pel coronavirus
AENA estima en gairebé 300 milions l'impacte de les mesures de control sanitari fins al 2022
El Govern calcula que les aerolínies hauran d'invertir 50 euros per vol per adaptar-se als nous protocols de seguretat

AENA estima en 294 milions l’impacte de les mesures de control sanitari previstes per a aquest any i el següent a fi d’evitar contagis per coronavirus a partir de les recomanacions elaborades per l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA) i el Centre Europeu per a la prevenció i control de malalties (ECDC, per les seves sigles en anglès) en matèria de transport aeri.
Així consta en la memòria d’impacte pressupostari a què ha tingut accés Europa Press i que acompanya al decret llei aprovat al Consell de Ministres d’aquest dimarts, en el qual el Govern estableix l’obligatorietat de complir aquestes recomanacions. Segons informa l’Executiu, AENA estima un impacte global en els seus costos d’aproximadament 60 milions d’euros aquest any i uns 97,5 milions al 2021, així com una inversió aproximada de 16,4 milions.
Entre les actuacions que impliquen l’augment en els costos es troba el desenvolupament d’aplicacions per reduir el contacte dels passatgers amb les instal·lacions a l’aeroport, la instal·lació de mitjans de protecció a l’aeroport –per exemple, pantalles en llocs d’atenció al públic i mesures de separació– o de dispositius sense contacte i dispensadors de gel hidroalcohòlic.
També està prevista la potenciació dels sistemes d’informació per a la millora de la comunicació i conscienciació del passatger i altres usuaris de l’aeroport, entre altres mesures.
Addicionalment, assenyala el Govern, l’adaptació de zones a l’aeroport per augmentar la superfície útil a fi de facilitar més distanciament entre passatgers suposarà un impacte d’uns 40 milions d’euros al 2020 i de 80 milions l’any que ve, segons la informació provisional aportada per AENA.
En tot cas, segons assegura el Govern, aquest impacte quedaria compensat per la recuperació de l’activitat en l’àmbit aeroportuari així com per les mesures de compensació ja aprovades, que permetran la recuperació d’aquests costos per part del gestor a través de les tarifes aeroportuàries.
Et pot interesarD’altra banda, l’adopció de les mesures incloses en les directrius emeses per EASA per part de les companyies aèries també tindran un cost perquè inclouen el reforç dels processos de neteja a les aeronaus, la disposició de mitjans de protecció de les tripulacions o mesures de desinfecció.
Concretament, el Govern estima un cost addicional d’uns 50 euros per vol, a més de certs costos indirectes derivats d’un augment en el temps d’embarcament i de la distància entre passatgers. Els costos derivats de l’activitat de supervisió de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria, apunta el Govern, es cobriran amb les seves dotacions pressupostàries.
- Cotxe elèctric Galícia i Aragó volen treure a Catalunya la fàbrica de bateries de Martorell
- L’Eurocambra vota la retirada de la immunitat a Puigdemont
- Setge a la malaltia La salut depèn de la bona alimentació de la flora intestinal
- Els indicadors, estables Les ucis baixen dels 500 ingressats a Catalunya per primera vegada en gairebé dos mesos
- TU I JO SOM TRES Benvinguda la nostàlgia, segons Sala Martín
- 70è ANIVERSARI El Rei lloa l’«esperit audaç i emprenedor» de Catalunya en la visita a Seat
- Cotxe elèctric Galícia i Aragó volen treure a Catalunya la fàbrica de bateries de Martorell
- Polèmica declaració L’alcalde socialista de Càceres: les bateries de la fàbrica de Martorell no es nodriran de liti extremeny
- L’Eurocambra vota la retirada de la immunitat a Puigdemont
- reaccions Foment diu que el Govern va fer «el ridícul» quan va plantar Seat