Negociació amb la banca

El Govern descarta quitacions generalitzades en els crèdits ICO

  • Economia opta per condonacions limitades però continua volent que la banca assumeixi la part equitativa del cost

  • Calviño insta a no centrar-se en «instruments que potser són l’últim recurs i que no seran utilitzats» de forma majoritària

  • El pla d’11.000 milions inclourà tant ajudes directes a la solvència com el finançament de la conversió de préstecs avalats en capital

La vicepresidenta Tercera del Gobierno  Nadia Calvino  comparece en la comision de Asuntos Economicos y Transformacion Digital del Congreso de los Diputados  a 9 de diciembre de 2020   9 DICIEMBRE 2020 NADIA CALVINO ASUNTOS ECONOMICOS TRANSFORMACION DIGITAL CONGRESO DE LOS DIPUTADOS POLITICA ECONOMIA FINANZAS GOBIERNO  EUROPA PRESS R Rubio POOL  09 12 2020

La vicepresidenta Tercera del Gobierno Nadia Calvino comparece en la comision de Asuntos Economicos y Transformacion Digital del Congreso de los Diputados a 9 de diciembre de 2020 9 DICIEMBRE 2020 NADIA CALVINO ASUNTOS ECONOMICOS TRANSFORMACION DIGITAL CONGRESO DE LOS DIPUTADOS POLITICA ECONOMIA FINANZAS GOBIERNO EUROPA PRESS R Rubio POOL 09 12 2020 / EUROPA PRESS R Rubio POOL

4
Es llegeix en minuts
Pablo Allendesalazar
Pablo Allendesalazar

Periodista

ver +

El Govern ha descartat la idea inicial d’impulsar un mecanisme àgil i automàtic de concessió de quitacions als crèdits a empreses avalats per l’Institut de Crèdit Oficial (ICO) com a via per evitar un sobreendeutament que posi en perill companyies viables colpejades per la pandèmia, segons confirmen diverses fonts a EL PERIÓDICO. Aquest mecanisme hauria suposat a la pràctica una àmplia condonació de deutes en aquests préstecs amb les consegüents pèrdues multimilionàries. La factura inicial serà, per tant, previsiblement menor, però l’Executiu continua volent que el cost de les quitacions que finalment s’aprovin de forma més limitada es reparteixi equitativament entre l’Estat i els bancs (l’aval públic cobreix entre el 70% i el 80%, segons els casos).

La vicepresidenta econòmica, Nadia Calviño, va donar una pista oculta sobre això aquest dilluns. «La nostra prioritat en l’àmbit de les empreses és recolzar-les perquè en aquestes setmanes dures que encara queden per davant puguin aguantar i, sobretot, que tinguin múscul per a la recuperació. Jo vull posar l’èmfasi en aquest tema, en lloc de centrar-nos en instruments que potser són l’últim recurs i que no seran utilitzats en la majoria de les empreses», va assegurar en una entrevista a TVE.

L’impuls de quitacions àmplies havia complicat en les últimes setmanes les negociacions que el Govern i la banca mantenen des d’almenys finals d’agost per crear un marc que permeti refinançar i reestructurar els crèdits ICO. Les parts discrepen sobre quan s’ha descartat la idea: en l’Executiu s’afirma que va ser fa setmanes, però al sector financer s’afirma que va ser la setmana passada. L’acord, en qualsevol cas, sembla ara més pròxim i en línia amb la intenció de Calviño d’aprovar aquest mes de març el pla d’ajudes a empreses per valor d’11.000 milions d’euros anunciat per Pedro Sánchez dimecres passat.

Dues potes del pla

L’esmentat pla tindrà dos grans components. Part dels diners es destinaran a finançar la conversió de crèdits avalats per l’ICO en instruments de capital com a via per reforçar la solvència de les empreses, dins del marc de reestructuracions que es negocia amb els bancs. I una altra part seran ajudes directes. Calviño està insistint molt en les últimes setmanes que les comunitats autònomes han d’augmentar també les seves pròpies ajudes directes i cal veure si el pla del Govern inclourà recolzaments per a això.

Fins a mitjans de febrer, els bancs havien concedit 116.659 milions d’euros a empreses (unes 98% de les quals són pimes i autònoms) en 969.630 crèdits avalats per l’ICO. Les entitats, amb el recolzament del Banc d’Espanya, s’oposaven a la concessió de quitacions generalitzades amb un doble argument. D’una banda, advertien que la normativa bancària portaria que, després d’aquestes condonacions, tot el deute de l’empresa passés a considerar-se morós, cosa que obligaria els bancs a fer provisions, però també impossibilitaria que la companyia rebés finançament addicional. I, de l’altra, destacaven que els crèdits ICO són només entre el 20% i el 25% dels préstecs empresarials totals, per això argumentaven que quedarien discriminades les firmes que no n’haguessin sol·licitat.

Negociació de mesos

Les negociacions es basen a determinar quines empreses es consideren viables; quines, inviables o ’zombis’, i quines, sostenibles si reben ajuda. Per a això es compta amb l’ajuda del Banc d’Espanya i d’un informe elaborat per la consultora Oliver Wyman i pagat per les patronals AEB i CECA. A partir d’aquesta anàlisi, es preveu crear marc d’actuació, com va avançar aquest diari al desembre, que contempli una sèrie de situacions diferents de les empreses, com que estigui en concurs de creditors, en preconcurs, que tingui tant deute insostenible com sostenible, comenci a impagar, o caigui en morositat (més de 90 dies sense abonar les quotes).

Notícies relacionades

Les mesures que s’aplicaran aniran des d’allargaments de terminis fins a quitacions en el deute (que es decidiran de forma més concreta i particular de la contemplada inicialment pel Govern) i la conversió de part d’aquest deute en capital mitjançant instruments com els crèdits participatius o el deute convertible. Com va informar aquest diari fa un mes, la idea és aprovar una mena de codi de bones pràctiques per afrontar els refinançaments en igualtat de condicions per a les entitats i l’ICO.

Quant a les ajudes directes, que el Govern no negocia amb la banca, estan sobre la taula des de fa mesos mesures com les subvencions directes, les entrades en el capital i el deute corporatiu, o la creació d’un fons publico-privat de capital de risc. Paral·lelament, el Govern està valorant la possibilitat d’ampliar la moratòria dels concursos de creditors forçosos més enllà del 14 de març per donar temps a desplegar el pla dels 11.000 milions i aprovar la prevista reforma de la llei concursal.