Compte enrere per al tancament

Nissan insisteix que sense diàleg el tancament de BCN no acabarà de manera satisfactòria per a ningú

Frank Torres, encarregat de pilotar la negociació, espera que els sindicats s'asseguin aviat a negociar i espera el recolzament de les administracions

El directiu espanyol reafirma que la decisió de tancar arriba després d'un estudi detallat i obeeix a l'excés de capacitat productiva mundial

franktorresefemartaperez

franktorresefemartaperez

2
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

El dimarts 30 de juny comença el compte enrere d’un mes per finalitzar el termini de negociacions i buscar un acord en el tancament de les plantes de Nissan a Catalunya (Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu). A partir d’aquell dia, Frank Torres, vicepresident de Nissan a Rússia, responsable d’operacions industrials de Nissan Motor Ibérica i persona designada per la matriu del Japó per pilotar la negociació, haurà de buscar un entesa amb els 13 membres de la representació sindical en una taula de negociació que es preveu complicada.

El directiu, que va aterrar després de l’anunci de Nissan de liquidar les seves plantes catalanes, s’ha mantingut, en una trobada amb els mitjans de comunicació, en l’actitud que ja va argumentar fa unes setmanes Gianluca De Ficchy, president de Nissan Europa, a El Periódico«El tancament de les plantes de Barcelona és inevitable». Torres recalca que la seva presència «es produeix amb la millor intenció d’arribar a un acord amb els treballadors. Tancar no és una decisió de Frank Torres, ni tan sols del ‘chairman’. S’ha d’entendre en un escenari global en el qual tenim un excés de capacitat productiva».

Els sindicats no han rebut bé l’arribada de Torres; de fet, avui tenien previst anar a protestar davant de casa seva. Per al directiu, «el fet que en la negociació hi hagi una persona d’aquí és positiu per buscar un millor acord. Millor tenir algú d’aquí que una persona del Japó, Anglaterra o Alemanya». Confessa que la decisió és molt dura «i no agrada a ningú», tampoc a les administracions (Govern d’Espanya i Generalitat de Catalunya). «Entenc que sigui complicat per a ells, no tenen una posició senzilla, però ja hem explicat que és una decisió fruit d’un estudi detallat. Necessitem la seva col·laboració per establir un bon diàleg per l’interès de tots», argumenta Frank Torres.

El Prat es va salvar de la ‘crema’

Nissan vol tancar al més aviat possible aquesta negociació, de la qual dilluns passat va sortir de l’equació el Centre de Recanvis del Prat de Llobregat«amb 114 treballadors. Hem fet entendre a la companyia que no era positiu impactar en el centre de recanvis. Té uns reptes diferents als de la planta, i dins de les sinergies amb l’Aliança hem aconseguit que no els afecti», explica Torres.

El responsable de Nissan Motor Ibérica (que va substituir Genís Alonso el dia de l’anunci del tancament) ha recalcat que «sense diàleg no pot acabar de manera satisfactòria per a ningú. Reitero que és una decisió difícil d’assumir, però el tancament no és conseqüència de la planta sinó d’un entorn global. Hem de trobar la fórmula que sigui el menys traumàtica possible». Torres assenyala que no temen un canvi de normativa laboral que afecti la negociació, «per això vam iniciar el treball amb el Comitè Europeu –que té 49 dies per donar la seva opinió no vinculant– i ara passem a treballar les consultes a nivell local, com marca la llei».

Notícies relacionades

Torres està disposat a «parlar amb tothom i escoltar les propostes per trobar la millor solució dialogada. No vull pensar que no es vulguin asseure a negociar». El tancament de les plantes catalanes «no significa que Nissan marxi d’Espanya o de Catalunya. Continuem comptant amb els centres d’Àvila i Cantàbria –que estan en negociacions–, amb el centre de recanvis del Prat que he esmentat abans i mantenim tota l’àrea comercial i de màrqueting a la seu de Barcelona (en total, unes 1.200 persones)», la direcció de la qual recau en mans de Marco Toro.

El directiu no dona per liquidada cap opció de diàleg. És conscient que el tancament no agrada a ningú i que ‘és important asseure’s a dialogar per provar de trobar solucions’.

Temes:

Nissan