Entrevista

Oscar Pierre: «Amb els ‘riders’ contractats seríem rendibles, però no cobriríem tota la demanda»

El fundador de Glovo afirma que acataran la nova llei de treball en plataformes que aprovi el Govern i que seguiran a Espanya

Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Glovo, la plataforma digital de repartiment a domicili fundada en el Poblenou de Barcelona, compleix cinc anys. Cinc anys d’expansió empresarial i amb augments de facturació any rere any. També aixecant rondes de finançament milionàries i sense precedents per a una ‘start-up’ espanyola. I des de fa anys en el punt de mira per les seves pràctiques laborals, censurades recentment pel Tribunal Suprem.

Defineixi els cinc anys de Glovo amb una paraula. Un somni.

¿Per què? L’altre dia vaig llegir que la felicitat és arribar un diumenge a la tarda amb ganes. En el meu cas dedico 12 hores a la meva feina cada dia i em flipa. És un projecte en el qual veus l’impacte des del minut 1. Veus comerços, missatgers, tot el teu entorn utilitza Glovo... Som a 700 ciutats. 

¿Creu que tot l’univers Glovo arriba a diumenge amb les ganes que sigui dilluns? No crec, seria molt ambiciós dir-ho. La nostra ambició és que per a la gent que treballa a l’oficina, Glovo sigui la feina de la seva vida. Soc un obsés del talent i crec que part de l’èxit de Glovo ve de continuar innovant per continuar sent els millors a atraure i retenir talent. També soc conscient que per als missatgers Glovo no és la feina de la seva vida. Volem que sigui una solució molt bona per obtenir uns ingressos fàcils i ràpids. 

¿Un repartidor és un emprenedor? No ho sé... [Pausa] No ho sé... suposo que qualsevol treballador independent té un punt d’emprenedor.

¿Quina és la clau de l’èxit empresarial de Glovo? Jo diria dos factors: un és resiliència per sobreviure. Ens hem vist competir contra gegants des del 2016. Deliveroo tenia 100 vegades més recursos que nosaltres, literalment. L’altre es diu «gas». Hem pres decisions molt arriscades, que han posat l’empresa diverses vegades al límit. Per això quan encara érem molt petits i només estàvem a Barcelona, París o Milà vam dir de fer el salt al Perú o Ucraïna. Molts van sortir bé i d’altres no. També hem corregit molt ràpid. 

Hem pres decisions molt arriscades, que han posat l’empresa diverses vegades al límit

¿Si pogués retrocedir cinc anys enrere què corregiria? Vam començar a fitxar un equip d’enginyers massa tard. Teníem 30 desenvolupadors i n’hauríem necessitat 300. Avui en tenim 300 i seguim fitxant i molt ràpid. 

Vista la polèmica laboral, amb la recent sentència del Tribunal Suprem en contra dels seus models de repartidors i més de 30 sentències en tribunals menors, ¿ho faria d’una altra manera? És un debat que hi ha a tot el món, no l’hem inventat nosaltres. Pot ser que els dos primers anys no estiguéssim tan preparats legalment i és normal que no féssim les coses tan al peu de la lletra com diu la llei. Però crec que ara mateix sí. Tots els països necessiten una regulació nova, perquè aquestes plataformes estan trencant amb l’’statu quo’. I ha d’assegurar la flexibilitat i donar més garanties per als missatgers. Si això significa un cost més gran per a nosaltres, ho assumirem. 

Aquest ‘statu quo’ ho planteja com una herència que s’ha de trencar, ¿ho veu així? Les lleis han d’adaptar-se a les noves tendències que busquen les persones i les empreses.

¿No al revés, que les empreses s’adaptin a les lleis? Les empreses sempre han de complir amb la llei i les lleis han d’adaptar-se a les noves realitats.

Durant aquesta pandèmia deu haver tingut moltes comandes. ¿Serà un any de beneficis per a Glovo? No. Hem crescut molt i hem doblat facturació. Som un afortunats, en el sentit que la pandèmia ha popularitzat els hàbits de demanar a domicili. Estem en un moment d’inversió i estarem uns anys més invertint. En aquest negoci fins que no aconsegueixes una eficiència logística bestial no tens marges positius. Com diuen a Sud-amèrica, tot ha d’estar molt més greixat. Ja estem veient aquests marges, però l’oportunitat és tan gran que continuarem apostant en inversió.  

¿Quin serà el model de Glovo d’aquí a cinc anys? La nostra missió és fer accessible qualsevol cosa a la teva ciutat. I aquí, ja a llarg termini, volem vendre coses que no impliquin una entrega. Per exemple, comprar una entrada per a un concert o anar al Camp Nou. O si necessites un servei, com arreglar un electrodomèstic. 

A llarg termini volem vendre coses que no impliquin una entrega, com una entrada per a un concert o un servei de reparació a casa

Per a aquestes dues coses ja existeixen aplicacions... ¿planegen comprar altres plataformes? Podria ser. Fins ara tot ho hem fet nosaltres.

¿Com pot afectar aquest full de ruta la nova llei sobre el treball en plataformes que ultima el Govern? Tenim moltes ganes que es reguli i que hi hagi un text definitiu i clar. També que se’ns escolti i es respecti la flexibilitat que ens demanen els missatgers. I sigui el que sigui l’acatarem. 

¿Com reaccionaria si el Govern l’obligués a registrar el seu algoritme, com pretenen els sindicats? En l'aspecte pràctic no sé com es faria. Donar el nostre algoritme als nostres competidors després de cinc anys treballant em preocuparia com a empresari. Però el que ha d’estar molt clar són les regles i per a tothom. El que sí que tenim clar és que estem encantats d’explicar a tothom com funciona. I per a això no faria falta donar aquesta propietat intel·lectual, que té bastant valor. 

Glovo té programes pilot amb repartidors assalariats a través d’una subcontracta, ¿és rendible? Sí, no és un tema de costos. És un tema de si volem arribar a tota la demanda a totes les ciutats. Si treballem tots en un model molt més rígid no arribaríem a cobrir tota aquesta demanda dels usuaris. Cosa que vol dir menys vendes per a tothom. 

¿El pla de Glovo és continuar creixent a Barcelona? ¿O a Polònia, on també tenen oficines? Als dos llocs i amb la mateixa intensitat. Ara mateix tenim un equip de 500 enginyers, el 80% dels quals són a Barcelona. En un any fitxarem 200 persones més a Barcelona i unes 30 persones més a Polònia.

D’ofertes per vendre Glovo no li deuen haver faltat, ¿quina ha sigut la més escandalosa? Espero estar aquí molts anys més. Seria una persona molt més infeliç en el meu dia a dia sense Glovo. D’ofertes sempre n’hi haurà, és un mercat amb competidors 10 o 20 vegades més grans. Si busquéssim una venda la trobaríem ràpid. Ara mateix som l’empresa tecnològica més gran del sud d’Europa i d'aquí a tres anys serem 10 vegades més grans. Som en una regió on falta innovació...

¿Per què li falta innovació? Per falta d’inspiració. Si ets un estudiant de batxillerat a San Francisco tens molts exemples. Un Elon Musk sortint per la tele i explicant com està canviant el món. Aquests exemples no els tenim a Espanya. I això és el que inspira molta gent a l’hora de decidir el seu futur.

Notícies relacionades

¿L’Administració acompanya? Per donar un número que diu molt. Gairebé el 80% dels ‘techies’ que venen a Glovo venen de fora. I com a empresa costa molt més, perquè has de convèncer-lo que es mudi, venen amb sous més alts...

A Glovo els costa trobar enginyers mentre reben milers de sol·licituds per repartir com a ‘riders’. ¿És simptomàtic? Òbviament perfils molt qualificats on hi ha molta més demanda que oferta es paguen millor. La nostra lògica per remunerar els missatgers és la mateixa. Per al rol que fan i estudiant el mercat laboral, els paguem bé. Les universitats d’Espanya no estan generant prou ‘techies’ respecte al que el mercat necessita. I en una situació laboral per als joves que no és bona, algú hauria de donar un cop sobre la taula i encaminar o inspirar molts més joves a estudiar carreres d’aquest tipus.

Temes:

Ocupació Glovo