Més càrrega de feina

El port de Barcelona pren mesures per assumir l’alça de barcos des del canal de Suez

Els estibadors calculen que poden afrontar la descàrrega de 1.000 contenidors cada sis hores

El port de Barcelona pren mesures per assumir l’alça de barcos des del canal de Suez
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El port de Barcelona prepara un pla de contingència per poder atendre l’augment de trànsit provinent d’Àsia després de la reobertura del canal de Suez. Fonts de Port de Barcelona van reconèixer que les relacions amb armadors, terminals i tots els actors de la comunitat portuària s’han coordinat per incrementar la seva productivitat i capacitat logística i adaptar-se a la càrrega de treball més gran que s’acosta en les pròximes dues setmanes, almenys. Fonts dels estibadors van apuntar que amb un increment del ritme de treball assumible serà possible descarregar uns 1.000 contenidors cada sis hores i elevar el nombre de contenidors acumulats a les instal·lacions entorn d’un 20% més que l’actual sense grans problemes.

El port de Barcelona té set serveis marítims setmanals amb diferents destinacions asiàtiques que passen pel canal de Suez. Una vegada s’ha desencallat el vaixell ‘Ever Given’ i s’ha començat a recuperar el trànsit per aquesta via, els barcos que cobreixen aquests serveis han començat a navegar cap al Mediterrani i podran fer escala a Barcelona. Poden tardar entre una setmana i 10 dies a completar la singladura des del nord d’Egipte.

L’arribada d’aquests barcos en pocs dies provocarà, previsiblement, un augment de les operacions de càrrega i descàrrega a les terminals portuàries, especialment les de contenidors. Per això ja s’ha començat a dissenyar aquest pla de contingència amb l’objectiu de garantir que els fluxos d’importació i exportació siguin com més àgils millor, especialment en la capacitat d’emmagatzemar, transportar i distribuir ràpidament les mercaderies que exigeixen els clients del port. Port de Barcelona no ha concretat encara si el pla de contingència suposa més hores de feina dels estibadors, contractacions o elevar el trànsit de trens i camions a la instal·lació. Tradicionalment, són els processos de duana i supervisió sanitària del que es descarrega el que frena més l’entrega de mercaderia.

En altres ports espanyols com València o Algesires preparen plans de reactivació similars. El president de l’autoritat portuària de València, Aurelio Martínez, va assegurar a la cadena SER que les instal·lacions poden assumir un ritme de treball de l’ordre de 140 contenidors descarregats per hora i emmagatzemar fins a set milions de contenidors al recinte portuari.

La presidenta de Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha manifestat que «és en aquests episodis puntuals quan es demostra la capacitat de resposta i la fiabilitat del port de Barcelona. La professionalitat de les persones que treballen al nostre port i la tasca de modernització i digitalització que ha estat realitzant la Comunitat Portuària de Barcelona durant els últims anys, sumat a unes infraestructures potents i unes connexions terrestres i ferroviàries cada vegada més eficients, ens permeten encarar aquests reptes amb la seguretat que oferirem el millor servei als nostres clients i usuaris».

Notícies relacionades

Tot i que la navegació s’està reprenent progressivament, el bloqueig del canal de Suez ha posat de manifest la dependència d’Europa dels mercats asiàtics, igual que ho va fer el bloqueig comercial de la Xina l’any passat pel coronavirus. La fragilitat de les cadenes de subministrament ha revaloritzat el paper de la logística i l’emmagatzematge de productes i matèries primeres junt amb els mercats de consum.

La Xina és el principal mercat del port de Barcelona. Abans dels alts i baixos pandèmics era l’origen del 42% de les importacions i la destinació del 10% de les exportacions. L’any passat, aquesta dependència asiàtica i del canal de Suez va augmentar. El mercat d’Àsia i Oceania va ser la destinació de mercaderies més gran del port de Barcelona el 2020, amb un 48,5% del total de les exportacions. La Xina és el país al qual més contenidors es van enviar el 2020 (43%) des del port de Barcelona i del qual més contenidors es van rebre (16,5%). Les exportacions a la Xina van créixer els mesos de gener i febrer el 58%.