El BBVA rebaixa al 5,5% el creixement del 2021, davant el 9,8% del Govern central
El servei d’estudis estima que el PIB pujarà el 7% el 2022 i que recuperarà el nivell precrisi en el segon semestre d’aquest exercici
L’avenç de l’ocupació serà més lent que el de l’economia aquest any i el pròxim
La despesa amb targeta a Madrid va caure el 24% la primera setmana de gener pel temporal
	undefined42864457 bbva research domenech sicilia cardoso190206130704 /
El servei d’estudis BBVA Research ha rebaixat mig punt, fins al 5,5%, la seva previsió de creixement de l’economia espanyola per al 2021, cosa que allunya encara més la seva projecció respecte a la formulada pel Govern, que estima un avenç del PIB del 9,8% empès per l’estímul dels fons europeus. L’empitjorament de les perspectives del servei d’estudis (per a Espanya, però també per a la Unió Europea, els EUA i el conjunt del món) té relació sobretot amb l’augment dels contagis i la incertesa vinculada a la seva tercera onada.
BBVA Research ha presentat aquest dijous les seves noves perspectives sobre l’economia espanyola, que milloren en mig punt les relatives al 2020 (ara es preveu una caiguda de l’11% del PIB de l’any passat); empitjoren en mig punt les del 2021 (ara s’estima un creixement del 5,5%) i apunten un avenç més accelerat per al 2022, del 7%, animat per l’expectativa d’una vacunació massiva, els fons europeus i els estímuls monetaris del Banc Central Europeu (BCE), entre altres factors.
Així ho van explicar Jorge Sicilia, director de BBVA Research, Rafael Doménech, responsable d’Anàlisi Econòmica de BBVA Research i Miguel Cardoso, economista en cap per a Espanya durant la presentació de l’informe trimestral ‘Situació Espanya’.
Fons europeus
El Ministeri d’Economia, estima que els fons europeus afegiran 2,6 punts al creixement d’aquest any, fins al 9,8%. BBVA Research, per la seva banda, estima que els fons europeus només afegiran aquest any un punt al creixement (fins al 5,5%) i dos punts en el 2021 (fins al 7%) i aquesta és una de les principals discrepàncies entre les dues parts.
Segons els experts de BBVA Research, el nivell de PIB de desembre del 2019, previ a l’esclat de la pandèmia, no es recuperaria fins a la segona meitat del 2022 i això de manera molt heterogènia per sectors: hostaleria i el turisme trigaran més, mentre que indústria i agroalimentació podrien avançar de més ràpidament.
La recuperació de l’ocupació podria anar més lenta. Si bé per al 2020 l’estimació de BBVA Research d’una recessió de l’11% es traduirà en una caiguda de l’ocupació de ‘només’ el 3% (per efecte dels ertos), per al 2021 es preveu un creixement de l’ocupació del 3% (per sota de l’alça previst per a l’economia, del 5,5%) i per al 2022, del 4,5% (inferior al 7% estimat per al PIB).
Temporal ‘Filomena’
Notícies relacionadesSegons aquestes estimacions, el 2020 va finalitzar amb un avenç del 0,1% en el quart trimestre i el 2021 podria haver començat amb un variació nul·la, del 0%, per efecte de la tercera onada dels contagis. L’efecte del temporal ‘Filomena’ podria acabar portant el creixement del primer trimestre a la zona negativa, però, segons BBVA Research, de moment és aviat per saber-ho, ja que és possible que part del consum retret en els últims dies es recuperi en les pròximes setmanes.
De moment les dades ja apunten que la forta nevada sobre Madrid a partir del 8 de gener va enfonsar el consum privat a la comunitat autònoma i va retallar en un 24% els pagaments amb targetes de crèdit la primera setmana de gener, entre els dies 4 i 10. En el conjunt del país, el retrocés en l’ús de terminals TPV, de pagament amb targeta, va ser menor, del 4%.
- SEGURETAT SOCIAL I PENSIONS El Govern manté la ‘retallada’ a les pensions: jubilar-se abans de temps es penalitzarà tot i que s’hagin cotitzat més de 40 anys
 - Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
 - Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
 - Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
 - Polítiques públiques Les cinc claus de la reforma de l’administració de Catalunya: de la reducció de la burocràcia a l’ús de la IA
 
- Home atrapat Rescaten un home tancat al recinte d'un prostíbul a Medinyà
 - FC Barcelona L’entrenament del Barça amb què estrenarà el Camp Nou costarà 5 euros als socis i 10 a la resta
 - Mercat laboral Catalunya suma 19.000 ocupats en el seu millor octubre des del 2021
 - A Vilablareix Incendi al restaurant Mas Marroch dels germans Roca: crema tota la cúpula del local
 - Vilaplana ratifica que Mazón va atendre trucades i la va acompanyar al pàrquing
 
			