Què cal tenir en compte

Digitalització i altres claus operatives per a autònoms i pimes el 2022

  • Llei antifrau, eficiència energètica... Són diverses les qüestions que cal tenir en compte

Digitalització i altres claus operatives per a autònoms i pimes el 2022

Unsplash

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

A finals de novembre, el Govern va anunciar la posada en marxa del programa ‘kit digital’, emmarcat en els fons europeus Next Generation UE. D’aquesta manera s’espera impulsar la transformació digital d’un milió de pimes i autònoms mitjançant un bo de digitalització amb 3.000 milions d’euros de pressupost. 

El primer pas serà que les organitzacions realitzin un autodiagnòstic digital. I una vegada analitzades les seves carències i necessitats, la idea és que utilitzin aquesta injecció econòmica per finançar la implementació de serveis i solucions digitals. La primera convocatòria, dotada amb uns 500 milions, està orientada a empreses d’entre 10 i 49 treballadors. Les organitzacions tindran accés a diferents solucions classificades per categories i accessibles a través d’un catàleg, i podran contractar-ne una o algunes. Les ajudes seran de fins a un màxim de 12.000 euros per empresa, que s’entreguen amb un bo digital vàlid per 24 mesos. 

En funció de les seves necessitats, podran elegir entre diverses eines digitals: per a la creació d’una pàgina web, per a la creació d’un ‘e-commerce’, per a la gestió de xarxes socials, per digitalitzar la gestió de clients i/o proveïdors, per implementar ‘business intelligence’ i analítica de dades, o per digitalitzar la gestió de processos. 

«El ‘kit digital’, que s’emmarca dins de les ajudes per a la digitalització de petites empreses microempreses i autònoms finançades per la UE, és una oportunitat única per accelerar la transformació digital de les pimes», ha manifestat Alejandro Pérez de Cárdenas, CEO de Yotramito, plataforma que detecta i comunica tota l’oferta disponible d’ajudes i subvencions públiques.

La digitalització també es deixarà sentir en els processos amb l’Administració. Les administracions públiques van començar a apostar per la gestió ‘online’ el 2013 amb la presentació telemàtica dels models tributaris, i amb la pandèmia la transformació ha augmentat. En resposta, pimes i autònoms es veuen forçats a elevar l’automatització de tasques diàries i l’autoemplenament de documents de gestió de negoci. 

Des de Quipu, ‘software’ de facturació ‘online’, recorden que la nova llei antifrau també va en aquesta direcció. Roger Dobaño, CEO d’aquesta empresa, assegura que «és el moment de preparar-se i implantar tot el que vagi requerint l’administració abans que sigui massa tard i comencin els problemes». «Estem a l’avantsala de la digitalització, aquesta llei és una preparació. No únicament perquè les empreses i autònoms vulguin, sinó perquè la llei obliga en molts casos. Ara toca renovar-se o morir», adverteix.

I, de forma general, complir la nova llei antifrau ha de ser una de les principals qüestions que autònoms i pimes han de tenir al cap el 2022, segons els experts de Quipu. Des del passat 11 d’octubre, Hisenda pot sancionar amb 50.000 euros els negocis que utilitzin programes informàtics capaços de falsejar els comptes per declarar menys. En virtut d’aquesta norma, també es limiten els pagaments en efectiu o es rebaixa el llindar per entrar en la llista de morosos. 

Una altra clau en l’horitzó de l’any vinent és la revisió de les quotes d’autònoms, que s’incrementaran en la base mínima i màxima de cotització. «Després de l’augment progressiu durant diversos anys, els tipus de cotització aplicats a les bases seran: 28,30% per a les contingències comunes, 1,30% per contingències professionals, 0,10% per formació professional i 0,90% per cessament d’activitat. És a dir, els qui cotitzin per base mínima la nova quota mensual el 2022 ascendirà a 293,94 euros; per a la base màxima seran 1.266,66 euros i per als autònoms societaris passarà a ser de 377,87 euros», exposa el CEO de Quipu.

Els serveis públics als quals tindran accés els autònoms es mantenen: atenció sanitària especialitzada, incapacitat a causa d’una malaltia o un accident (ja sigui temporal o permanent), baixa per maternitat o paternitat i pensió de jubilació, per orfandat o per viudetat.

Notícies relacionades

Per al 2023, també s’esperen canvis significatius com la cotització per ingressos reals que segueix pendent. El que sí que segueix endavant per a l’any vinent és l’increment de les pensions mínimes. Les pensions contributives, a més de dependre de la cotització de l’autònom, tindran en compte altres factors. Per exemple, la de jubilació i les d’incapacitat valoraran tenir un cònjuge a càrrec, la de viudetat tindrà en compte les càrregues familiars i la d’orfandat avaluarà els beneficiaris. «Es donaran casos en què el treballador cobrarà més o menys que el que li correspon per la seva cotització. És a dir, un autònom amb la base màxima pot percebre menys pensió que la que hauria de rebre i un amb la base mínima pot tenir una jubilació més alta de l’esperada», especifica Dobaño.

L’eficiència energètica s’ha fet un lloc, de la mà dels compromisos de l’Agenda 2030 i amb ajuda dels rècords en els preus elèctrics. De fet, ja a l’octubre des de la UPTA parlaven de «cop d’Estat energètic» per als petits negocis. En aquest context, pimes i autònoms podrien haver de començar a prioritzar l’eficiència en totes les operacions. Per a això, la ‘fintech’ Nomo recomana optimitzar el consum de recursos analitzant quin tipus de materials utilitza, el sistema de transport, la climatització de l’oficina, el sistema de reciclatge...

Temes:

Empreses