Després de la sentència del Constitucional

La FEMP creu que serà necessària una nova norma de l’impost de plusvàlua

Abel Cabellero assegura que es plantejaria restablir l’impost «amb justícia de recaptació»

zentauroepp38673815 abel caballero200803111945

zentauroepp38673815 abel caballero200803111945 / PACO CAMPOS

2
Es llegeix en minuts
EFE

La Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) considera que serà necessari elaborar una nova norma per «restablir» l’impost de plusvàlua després que el Tribunal Constitucional hagi declarat nuls diversos aspectes d’aquest tribut municipal. El president de la FEMP i alcalde de Vigo, Abel Caballero, ha assegurat que, a expenses de conèixer la literalitat de la sentència del Constitucional «en cas de confirmar-se la primera interpretació, es plantejaria una nova norma que permeti restablir l’impost amb justícia de recaptació».

Segons un comunicat de la FEMP, quan es conegui la sentència del Constitucional, es convocarà una Junta de Govern Extraordinària de l’organisme i també es posaran en contacte amb el Ministeri d’Hisenda. «Procedirem a interpretar la sentència conjuntament –amb el Ministeri d’Hisenda– i demanarem al Govern analitzar de forma conjunta la solució», ha afegit Caballero.

Els alcaldes i presidents de Diputació del Partit Popular a la FEMP, per la seva banda, han exigit que es convoqui amb caràcter d’urgència tant una Junta de Govern de la FEMP com la celebració de la Comissió Nacional d’Administració Local (CNAL) «davant les greus conseqüències que tindrà la sentència del Tribunal Constitucional».

«Inconstitucionalitat» del tribut

El vicepresident i el portaveu del Grup Popular a la FEMP, els alcaldes d’Estepona i Saragossa, respectivament, José María García Urbano i Jorge Azcón, han remarcat que aquesta sentència suposa de facto declarar la inconstitucionalitat del tribut i «generarà una enorme inseguretat jurídica i un seriós problema per als municipis i les províncies que els resultarà pràcticament impossible poder aprovar els seus comptes». En una nota de premsa, els dos alcaldes populars han afirmat que són els ajuntaments «els pagans de l’entossudiment i la desídia del Govern al no haver aprovat una normativa que regulés adequadament el gravamen».

A més, el vicesecretari de Territorial del PP, Antonio González Terol, ha anunciat en la Comissió de Pressupostos del Congrés dels Diputats que demanarà la compareixença del president Sánchez i la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, a les Corts perquè donin explicacions sobre «per què no han sigut capaços d’abordar la reforma de l’impost de plusvàlua en la legislatura». Segons González Terol, l’Executiu «acaba de destruir els pressupostos del conjunt dels més de 8.000 ajuntaments d’Espanya», mentre ha insistit que «la seva deixadesa a buscar una solució, fa impossible, després de la resolució del Constitucional, que aprovin en temps i forma els pressupostos municipals».

Notícies relacionades

El Tribunal Constitucional ha declarat aquest dimarts la nul·litat de diversos aspectes del càlcul de l’impost municipal de plusvàlua, ja que determinen que sempre s’ha produït una revalorització dels terrenys durant el període d’imposició, amb independència que hagi existit i la seva quantia real. La sentència, de què es coneixeran més detalls els pròxims dies, considera inconstitucionals diferents apartats de l’article 107 del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, que estableix la base imposable d’aquest impost, i declara la intangibilitat de les situacions fermes existents fins ara.

La plusvàlua és un tribut que recapten els ajuntaments i la seva regulació s’inclou en el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, del 5 de març. 

Temes:

Impostos