contractes al súper

El comerç d'alimentació es reforça durant el confinament

Mercadona contracta 600 persones en logística i recolza la neteja i la seguretat amb serveis externs

Mentre que El Corte Inglés ha apostat per reubicar treballadors en la venda 'online', altres firmes han incrementat els contractes temporals

52886753 60

52886753 60 / ©Miguel Lorenzo

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les cadenes de supermercats espanyoles s’han reforçat durant aquestes setmanes de confinament. Diversos milers de persones han trobat feina durant aquests dies a les cadenes de supermercats, que, fruit de l’increment de la demanda, el comerç electrònic i les noves normatives de seguretat, han hagut de readaptar la seva organització. La despesa en productes de gran consum ha augmentat prop del 42% respecte a abans del confinament, segons dades de la consultora Kantar. Nielsen apunta que el consum ‘online’ de productes d’alimentació s’ha duplicat, amb creixements setmanals de fins al 80%.

El director general de l’associació de supermercats Asedas, Ignacio García Magarzo, ressalta que Espanya ha desenvolupat en els últims anys un model de distribució «molt intensiu en mà d’obra» i amb una «elevada densitat d’establiments», cosa que ha permès afrontar el període de confinament amb garanties de proveïment i un bon servei. Malgrat això, des de la patronal reconeixen que les cadenes «han hagut d’ordenar la plantilla, establir torns de descans i incrementar les mesures de seguretat». El sector dels supermercats dona feina a 260.000 persones, un baluard de l’ocupació a Espanya. 

«Ara la gran incògnita és saber si l’actual situació durarà més o menys, quins protocols hi haurà en el futur o quin serà el comportament del consumidor en els pròxims mesos», diu García Magarzo. Explica que en alguns establiments a la Xina s’ha establert definitivament el control de temperatura dels clients, la limitació d’aforaments o les mampares de protecció, per exemple. 

Mercadona

Les estratègies seguides per les diferents cadenes varien en funció de les seves pròpies característiques. El líder del sector, Mercadona, va decidir reforçar les botigues, suspendre l’entrega a domicili i mantenir el servei ‘online’ des dels seus magatzems especialitzats de València i Barcelona. La cadena ha contractat 600 persones a Espanya per reforçar la logística i ha potenciat la neteja i la seguretat amb serveis externs (unes altres 2.400 persones). Els protocols sanitaris que obliguen a regular l’aforament dels supermercats han requerit en ocasions la contractació específica de personal de seguretat per regular les cues.

El Corte Inglés

En el cas d’El Corte Inglés (també amb comerç alimentari malgrat estar en el marc de les grans superfícies), s’ha implicat tota l’organització a millorar el servei ‘online’ i els supermercats. La reubicació de personal no ha requerit noves contractacions però sí una reorganització de pes. Fruit d’aquest esforç de la plantilla, la cadena ha aconseguit ser una de les que més ha incrementat la seva oferta de serveis ‘online’, tantpel que fa a l’alimentació com en altres productes. L’entrega a domicili s’ha aconseguit mantenir en terminis raonables i inferiors a la majoria de competidors. «Si la càrrega addicional de feina d’aquests dies se sostingués només amb el personal d’alimentació, seria impossible oferir aquest servei», reconeixen fonts d’El Corte Inglés.

‘Online’

L’augment de la demanda ‘online’ ha fet que firmes com Dia hagin incrementat les contractacions. En el seu cas, s’ha dut a terme l’ampliació de la capacitat de la venda ‘online’ amb 1.000 treballadors més i la transformació de vuit botigues per a la preparació de comandes.

Contractes

En el cas de Caprabo, el nombre de contractes ha arribat a 700; a Condis, més d’un centenar, i a Ametller Origen, unes 90 persones (incloses les ressituades d’altres departaments). 

Bon Preu

A la cadena Bon Preu asseguren que han dut a terme 566 contractacions entre els mesos del març i l’abril, amb un total de 133 contractes indefinits i 433 temporals, per als departaments de magatzem, logística i botigues. És tònica general en el sector cobrir les actuals circumstàncies amb contractes temporals. «La política de l’empresa és fer sempre contractes indefinits. El 98% ho eren a finals de març, però donada la incertesa generada per la pandèmia del coronavirus s’estan fent contractes temporals com una mesura de prudència», expliquen fonts de Bon Preu.

Discount

Notícies relacionades

Responsables de Lidl reconeixen que després de l’establiment de l’estat d’alarma la firma va recórrer a empreses de treball temporal per cobrir els moments de més concentració de clients, però que «amb el pas dels dies i la limitació de l’aforament a les botigues no ha sigut necessari prorrogar aquest servei». Una cosa semblant al cas d’Aldi, després d’haver limitat l’aforament de les botigues a 50 persones. 

‘Online’ i la proximitat 

Sobre el pòsit que aquesta situació deixarà en el sector de la distribució alimentària els experts es mostren cautelosos. Dubten, per exemple, que l’auge de la venda a internet es pugui arribar a consolidar, a l’incorporar costos suplementaris que fins abans d’aquesta crisi sempre van ser un fre suficient per canibalitzar les vendes de l’eficient xarxa de botigues. De fet, malgrat l’auge ‘online’ de les últimes setmanes, Nielsen i Kantar certifiquen que el gran beneficiat de l’augment de les vendes ha sigut el comerç de proximitat, especialment els supermercats.