Després de l’accident

El bloqueig del canal de Suez amenaça el comerç internacional

El mercat d’Àsia i Oceania va ser la destinació de mercaderies més gran del port de Barcelona el 2020, amb un 48,5% del total

Fer reflotar l’’Ever Given’, de 400 metres d’eslora i 16 metres de pes, podria prolongar-se durant diverses setmanes

El bloqueig del canal de Suez amenaça el comerç internacional
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El bloqueig del trànsit marítim del canal de Suez després de l’accident del vaixell ‘Ever Given’ (de la firma Evergreen) amenaça l’economia mundial. Els equips que treballen per desencallar la nau han apuntat que «pot portar setmanes» desbloquejar el vaixell de càrrega. En cas de prolongar-se diverses setmanes la paralització del trànsit marítim de la principal via de comerç d’Europa amb Àsia i Oceania, els mercats registraran conseqüències en forma de possibles alces de preus i incompliment de terminis d’entrega de productes. Fonts del Port de Barcelona no van voler calcular aquest dijous l’afectació del bloqueig, ja que els vaixells tarden entre vuit i 10 dies a arribar al port de Barcelona, però l’impacte és evident.

Abans de la pandèmia, l’eix comercial entre Àsia i Europa movia cada any més de 23 milions de contenidors. I la Xina era (i és) el principal mercat del port de Barcelona. Abans dels alts i baixos pandèmics era l’origen del 42% de les importacions i la destinació del 10% de les exportacions. L’any passat, aquesta dependència asiàtica i del canal de Suez va augmentar. El mercat d’Àsia i Oceania va ser la destinació de mercaderies més gran del port de Barcelona el 2020, amb un 48,5% del total de les exportacions. La Xina és el país al qual més contenidors es van enviar el 2020 (43%) des del port de Barcelona i del qual més contenidors es van rebre (16,5%). Les exportacions a la Xina van créixer els mesos de gener i febrer el 58%. Durant els mesos de gener i febrer, el trànsit de contenidors va experimentar un increment del 18% respecte a les dades de fa un any, però l’accident de l’Ever Given podria trastocar el balanç del segon trimestre.

 

Segons l’empresa holandesa Smit Salvage encarregada de la càrrega de l’’Ever Given’, que té bandera panamenya, l’operació de reflotar-lo podria comportar «dies o fins i tot setmanes». Es calcula que almenys un parell de centenars de grans barcos estan ancorats als dos costats del canal de Suez a l’espera que es restableixi el trànsit marítim. Però l’‘Ever Given’ és un vaixell d’uns 400 metres d’eslora i 59 metres de mànega i l’operació de reflotar-lo és complexa. Un gegant embarrancat literalment i entravessat al canal, per al qual els tècnics japonesos de la firma Nippon Salvage busquen una solució que no agreugi la situació o pugui fer malbé el buc del vaixell. 

Notícies relacionades

Preus del petroli, subministraments tecnològics o matèries primeres per a tots els sectors es podrien veure afectats en els seus preus durant les pròximes setmanes. Shoei Kisen Kaisha, propietària del vaixell portacontenidors, va reconèixer que l’operació és «summament difícil». Fonts de la naviliera Maersk van reconèixer a EL PERIÓDICO que «mentre continuen els esforços per desallotjar el barco ‘Ever Given’ del canal de Suez, prop de dos-cents barcos estan atrapats en el trànsit en les dues direccions d’aquesta artèria comercial global, que transporta al voltant del 12% del comerç mundial. Fins ara, nou vaixells portacontenidors de Maersk i dos vaixells associats estan ancorats a l’àrea esperant que es reobri el passatge». Segons aquesta multinacional, «l’impacte a la cadena de subministrament global com a resultat del bloqueig dels barcos al canal de Suez depèn de quant temps es mantingui intransitable la ruta. Seguim de prop les operacions de reflotació i actualment estem buscant totes les alternatives possibles».

L’‘Ever Given’, que pesa entorn de 220.000 tones, es dirigia a Rotterdam des del port xinès de Yantian quan va encallar durant la nit de dimarts a dimecres al canal, no lluny de la ciutat de Suez. La mida del barco, tan llarg com quatre camps de futbol, i d’un calat de 16 metres (profunditat necessària per flotar), compliquen la situació. És un vaixell modern, avarat el 2018, per la qual cosa manté una estructura sòlida i en principi no es preveuen vies d’aigua. Segons Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), l’empresa amb seu a Singapur que proporciona la gestió tècnica del barco, els 25 membres de la tripulació estan sans i estalvis i no s’ha produït cap tipus d’emissió contaminant. Els 20.000 contenidors (TEU) estan al vaixell, tot i que no es descarta que hagin de ser traslladats a altres naus per guanyar flotabilitat. Els experts citen els forts vents com una de les causes de l’incident. Inaugurat el 1869, el canal de Suez ha passat des d’aleshores per diverses fases d’expansió i modernització per recolzar els canvis en el comerç marítim. El seu ús per part dels vaixells redueix dràsticament les distàncies: 6.000 quilòmetres entre Singapur i Rotterdam, per exemple.