Després de la seva publicació al BOE

La reforma de l’impost de plusvàlua municipal entra en vigor aquest dimecres

El decret estableix dues opcions per determinar la quota tributària que el contribuent podrà triar perquè se li apliqui la més beneficiosa

La reforma de l’impost de plusvàlua municipal entra en vigor aquest dimecres
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El reial decret llei aprovat pel Govern al Consell de Ministres amb què s’adapta l’impost sobre l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana, conegut com plusvàlua municipal, a la sentència del Tribunal Constitucional entrarà en vigor aquest dimecres, després de la seva publicació dimarts al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). El decret estableix dues opcions per determinar la quota tributària que el contribuent podrà triar perquè se li apliqui la més beneficiosa. En concret, els ciutadans podran optar per calcular l’import pel resultat objectiu de multiplicar el valor cadastral per uns nous coeficients que tindran en compte la realitat immobiliària o podran decantar-se pel càlcul a través d’un guany real, amb la diferència entre el preu de venda i el d’adquisició.

En cas que el contribuent no obtingui un guany patrimonial per la venda de la vivenda, quedarà exempt de pagar aquest impost, segons ha explicat la portaveu. L’interessat a acreditar la inexistència d’increment de valor haurà de declarar la transmissió, així com aportar els títols que documentin la transmissió i l’adquisició. Per constatar la inexistència d’increment de valor, com a valor de transmissió o d’adquisició es prendrà el que sigui més alt d’entre el que consti en el títol que documenti l’operació o el comprovat, en el seu cas, per l’Administració Tributària, d’acord amb la nova facultat que s’atorga als ajuntaments.

Coeficients actualitzats anualment

Amb aquest decret, el Govern planteja uns nous coeficients que s’aplicaran sobre el valor cadastral i que s’actualitzaran amb caràcter anual a través, per exemple, de la llei de pressupostos generals de l’Estat. En concret, s’estableix que la base imposable de l’impost serà el resultat de multiplicar el valor cadastral del sòl en el moment de la meritació pels coeficients que aprovin els ajuntaments, que en cap cas podran excedir els límits fixats en funció del nombre d’anys transcorreguts des de l’adquisició de l’immoble.

Com a exemple, per a un període inferior a un any des de l’adquisició d’un immoble, es fixa un coeficient del 0,14; per a 1 any, el coeficient serà del 0,13; per a 2 anys, del 0,15, i per a 3 anys, del 0,16. També com a novetat seran gravades les plusvàlues generades en menys d’un any, és a dir, les que es produeixen quan entre la data d’adquisició i de transmissió ha transcorregut menys d’un any i que, per tant, poden tenir un caràcter més especulatiu. Aquesta opció ja s’està aplicant en algunes ciutats.

Sis mesos d’adaptació

Per a la seva adaptació, l’Executiu donarà a les entitats locals sis mesos per adaptar la normativa al nou marc legal. A més, el decret reconeix la possibilitat que els ajuntaments, només amb efectes a aquest impost, corregeixin fins un 15% a la baixa els valors cadastrals del sòl en funció del seu grau d’actualització. Això garanteix que el tribut s’adapti a la realitat immobiliària de cada municipi.

Es pot recordar que la sentència de l’alt tribunal no permet que els contribuents puguin reclamar les autoliquidacions ja fermes o que no estiguin recorregudes a la data de la sentència, per això aquest decret no té efectes retroactius. El Govern defensa que l’article 86 de la Constitució espanyola l’habilita per dictar decrets lleis «en cas d’extraordinària i urgent necessitat», com en aquesta ocasió.

Un instrument lícit

Notícies relacionades

«El reial decret llei constitueix un instrument constitucionalment lícit, sempre que, tal com reiteradament ha exigit el nostre Tribunal Constitucional, el fi que justifica la legislació d’urgència sigui subvenir a una situació concreta, dins dels objectius governamentals, que per raons difícils de preveure requereix una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d’urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis, sobretot quan la determinació d’aquest procediment no depèn del Govern», es remarca al decret.

I és que els tècnics del Ministeri d’Hisenda (Gestha) veuen un «risc d’inconstitucionalitat» en la nova regulació de l’impost de plusvàlua municipal aprovat pel Consell de Ministres mitjançant un reial decret llei. Els tècnics veuen aquest risc perquè el Govern ha dissenyat un dels elements essencials del tribut prescindint d’una llei ordinària i recomanen que, una vegada que sigui convalidat, es tramiti com a projecte de llei «per eliminar qualsevol risc».