AUTOMOCIÓ
El sector de l'automòbil s'uneix per lluitar contra el coronavirus
Molts fabricants aporten el seu gra de sorra produint equipament mèdic, ajudant a fer-lo o cedint flotes per als serveis mèdics
Els últims a sumar-s'hi han sigut les firmes nord-americanes, que ja han anunciat tancaments de plantes i la seva col·laboració per lluitar contra el virus

83433818a6a3296b85156afae2d1f3493793f272
En poc més de tres mesos, el coronavirus ha paralitzat el món i ha afectat l’activitat de la gran majoria de companyies automobilístiques. Moltes han hagut de parar la seva activitat, com Ferrari, Seat i Nissan, entre moltes d’altres, i d’altres s’han vist obligades a reduir la seva producció. Segons dades actualitzades a les nou del matí del 20 de març, ja són 243.530 els contagiats pel Covid-19, 18.074 a Espanya, i el nombre de morts arriba a la xifra de 9.968, 832 al nostre país.
Davant d’aquesta situació, països com Itàlia, convertit ja en l’epicentre de la pandèmia amb 41.035 contagiats, estan patint per evitar el col·lapse del seu sistema sanitari. A la falta de llits disponibles per als pacients més greus, s’hi ha unit l’escassetat de material indispensable per tractar els pacients com ara els respiradors i, per garantir la seguretat de l’equip mèdic, mascaretes, guants, ulleres... Davant d’aquesta situació, governs i entitats mèdiques han demanat ajuda tothom que hi pugui fer alguna cosa.
Un sector unit
Les companyies automobilístiques han respost a la petició amb mesures extraordinàries que ajudaran a salvar vides. Una de les primeres a reaccionar va ser la xinesa BYD. Es pot recordar que el gegant asiàtic va ser on va començar la pandèmia, tot i que les seves xifres de contagis ja estan remetent. L’automobilística asiàtica va anunciar divendres dia 13 que estava produint cinc milions de mascaretes al dia i 300.000 desinfectants per a les mans. Segons el seu comunicat, l’equipament va dirigit als seus treballadors, per mantenir la seva producció, i la resta, a la província de Hubei, primer epicentre de la pandèmia.

Control a Wuhan, primer epicentre de la pandèmia /
Ja a Europa, firmes tan populars com ara Ferrari i McLaren s’han unit a la lluita. A Espanya, Renault, Suzuki, Ford i Hyundai també s’han prestat a ajudar. A Itàlia, la família Agnelli, que controla el Grup FCA, Ferrari i CNH Industrial i és propietària de la Juventus de Torí, ha donat 10 milions d’euros a Protecció Civil i ha comprat 150 dispositius mèdics produïts per firmes estrangeres per proveir els hospitals de la regió del Piemont, una de les més afectades. Així mateix, tant Ferrari com FCA i Marelli estan negociant amb Siare Engineering, un fabricant de respiradors local, per buscar la manera d’augmentar la seva producció. Amb res decidit encara, segons va apuntar el seu CEO, Gianluca Preziosa, a Reuters, Siare Engineering necessita ajuda sobretot en la part electrònica, i estan buscant la manera que Ferrari, FCA i Marelli cobreixin aquesta necessitat.
Al Regne Unit, on tenen 3.260 contagiats i 144 morts, el Govern ha demanat ajuda a Ford, Jaguar-Land Rover, Vauxhall i Honda, sobretot en la producció de respiradors. Segons avança Automotive News, JLR ha confirmat la petició i ha assegurat que faran «el que sigui necessari per ajudar la nostra comunitat». Ford, per la seva banda, ha confirmat que està avaluant la situació i Honda i Vauxhall, de moment, només han confirmat la petició del Govern.
Les firmes que ja han reaccionat al Regne Unit són McLaren, que ja està buscant la manera de produir respiradors mitjançant un disseny senzill que permeti una fabricació ràpida, i Nissan, que treballa amb companyies especialitzades per contribuir a l’increment de la seva producció.
Més enllà dels fabricants, la Fórmula 1 ha emès un comunicat que un col·lectiu d’equips establerts al Regne Unit, fabricants de motors i les seves divisions tecnològiques, estan estudiant la possibilitat de produir o, en el seu defecte, ajudar a fabricar dispositius mèdics per ajudar a tractar als pacients del Covid-19.
Renault, Ford i Hyundai ajuden Espanya
A Espanya la situació és cada vegada més crítica, amb «el pitjor encara per arribar» segons el Govern. Un col·lapse sanitari és possible i, de nou, qualsevol ajuda és vital per aturar la crisi. En aquest sentit, Renault Espanya ha donat al servei públic de Salut de Castella i Lleó, més de 26.000 mascaretes, gairebé 900 parells de guants, prop de 180 vestits de busseig i 66 parells d’ulleres. La firma del rombe, amb plantes a Valladolid i Palència, totes dues a Castella i Lleó, respon així a la petició de proveïment que la Junta va llançar a companyies i particulars per assistir els seus hospitals.
Hyundai, per la seva banda, ha decidit cedir la seva flota de vehicles a diversos hospitals de la Comunitat de Madrid perquè el personal dels centres puguin «fer la seva feina amb total seguretat i, en la mesura que sigui possible, facilitar-li el dia a dia». La marca sud-coreana també cedirà vehicles en altres comunitats en col·laboració amb la seva xarxa de concessionaris. Després de l’anunci de Hyundai, Suzuki Espanya ha respost afegint-se al moviment i confirmant que també posen a disposició dels hospitals de Madrid la seva flota de vehicles per assistir els sanitaris.
Paral·lelament, Ford ha posat el focus en els milions d’espanyols que es troben complint l’estat d’alarma a casa seva. Per fer més amè el període, ha organitzat, junt amb artistes com ara Sara Socas, i comunicadors, com Cristina Boscá, una sèrie de trobades virtuals a través de les xarxes socials per entretenir la població. Socas actuarà a Instagram el 20 de març a les 20.30, i Boscá farà el mateix el 23. Ford confirma que es duran a terme més concentracions virtuals encara per anunciar.
Els gegants nord-americans, explorant solucions
Notícies relacionadesEls Estats Units, amb 14.250 contagiats i 208 de morts, compten amb tres gegants automobilístics, dos a Michigan, General Motors i Ford, i un a Califòrnia, Tesla. Segons confirmen mitjans nord-americans, les dues primeres estan col·laborant amb l’administració Trump per explorar la millor manera d’aprofitar els seus recursos per lluitar contra el coronavirus. GM està estudiant la millor via per assistir la producció d’equipament mèdic, sobretot respiradors, mentre Ford ha confirmat xerrades amb els governs nord-americà i britànic per estudiar la possibilitat de produir ells mateixos l’esmentat equipament.
D’altra banda, Tesla, en la seva batalla contra el convencional, no ha confirmat converses amb el Govern, però sí que produiran respiratoris si hi ha escassetat. Elon Musk ho va anunciar a Twitter després de ser criticat per afirmar que «el perill del pànic és pitjor que el del coronavirus» i per no cedir, al principi, a tancar la seva planta californiana. Es pot recordar que GM i Ford aturaran la producció de les seves plantes nord-americanes fins al dia 30, com a mínim, i Tesla farà el mateix amb la seva planta de Fremont el dia 23 fins al 7 d’abril, tot i que mantindrà oberta la Gigafactory, de Nevada.
- Mobilitat Via Laietana: l’Ajuntament pinta un pas de vianants tradicional a la plaça d’Antoni Maura per pal·liar la confusió
- Mònica Baró: "Hi ha nens que no entren en literatura però que llegirien en bucle el llibre dels rècords"
- Adeu feliç Brindis sorpresa al Born per acomiadar Juan Viso, el quiosquer emblemàtic del barri: «És part de la nostra identitat»
- Aíto García Reneses: "Ara faig fotos a ocells. M’hivaig aficionar en un viatge a Sud-àfrica"
- FUTBOL | LA CRÒNICA El Barça balla a l’infern
- Un home accedeix a una herència milionària gràcies a la saliva del seu avi recollida del sòl per un detectiu
- Declaracions polèmiques Trump planeja relacionar l’ús del paracetamol amb l’autisme, contradient dècades d’estudis mèdics
- Crim sense aclarir La jutge de Sabadell que investiga l’assassinat d’Helena Jubany reobre el cas contra Ana Echaguibel
- Violència de gènere Igualtat licitarà de nou el contracte de les polseres antimaltractament per incorporar «millores tècniques»
- Cas Koldo La defensa de Santos Cerdán demana al CGPJ que investigui si el Suprem considera «insultant» la seva estratègia