Si persisteix el bloqueig de la ruta del canal

El tancament de Suez situa Las Palmas com a ruta alternativa a Europa

El port de La Luz es prepara per atendre noves necessitats en combustibles, canvis de tripulacions, reparacions i ancoratges

5
Es llegeix en minuts

El bloqueig del trànsit marítim del canal de Suez després de l’accident del vaixell ‘Ever Given’ (de la firma Evergreen) amenaça l’economia mundial. I, al mateix temps, situa el port de La Luz com a ruta alternativa per a la connexió d’Europa i Àsia. En cas de prolongar-se diverses setmanes la paralització del trànsit marítim de la principal via de comerç d’Europa amb Àsia i Oceania, els mercats registraran conseqüències en forma de possibles alces de preus i incompliment de terminis d’entrega de productes.

Els responsables de port de Las Palmas de Gran Canaria, una instal·lació que ja ha viscut un episodi semblant amb motiu de la Guerra dels Sis Dies el 1967, que va bloquejar el canal de Suez, ja es preparen per als canvis possibles en matèria de subministraments, avituallaments, canvis de tripulacions i ancoratges a la badia.

La ruta alternativa fa que els que van i venen d’Àsia hagin d’anar pel cap de Bona Esperança i hagin de fer la volta al continent africà i, per tant, es troben les Canàries durant la ruta, amb la qual cosa la connexió amb Europa s’endarrerirà dues setmanes més de l’habitual.

Luis Ibarra, president del port de Las Palmas, explicava ahir que el més sorprenent és que no s’aconsegueixi desbloquejar l’estret. També confirmava les consultes que havien rebut els operadors portuaris de La Luz de les possibilitats canàries de tota mena de subministraments i reparacions i dels preus dels serveis portuaris. Ibarra, que confia, però, que la situació de Suez quedi resolta aviat, es prepara per atendre els canvis de ruta del gran comerç internacional amb Europa.

L’armador Vicente Boluda va dir ahir que hi havia mitjans suficients per desbloquejar a curt termini el canal de Suez, tot i que adverteix que si aquesta operació es compliqués podria suposar un «desastre» per al comerç internacional, que tindria conseqüències a «tots» els sectors.

«No crec que s’allargui el bloqueig, perquè hi ha prou mitjans per desencallar el barco. És complicat, però es pot fer des de terra. Però si aquesta situació s’allargués deu o dotze dies seria un desastre pel retard de les mercaderies Orient-Europa», va assenyalar Boluda, una referència obligada en el moviment de contenidors a les Canàries. Quan li van preguntar quins sectors comercials espanyols es podrien veure afectats, Boluda va indicar que tots, «des del combustible fins a qualsevol tipus de mercaderia o matèria primera». «Vivim en un època en què la logística és clau perquè emmagatzemar peces és car, suposa tenir uns diners immobilitzats. I així estan totes les empreses, amb poc estoc», va concloure.

Per la seva banda, responsables del port de Barcelona no van voler ahir calcular l’afectació del bloqueig, ja que els vaixells tarden entre vuit i deu dies a arribar al port de Barcelona i és aviat per avançar l’impacte econòmic. Abans de la pandèmia, l’eix comercial entre Àsia i Europa movia cada any més de 23 milions de contenidors.

Segons l’empresa holandesa Smit Salvage encarregada de la càrrega de l’Ever Given, que té bandera panamenya, l’operació de reflotament podria comportar «dies o fins i tot setmanes», segons informa l’AFP. Es calcula que almenys un parell de centenars de grans barcos estan ancorats als dos costats del canal de Suez a l’espera que es restableixi el trànsit marítim. Però l’Ever Given és un barco d’uns 400 metres d’eslora i 59 metres de mànega, i l’operació de reflotar-lo és complexa. Està embarrancat i travessat al canal i els tècnics de la firma Nippon Salvage busquen una solució.

Preus del petroli, subministraments tecnològics o matèries primeres per a tots els sectors es podrien veure afectats en els seus preus durant les pròximes setmanes. Fonts de la naviliera Maersk van assegurar que «l’impacte a la cadena de subministrament global dependrà del temps que es mantingui intransitable el canal, però s’estan buscant totes les alternatives possibles».

De Rotterdam a Yantian

L’‘Ever Given’, que pesa unes 220.000 tones, es dirigia a Rotterdam des del port xinès de Yantian quan es va quedar encallat durant la nit de dimarts a dimecres al canal, no gaire lluny de la ciutat de Suez. Té un calat de 16 metres i és un barco modern, avarat el 2018, per la qual cosa manté una estructura sòlida i en principi no es preveuen vies d’aigua. El fort vent i la mala visibilitat van ser les causes de l’accident.

Els treballs per desbloquejar el canal van continuar per segon dia consecutiu, tot i que van fracassar els intents d’ahir per reflotar el vaixell gegant, segons va informar Efe des del Caire.

Notícies relacionades

L’Autoritat del Canal de Suez va indicar en un comunicat que almenys «quatre excavadores són en la part davantera» del vaixell traient la sorra al lloc on l’embarcació s’ha encallat, mentre que per intentar reflotar-lo, s’han utilitzat nou remolcadors gegants, però sense èxit fins ara. Està previst que avui continuïn aquests intents per reflotar-lo després d’haver-ne fet ja dos durant la jornada per intentar donar pas als més de 150 barcos que hi ha ancorats.

Un total de 48 barcos esperen a Port Saïd, al mar Mediterrani, mentre que a la zona del mar Roig hi ha 70 vaixells més; a part dels 38 que estan esperant al Gran Llac, al punt mig del canal, segons va informar la companyia Leth Agencies. Pel canal el 2020 van transitar 18.829 naus, cosa que representa entorn del 10% de les mercaderies mundials, incloent-hi gran part del petroli exportat del golf Pèrsic a Europa. Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), l’empresa gestora de la mercaderia que transporta l’‘Ever Given’, va descartar aquest dijous que l’incident es degués a una fallada tècnica i va indicar que tota la tripulació està fora de perill i no hi ha danys a l’embarcació. BSM va confirmar així la versió de l’Autoritat del Canal de Suez, que va assenyalar que el vaixell es va quedar travessat a causa dels forts vents enmig d’una tempesta de sorra que dificultava la visibilitat.

Temes:

Canàries