EFECTES DEL CONFINAMENT

El decret del Govern sobre comerç electrònic dona ales a l'activitat empresarial

La venda 'online' es manté però els enviaments es retarden més de l'habitual

La demanda a internet no compensa la caiguda del consum pel confinament

seur

seur

6
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El decret del Govern que considera el comerç electrònic com a activitat essencial de l’economia està donant ales al desenvolupament de la venda ‘online’ en alguns àmbits. El tancament comercial excepte per a les botigues d’alimentació ha fet que la venda a internet es converteixi en una vàlvula d’escapament per al sector de la distribució, però també de manera indirecta per a qualsevol activitat de producció. Malgrat això, l’activitat postal és més baixa que en circumstàncies normals.  

Malgrat l’opció de les compres per internet, en gairebé cap cas es compensa l’impacte econòmic del tancament dels canals de venda tradicionals. La porta de permetre el comerç electrònic a Espanya és una via per minimitzar la caiguda de les vendes a tots els sectors, especialment en el tèxtil, amb el tancament de milers de botigues a Europa. Si no s’hagués deixat aquesta escletxa en les restriccions d’activitat, s’hauria desencadenat una allau d’importacions amb efectes econòmics irreparables, reconeixen en el sector industrial.

Però la situació actual ha desbordat les capacitats logístiques de les empreses de distribució. La venda ‘online’ dels supermercats està desbordada des de l’inici del confinament i els consumidors necessiten molta sort per aconseguir tramitar les comandes. El decret del Govern de limitar l’activitat de les empreses a Espanya per reduir els moviments de persones deixa al marge «les que treballen en la distribució i entrega de productes adquirits al comerç per internet, telefònic o correspondència». Aquesta excepció permet que les empreses preparin els enviaments, tot i que el comportament dels consumidors en confinament és en gran manera una incògnita. La saturació de peticions pel tancament de comerços ha fet que els enviaments, en general, siguin molt més lents, i que triguin més del doble que l’habitual normalment. 

Menys activitat postal

Al mateix Correus, l’activitat s’ha restringit, segons fonts de l’empresa, als serveis essencials, mentre que els sindicats reclamen fins i tot el tancament total. La llei contempla que Correus pugui gestionar els enviaments no urgents, com el paquet blau de fins a 20 quilos de pes, amb un compromís de termini d’entrega que ha de ser en un 80% dels casos de fins a tres dies. A la pràctica és difícil aquest objectiu. Només el 25% de la plantilla treballa actualment per dia i en dies alterns, unes 13.000 persones diàriament, que gestionen al dia uns 5,5 milions d’enviaments, amb unes 160.000 entregues per jornada, segons Correus. El compliment dels terminis d’entrega estipulats per llei constitueix un dels elements essencials del servei postal universal (SPU), juntament amb la seva prestació a tot el territori.

L’escletxa del comerç electrònic és una oportunitat de desenvolupament, però a la pràctica hi ha limitacions. L’empresa privada de correu urgent Seur explica que des del decret de l’estat d’alarma «s’ha registrat un descens de volums, principalment pel B2B i en algunes categories de l’‘e-commerce’, per un descens generalitzat del consum». Reconeixen que en l’actual situació de restriccions «no és possible garantir els terminis d’entrega». 

Alimentació, sobrepassada

Mentre en els serveis d’entrega de cistelles de la compra des de supermercats estan gairebé col·lapsats, en un altre tipus de productes, com el tèxtil, està caient l’interès dels consumidors en la compra ‘online’ arran del confinament. Les rebaixes s’han avançat, per intentar esmenar una situació que amenaça de prolongar-se. 

Hi ha comerços que han suspès la venda ‘online’ arran del tancament de les botigues físiques per falta de rendibilitat, mentre que d’altres han reactivat el canal, fins i tot reorganitzant les empreses (com Ametller Origen). Grans firmes del sector de distribució han potenciat la venda ‘online’, conscients que d’una bona gestió actual poden aconseguir-se clients fidels en el futur. Però la capacitat logística general és insuficient en alguns casos, i el consumidor pot quedar descontent. Mercadona ha sigut conscient d’aquesta dificultat de donar un bon servei amb la saturació actual i ha suspès la venda ‘online’. Altres cadenes han seguit aquesta línia davant del creixement excessiu de la demanda i falta d’estructures rendibles.  

Electrodomèstics

D’altres, en canvi, veuen en internet una via per sembrar la llavor de futures expansions i minimitzar l’efecte del tancament de botigues. En la venda d’electrodomèstics, per exemple, El Corte Inglés ha vist una manera d’emfatitzar la relació amb els clients, ja que dona una opció de compra o reparació a les famílies que hagin patit la ruptura de la nevera o la rentadora, per exemple. Malgrat aplicar un expedient de regulació d’ocupació temporal (erto) pel tancament de botigues, l’àrea ‘online’ d’El Corte Inglés funciona a ple rendiment. I el mateix explica la cadena d’electrònica Mediamarkt, amb enviament i reparació d’electrodomèstics o qualsevol producte a la venda, malgrat el tancament de botigues. 

Mobles

El pastís ‘online’ atreu tot tipus de firmes i sectors. El gegant suec Ikea, també amb botigues tancades i erto en marxa, manté obert el servei de venda a internet. És possible comprar complements i fins i tot mobles, però el muntatge ha de ser assumit pels clients. Els terminis d’entrega de les grans firmes estan en general entorn dels cinc dies, però poden ser més. 

Nens

Coincideixen les firmes amb activitat en què el consumidor confinat està demanant productes relacionats amb el teletreball o el lleure dels nens. ToysRUs, per exemple, també ha entès que el confinament dels nens a casa era una oportunitat per a la venda de joguines. La firma ha informat que ha portat «tot el seu catàleg de joguines a la web». Play Doh, Monopoly o Lego, són els més escollits. Ikea té en oferta la seva cuineta. Els videojocs també són una constant. Els nens estan en l’objectiu del comerç.

Amazon

El gegant del comerç electrònic Amazon també treballa a ple rendiment. Malgrat això, els terminis d’entrega tendeixen a ser més amplis de l’habitual en una situació normal. Fins i tot productes propis, com els lectors de llibres electrònics, s’arriben a entregar amb més una setmana de termini. El temor que Amazon s’ho mengi tot en una conjuntura com l’actual està en l’ambient. El mateix president de la Confederació Espanyola de Comerç, Pedro Campos, ha reclamat al Govern que es prohibeixi a Amazon vendre res fora del que sigui considerat primera necessitat, però la petició sembla caure en sac foradat de moment.

Electrònica

Notícies relacionades

En electrònica, un indicador de tendència també l’ofereix la firma PC Components, un dels distribuïdors més grans a Espanya en el mercat ‘online’ abans del decret del Govern. Ja en els primers moments de la crisi desencadenada amb el coronavirus es van detectar alces importants en la demanda d’ordinadors portàtils. En concret, en la primera quinzena d’aquest mes les vendes van augmentar el 60%, especialment per a teletreball a casa, amb un augment del preu mitjà de la cistella de la compra del 50%, fins als 300 euros. «Hem notat un augment significatiu en tot el que esta relacionat amb el teletreball, l’educació, la comunicació», expliquen. Fins i tot cadires d’oficina, afegeixen, ja que, opinen, que «treballar des de casa és una cosa molt nova per a molta gent i ha sigut necessària una adaptació en temps rècord». No obstant, s’ha notat una caiguda en la venda d’altres productes, com ‘smartphones’, tauletes, videocàmeres o patinets elèctrics.

Botiga tradicional

Fins i tot en la venda d’aliments per a animals de companyia s’està incrementant la venda ‘online’. La firma Gosbi assegura que ha multiplicat per quatre la venda per internet. Aquesta firma, «a fi de cuidar el canal especialitzat en aquests dies difícils per al comerç local, ha adaptat la seva web de manera que part dels beneficis provinents de la venda ‘online’ puguin arribar a aquells comerços que col·laborin amb la marca, i així oferir una ajuda extra en aquests moments de tancament de botigues, que amenaça les botigues independents o tradicionals. Especialment les que no tinguin sistemes de venda ‘online’ propis.