Reconstrucció
Les pimes demanen pas per pujar al tren dels fons europeus
El Clúster IAQ és una aliança de 25 empreses especialitzades en la gestió i higienització de l'aire
UPB Genetic World és una de les empreses dedicada als purins i que aspira a modernitzar-se

cadenadevalor
Les pimes també aixequen la mà per participar de l’oportunitat d’inversió sense precedents que representen els 140.000 milions dels fons europeus per a la reconstrucció post-Covid. Els economistes, a través del Grup d’Experts per a la Reactivació de l’Economia Catalana (GEREC), impulsat pel Col·legi d’Economistes i Pimec, revindiquen que les pimes participin dels fons europeus d’acord amb el seu pes econòmic. Un centenar d’aquestes ja han presentat projectes a través de la patronal Pimec per accedir a part d’aquests recursos que arribaran d’Europa durant els pròxims cinc anys.
Clúster IAQ: Higienitzar l’aire

Pau Pallàs, president del Clúster IAQ /
Per evitar que sigui la gran empresa la que acabi capitalitzant en solitari les inversions, 25 pimes s’han unit en el Clúster IAQ i fer valer la dita de «la unió fa la força». Aquesta aliança de companyies està especialitzada en el tractament de l’aire i la instal·lació de sistemes de climatització, un sector que ha agafat especial rellevància des de la irrupció del virus i el desenvolupament del qual esperen accelerar amb aquesta injecció de capital europeu. «Els fons europeus ens permetran condensar 10 anys d’inversions en un», així ho explica un dels seus membres, Pau Pallàs.
Les firmes del Clúster IAQ treballen especialment amb sectors com el farmacèutic o el sanitari. Un dels últims projectes que ha realitzat Engitecsa, l’empresa en la qual treballa Pallàs, és el conegut com a «sales blanques». Aquestes consisteixen a instal·lar un sistema de filtrat de partícules en l’aire per impedir passar virus i generar zones estèrils, una cosa especialment útil en laboratoris o quiròfans, però aplicable a les necessitats de qualsevol entorn tancat. En el Clúster IAQ cohabiten des d’empreses mercantils fins als centres tecnològics d’universitats com la UB, la UPC o la Universitat de Navarra.
Els fons europeus estan anunciats, però encara pendents de començar a assignar-se. Pallàs reconeix que des del Clúster ja tenen diversos projectes perfilats per postular-los, tot i que rebutja donar-ne més detalls. La competència que es preveu és gran, tant des d’altres països de la UE, com des d’altres territoris dins d’Espanya. Allà les aliances institucionals són claus i el Clúster IAQ es recolza en la patronal Pimec i en l’Ajuntament de Barcelona. «Hem de lluitar perquè no tots els fons es concentrin a Madrid», apunta Pallàs.
UPB Genetic World: Valoritzar els purins

David Coll /
UPB Genetic World és una de les empreses que aspira a captar finançament europeu per modernitzar-se. Està especialitzada en la producció i millora genètica de bestiar porcí. Fundada el 1976, des del 2011 és distribuïdora en exclusiva per a Espanya i Portugal de Choice Genetics, líder global en genètica porcina, que opera en els quatre continents amb solucions per incrementar l’eficiència, el rendiment i el valor de les explotacions porcines.
El director gerent de la firma, David Coll, explica que el projecte presentat pretén l’avaluació dels purins generats per l’explotació que l’empresa té al Berguedà, composta per un miler de truges reproductores.
Notícies relacionadesS’han demanat un total de 600.000 euros, que permetrien la implementació d’un sistema per al tractament de purins i la reducció d’emissions. No hi ha cap granja que utilitzi aquest sistema a Catalunya, segons Coll, fet que aportaria una gran eficiència amb la venda de subproductes en forma de biofertilitzants comercialitzables. El sistema, conegut com a ammoneva, consisteix en la recuperació de nitrogen amoniacal, en forma d’aigua, basat en el procés d’evaporació al buit i absorció, aplicable en zones excedentàries de nutrients i a fi de valoritzar el nitrogen excedentari. A la pràctica permet transformar els excrements porcins en nitrat, fòsfor i potassa, més aigua sense olors que pot reutilitzar-se per a tasques de neteja.
El resultat és una granja porcina amb un 80% menys d’emissions i millors condicions per als animals i els treballadors. La inversió s’amortitzaria en un termini d’entre vuit i 10 anys.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Àustria guanya Eurovisió i Melody s’immola
- Paella "Imprescindible": els elogis al millor restaurant de Tarragona segons Tripadvisor
- Tribunals El jutge va eliminar el perfil de la víctima dels pederastes del Raval
- Entrevista Òscar Ordeig, conseller d’Agricultura: «Tots els menjadors escolars haurien de tenir cuina pròpia»
- CONTEXT Amor lliure i responsable
- Prèvia del derbi català Un nou vídeo de l’atropellament massiu a Cornellà revela que la conductora ja havia arrossegat aficionats abans
- Pèrdua de potència Dos morts i 20 ferits al xocar un barco escola de l’Armada mexicana amb el pont de Brooklyn de Nova York
- Eurovisió 2025 Melody: «Em quedo amb l’amor de tots els països, tot i que de vegades prevalguin altres coses»
- "No et mata, però et treu la vida": tres dones posen rostre a la fibromiàlgia, la malaltia ‘invisible’
- La cita Sandro Rosell i els seus amics especials de presó: dos funcionaris, dos exinterns i un capellà