amb un pendent mitjà molt suau del 3,5%–, afrontar després un descens etern fins a la Seu d’Urgell i, a partir d’allí, anar pujant fins a Andorra la Vella per posteriorment encadenar la Comella, una segona categoria curta però dura de 4 quilòmetres al 8%, i l’ascens final a Pal de 9,6 quilòmetres amb una mitjana del 6,3%. Si no hi ha cap sorpresa, hauria de ser el terreny on Jonas Vingegaard hauria de començar a treure avantatge respecte als seus principals competidors. Tot i així, la resiliència de Joao Almeida i les capacitats àmpliament demostrades en aquest tipus de perfils d’Ayuso, Ciccone, l’alabès Mikel Landa i els australians Jay Hindley i Ben O’Connor haurien de posar-li les coses difícils.

Etapa 7: Andorra la Vella - Cerler

L’última etapa ‘catalana’ ni comença ni acaba a Catalunya, però sí que gairebé la meitat del seu recorregut transita per la província de Lleida. La muntanya torna a ser protagonista en un recorregut que parteix de la capital andorrana per passar per la Seu d’Urgell i encarar el llarg i exigent port del Cantó, de 24 quilòmetres i un pendent mitjà del 4,4%, però amb sis quilòmetre inicials realment exigents, que després de descendir-lo desemboca a Sort, la capital del Pallars Sobirà. Des d’allí, el pilot es dirigirà a la Pobla de Segur i afrontarà el port de la Creu de Perves, un segona categoria que equival perfectament als primers quilòmetres de l’ascensió interior, per després ja endinsar-se a Aragó i sortejar una altra segona –l’Espina, de 7,1 quilòmetres al 5,5% de pendent mitjà– que pot servir perfectament com a punt de referència per a aquells ciclistes que vulguin provar-ho en solitari davant la por que després, ja batallant en l’ascensió final de Cerler, la victòria d’etapa torni a ser vedat dels principals favorits a la general.