Alarma mundial

Almenys vuit vaixells arriben a BCN des de Suez cada setmana

Els ports espanyols alerten que el bloqueig de la ruta principal amb Àsia pot «trencar les cadenes de subministrament»

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Alerta en el comerç mundial per l’accident al canal de Suez. El port de Barcelona ha confirmat aquest divendres que almenys vuit vaixells arriben setmanalment procedents d’Àsia i passen per Suez. Els gabinets de crisi s’han posat en marxa tant en ports com en les empreses dependents dels subministraments asiàtics. Segons fonts de Port de Barcelona, el bloqueig del canal de Suez afecta directament la connexió marítima amb Àsia, el Japó, el golf Pèrsic, el subcontinent indi, el Pakistan i el sud-est asiàtic, amb vaixells que triguen entre 25 i 35 dies. La ruta alternativa, que encara no han pres la majoria de navilieres, suposa envoltar l’Àfrica pel cap de Bona Esperança, cosa que afegeix entorn de 10 o 12 dies més el noli amb Barcelona, per exemple. Algunes fonts apunten que implica, a més, una mitjana de mig milió d’euros de costos afegits per vaixell el canvi de ruta.

Fonts de l’autoritat portuària de Cartagena van reconèixer aquest divendres que l’accident del canal de Suez «trenca la cadena logística» i suposarà un encariment dels costos. Segons fonts del Port de València van advertir que si la situació es prolonga durant 15 dies suposarà un «desastre», especialment en l’aprovisionament de cru procedent del Pròxim Orient. La tensió logística es respira ja arreu del món. Es calcula que per Suez passa el 12% del trànsit mundial de mercaderies, uns 50 vaixells diaris.

Les últimes informacions procedents de la zona apunten que almenys vuit remolcadors treballen per reflotar l’‘Ever Given’. L’objectiu és alleugerir el pes del vaixell amb l’esperança d’aprofitar una pujada de marea rellevant prevista per a aquest cap de setmana. S’han buidat parcialment els tancs de combustible, s’ha reduït el llast d’aigua i s’està ressituant la càrrega per facilitar el desbloqueig del bulb de proa, encastat a la ribera sorrenca del canal.

Valoració

La firma Lloyd’s List calcula que el bloqueig de la via de Suez impedeix el trànsit diari de mercaderies valorades en uns 9.700 milions de dòlars (8.231 milions d’euros), cosa que equival a uns 343 milions d’euros a l’hora, segons les estimacions de la firma. Encara és una incògnita saber qui n’haurà d’assumir els costos, però les companyies d’assegurances comencen a avaluar els danys. El trànsit diari de mercaderies a través d’aquesta via marítima s’estima en uns 5.100 milions de dòlars (4.326 milions d’euros) en sentit oest i en 4.600 milions de dòlars (3.905 milions d’euros) cap a l’est.

El vaixell de càrrega ‘Ever Given’, contractat per la companyia taiwanesa Evergreen Line i un dels vaixells de transport de contenidors més grans del món, amb 400 metres d’eslora i 59 metres de mànega, 16 metres de pes i transportava 224.000 tones de mercaderia en la seva ruta des de la Xina cap al port holandès de Rotterdam quan dimarts passat es va escorar i va quedar encallat al canal com a conseqüència de les males condicions de visibilitat i de vent a la zona.

Notícies relacionades

Fonts de la naviliera Maersk a Dinamarca van reconèixer a EL PERIÓDICO que «mentre continuen els esforços per desallotjar el barco d’Evergreen del Canal de Suez, prop de 200 barcos estan atrapats en el trànsit en les dues direccions d’aquesta artèria comercial global. Fins ara, nou vaixells portacontenidors de Maersk i dos vaixells associats estan ancorats a l’àrea esperant que es reobri el passatge». La companyia Leth Agencies, que ofereix serveis logístics a diversos canals i estrets del món, va xifrar en 237 els barcos que estan actualment parats, en l’accés nord del canal (al mar Mediterrani) i en l’accés sud (al mar Roig), segons va informar Efe. La majoria de les embarcacions, 107, es troben a la zona de Suez, on el port està congestionat i han hagut d’ancorar-se al golf situat entre l’Egipte continental i la península del Sinaí, tal com es pot veure en imatges de satèl·lit.

Companyies d’assegurances

L’empresa japonesa propietària del vaixell de bandera panamenya Ever Given, Shoei Kisen, va afirmar que aspira a desencallar-lo aquest dissabte en col·laboració amb les autoritats locals. El president de Shoei Kisen, Yukito Higaki, va assenyalar que s’està fent servir «maquinària addicional de dragatge» amb l’objectiu d’alliberar el vaixell «la nit de dissabte». Una portaveu de l’empresa va confirmar a Efe que Shoei Kisen està assegurada com a propietària del portacontenidors, davant les possibles demandes que podria afrontar a causa de les interrupcions del transport marítim causades per l’incident que manté bloquejat el canal des de dimarts passat. L’Ever Given està arrendat per Shoei Kisen a l’empresa taiwanesa Evergreen, responsable de les seves operacions comercials, mentre que la multinacional Bernhard Schulte Shipmanagement figura com a gestora de la mercaderia del vaixell i també està col·laborant en les tasques per mirar de desbloquejar el canal.