ENTREVISTA Luis Gómez. Director General de Transport a Europa de XPO

Luis Gómez (XPO): «El 2021 l'economia es recuperarà»

El director general de transport de la multinacional XPO és optimista i assegura que al juliol l'activitat va ser equivalent a la de l'any passat

Segons la seva opinió, Espanya ha de buscar eficiències en el transport, com el megacamió, per poder ser competitius

luis-gomez-xpo-pag

luis-gomez-xpo-pag

8
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

XPO és una d’aquestes empreses de transport visibles per tots a les carreteres espanyoles i europees. L’any passat va facturar 759 milions d’euros a Espanya (el 6,4% més) i 6.414 milions d’euros a Europa. És un gegant de la logística i el transport que utilitzen les principals firmes industrials, però que en els últims anys també ha mimat especialment les firmes que han apostat pel comerç electrònic. Aquesta aposta ha fet que durant el confinament l’activitat es mantingués. El director general de la divisió de transport a Europa és Luis Gómez, que des de la seu a Lió capitaneja una empresa en plena revolució logística i explica la seva visió de l’actual situació econòmica, molt més optimista que la de la majoria. Defensa el megacamió de més de 25 metres per guanyar eficiència i que les normatives europees del transport siguin iguals per a tots els països.  

¿Quin impacte està tenint la pandèmia al sector logístic i del transport?

En aquest moment que estem vivint, la importància del sector del transport i de la logística és més evident. I no només per als qui hi treballem. Sense voler restar rellevància als que més han viscut en primera línia la crisi sanitària, com els metges i els hospitals, en aquests moments la logística ha evidenciat la importància que té en l’economia actual. 

Ha complert la seva missió...

No hi ha hagut desproveïments, i si n’hi ha hagut puntualment alguns ha sigut per la demanda, pel comportament de provisió dels consumidors amb alguns productes bàsics, però en cap cas perquè les empreses del sector de la logística hàgim deixat de treballar. La plantilla del sector ha treballat sense parar i amb dedicació. Molts clients ens han felicitat, perquè tenien dubtes que els empleats arrisquessin fins i tot la salut al continuar treballant i mantenir l’activitat, seguir als magatzems i als camions permetent que els productes arribessin a la seva destinació.

¿Quin nivell d’absentisme ha tingut XPO en els últims mesos?

Hem tingut un nivell d’absentisme laboral fins i tot inferior a l’habitual. Els empleats volien contribuir que no hi hagués falta de material especialment en l’àrea sanitària o aliments, per exemple. 

¿Ha augmentat l’activitat malgrat el confinament?

No. El sector de la logística i el transport és un reflex de l’activitat general del país. Durant la pandèmia hi ha hagut sectors concrets que sí que han tingut necessitats de transport addicionals, com el sanitari. Hem col·laborat amb el transport de mascaretes i gels, per exemple. També ha augmentat puntualment en el cas del sector de l’alimentació i el consum, amb pics, i especialment en el cas del comerç electrònic. 

¿En quina mesura?

Nosaltres, per exemple, hem triplicat les entregues domiciliàries de productes voluminosos, que és el que nosaltres fem, i per a entregues de comerç electrònic, que ha crescut de manera exponencial. Però lògicament altres sectors com la indústria, l’automoció o la construcció han patit les conseqüències de l’aturada econòmica. 

¿Quin serà el balanç global per al sector logístic?

Per al sector és clarament negatiu a tot Europa. La caiguda va ser del 40% d’activitat durant el mes d’abril, però també és veritat que s’ha registrat una recuperació significativa i ràpida, en forma de ‘V’, que va passar a ser del 20% al mes següent i al 15% al juny. 

¿I en el cas de XPO?

La recuperació ha sigut una mica més ràpida que la mitjana del sector perquè som més presents en el comerç electrònic. També perquè no hem parat de treballar en cap moment i perquè la nostra activitat està molt diversificada geogràficament. També per l’ús intensiu de la tecnologia per optimitzar els nostres serveis.

¿Quines tecnologies?

Hem fet ús intensiu del que anomenem XPO Connect per a clients i transportistes que ha facilitat el flux d’informació de manera ‘online’ per optimitzar les rutes. En el cas dels transportistes també va ajudar per orientar els conductors on menjar, ja que durant el confinament estava gairebé tot tancat. 

¿Aquesta recuperació de què parla també s’ha notat a Espanya?

En el mes de juliol, ja hem aconseguit nivells de facturació similars als de l’any anterior. 

¿Aquesta situació de recuperació es registra a nivell europeu?

Hi ha hagut diferències fonamentals per països, però sobretot per tipus d’activitat. Les divisions centrades en alimentació, consum i comerç electrònic han sigut les menys afectades. Quant a països no ha sigut igual l’impacte de la crisi Covid quant als temps. Primer va ser a Itàlia, després es va estendre a Espanya i França, amb pic al març. No obstant al Regne Unit al març no es va notar res. Però a partir d’abril, amb un retard de tres setmanes, la baixada d’activitat es va percebre clarament al Regne Unit. La recuperació més ràpida al principi va ser a França, després s’hi va sumar Espanya, que s’ha situat al capdavant de la recuperació. Anglaterra és a la cua de la recuperació. Espanya és al capdavant d’aquests tres països en la recuperació, però el que segueix amb retard és Anglaterra.

¿A què atribueix aquesta recuperació més ràpida a Espanya?

XPO té una bona penetració a Espanya, especialment en sectors com alimentació i consum. A Espanya la facturació va ser de 759 milions d’euros el 2019, i la meitat correspon a aquesta part. A Anglaterra les xifres s’estan recuperant a l’agost. 

¿Les dades de recuperació de l’activitat conviden al l’optimisme?

Nosaltres som optimistes. Estem veient un segon trimestre que va ser difícil però que apuntava a la recuperació, que ja es va constatar al juny i al juliol, i veiem de forma important que les expectatives fins a final d’any són esperançadores.  

¿Quina previsió de resultats té XPO fins a final d’any?

Tenim la previsió que el quatre trimestre de l’any serà similar i fins i tot millor que el del 2019. Veiem que en el tercer trimestre hi ha una gran estabilitat. Som optimistes de cara al 2021. Aquestes previsions xoquen una mica amb la situació general i les informacions d’evolució de la pandèmia. 

¿Es dibuixa una certa sortida de la crisi?

Els rebrots que estem vivint i les mesures per controlar-los afecten l’economia en general, però la possibilitat de la parada de fàbriques o de l’activitat no existeix o crec que serà molt baixa. 

¿Pot concretar quina caiguda d’ingressos va tenir XPO en la crisi a Espanya i les previsions globals per a aquest any?

No desglossem, però esperem en el tercer trimestre de l’any tenir un creixement positiu i mantenir la tendència fins a final d’any. L’impacte del segon trimestre va ser molt significatiu, per la qual cosa és difícil que la recta final de l’any compensi aquesta situació.

¿L’auge del comerç electrònic que percep suposa un canvi consolidat de cara al futur?

Totes les crisis aporten aprenentatges i conseqüències. La primera idea és que la logística duplica el creixement del PIB generalment i la necessitat d’invertir en mitjans i tecnologia augmentarà. És un sector de creixement i de futur. Cada vegada hi ha més demanda de millor servei. 

¿Aquesta tecnologia aporta canvis directes en la manera de comunicar-se amb els clients?

Ara ja utilitzem amb normalitat el whatsapp per comunicar-nos amb els clients dels nostres clients, els consumidors finals, acordar l’hora d’entrega o donar a conèixer la ruta i situació dels enviaments. També tenim el ‘feedback’ dels clients. El component tecnològic serà cada vegada més destacat. L’‘ecommerce’ augmenta exponencialment la necessitat d’eines logístiques per poder distribuir sense necessitat de recórrer a botigues físiques. El sector del transport i de logística està en creixement i amb inversions en tecnologia cada vegada més importants. 

XPO sempre ha defensat els megacamions de més de 25 metres com una manera d’optimitzar el transport. ¿En quina situació ens trobem?

XPO és partidària de l’optimització dels costos logístics. Espanya és un país perifèric respecte d’Europa i perquè la indústria sigui competitiva a Europa també ha de tenir costos logístics competitius. El nostre objectiu és reduir els costos associats, que no les tarifes, que faci que Espanya sigui més competitiva als mercats internacionals dels que estem més allunyats.

També és important la reducció d’emissions CO2 a l’atmosfera per tona transportada. L’optimització mediambiental també és prioritària i compatible amb la reducció de costos. La inversió en camions i tràilers amb capacitats superiors és important, perquè les emissions i costos per tona transportada siguin menors. 

Però des d’un punt legal hi continua havent restriccions a Europa per al megacamió...

Sí. Som partidaris que la normativa del transport sigui única a Europa. Perquè hi hagi una llibertat de mercaderies real a la UE és necessari que la competitivitat dels costos logístics a Europa sigui similar i que els megacamions puguin traspassar fronteres. El sector està molt reglat en mides de camions i càrrega, entenem que ha de ser així, però també que hi ha d’haver una harmonització dels marcs legals. 

Però els camioners no estan gaire d’acord...

Com en tots els sectors, hi ha interessos contraposats. I la legislació continua sent molt diferent per països.

En la situació de la distribució tèxtil, ¿quina és la situació?

Es un sector important per a XPO a Espanya. Hi ha hagut dues parts. Les entregues a botiga s’han vist suspeses i parades durant el confinament. Certes empreses, les grans, tenien oberts canals de comerç electrònic, que han crescut molt en les entregues domiciliàries i que han ajudat a compensar el tancament de botigues. La recuperació al sector és lenta, els aforaments de les botigues es limiten i la gent surt menys de casa. 

¿I el trànsit amb el nord de l’Àfrica?

Tenim molt transport amb la zona. Les mercaderies han sigut privilegiades durant la crisi de la Covid respecte al transport de persones. No hi ha hagut bloqueig al moviment de mercaderies. Al Marroc treballem sobretot amb tèxtil i automoció, que sí que es van veure afectats. S’han recuperat al juny sense arribar a la normalitat. 

Notícies relacionades

¿Recuperació en el 2021?

El missatge és optimista malgrat el pessimisme general. Una cosa és la crisi sanitària, però les xifres empresarials s’estan recuperant, gràcies a la tecnologia i el teletreball. El factor tecnològic és clau per a la recuperació. En el moment en què la pandèmia es controli, l’economia es recuperarà, som optimistes sobre l’evolució el 2021.

Temes:

Transports