Cost de la vida
Tornar a omplir el rebost després de les vacances d’estiu sortirà aquest any un 2,7% més car
Els llegums, amb un augment del consum del 43%, tornaran a ser els protagonistes d’aquesta operació comercial, seguits de l’oli i les fruites i verdures fresques
La ‘marca blanca’ ja suposa el 58,5% dels aliments envasats que es compren a Espanya

Tornar a omplir neveres, congeladors i rebostosdesprés de les vacances d’estiu serà de nou aquest any una mica més car, entorn del 2,7% més que el 2024, si es té en compte quant han pujat de mitjana, en els últims 12 mesos, els productes bàsics del cistell de consum. Tot apunta que els llegums tornaran a ser els protagonistes de la denominada ‘operació rebost’ amb un increment de consum previst d’un 43%, segons estimacions fetes públiques aquest dimarts per l’Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas).
La patronal dels súpers, en la qual estan representades cadenes com Mercadona, DIA, Lidl, Aldi i altres empreses regionals, destaca que aquests dies de finals d’agost i principis de setembre concentren una despesa del 20% del comerç alimentari ‘online’ de tot l’any, «per un transvasament brusc en la demanda per reposar llet, llegums i frescos a les llars», indica l’entitat.
Així, segons detalla Asedas, les 325 plataformes logístiques que tenen desplegats els supermercats i majoristes per tot Espanya treballen per proveir l’augment de la demanda, amb especial provisió, a més dels llegums, d’oli (el consum del qual es preveu que serà un 4,3% més alt), de sucre (un 3,3% més), iogurts (10%) i formatges (2,5%). Els que facin provisió de fruita i verdura fresca s’inclinaran per les que estan de temporada, preveu la patronal. Així, no es descarta que aquests dies hi hagi més venda de pomes (+39%), peres (+45%), raïm (+74%) i cols (+75%), juntament amb increments més moderats en cebes (+7,5%) i pebrots (+3,7%).
Les vendes de carn augmentaran un 7%, i les de peix, fresc i congelat, creixeran un 5%. També repuntaran la drogueria (+4%) i la cura personal (+3,5%).
Reprendre els hàbits quotidians
«La despesa que es fa durant els dies de l’‘operació rebost’ se centra, fonamentalment, en productes bàsics de fons de nevera i rebost que permeten reprendre els hàbits quotidians de consum, la previsió és que la demanda es mantingui estable respecte a altres anys», indica la directora de comunicació d’Asedas, Nuria Cardoso, a preguntes d’aquest diari.
Així, lluny de les pujades històriques registrades el 2022 i el 2023, segons els últims indicadors de l’IPC, amb dades corresponents al mes de juliol, la compra bàsica és un 2,7% més cara que fa un any; un 1,9% més que al gener, però un 0,4% més barata que al juny. Entre les pujades més acusades, destaca la que han patit en els últims mesos els ous, que són un 18,3% més cars, i la carn de vedella, que surt ara a un 15,1% més que el juliol del 2024. La de xai també s’ha incrementat, en un 11,7%, alhora que el peix ho ha fet en un 6,2%.
Per contrarestar la pujada, la bona notícia és la baixada del 44,3% que ha experimentat l’oli d’oliva (no s’ha d’oblidar, no obstant, que des del 2022 acumulava una pujada de gairebé el 70%). Quant al sucre, és ara un 19,7% més barat que l’any passat. També han baixat, tot i que de manera més discreta, els iogurts, que surten un 2,6% millor de preu.
Un pic del comerç en línia
Notícies relacionadesAproximadament el 20% de la compra que els espanyols fan per interneten alimentació al llarg de l’any es concentra en els pocs dies de l’operació rebost, segons Asedas, que destaca l’esforç logístic que això suposa per a gairebé totes les cadenes. .
Per exemple, el grup DIA ha detallat a l’agència Efeagro que les seves vendes a través d’internet la primera setmana de setembre acostumen a créixer un 59% respecte a la mitjana de l’agost, gràcies a un pic de comandes del 40%. El tiquet mitjà en aquesta cadena creix aproximadament un 6%, amb un augment de compra de productes com llet, oli, ous, frescos, lactis i bàsics per a la cuina. Ja a les botigues, el top de productes més reclamats són pa de motlle, llet semi i paper higiènic de la seva marca de distribució, alhora que es detecta també una aposta per les promocions.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- Transport públic Una entitat llança una aplicació per a informar dels retards de Rodalies a temps real: "Volem convertir les queixes en dades"
- MÚSICA AMB MISSATGE POSITIU El 'revival' dels balcons del clàssic del Dúo Dinámico 'Resistiré'
- Obituari Mor Manuel de la Calva, membre del Dúo Dinámico, als 88 anys
- La Vuelta a Espanya arriba a Catalunya: així és el recorregut de les seves tres etapes transcendentals
- Cost de la vida Tornar a omplir el rebost després de les vacances d’estiu sortirà aquest any un 2,7% més car