Mobilitat
Via Laietana: l’Ajuntament pinta un pas de vianants tradicional a la plaça d’Antoni Maura per pal·liar la confusió
El consistori col·loca jardineres per ordenar l’accés al pàrquing del costat Besòs, mentre que al costat Llobregat molts vehicles entren a aparcar per una zona per als vianants
Via Laietana: la difícil vida del vianant al cor de la plaça d’Antoni Maura

La dificil convivencia de peatones y vehículos en la Plaça dAntoni Maura /
Si un dia neix el carnet de vianant, no seria mala idea que els aspirants facin les pràctiques a la plaça d’Antoni Maura, a la Via Laietana, a l’altura de la catedral. No és fàcil moure’s a peu per allí. De vegades és gairebé un repte.
El maig passat, aquest diari es va fer ressò de la queixa d’alguns dels habituals de la zona sobre com de complicat resultava, després de la reforma del carrer, creuar per la vorera del costat Besòs al tram on coincideixen els vehicles que entren i surten de la zona del mercat de Santa Caterina per l’avinguda de Francesc Cambó amb els que entren des de Laietana i també amb els que surten del pàrquing que hi ha allí.

La imatge dona fe del desgavell que acostuma a donar-se en aquest punt de la plaça d’Antoni Maura: tres cotxes bloquejant-se el pas. /
Plataforma única
Com que és una plataforma única, no hi ha cap semàfor en vermell que aturi els cotxes i doni als que creuen caminant un temps per travessar sense interferències. A més, el pas de vianants que hi havia fins fa unes setmanes no deixava clar, o almenys això indicava la realitat del dia a dia, per on havia de creuar la gent d’un costat a l’altre de la Via Laietana.
Una situació que es complicava més encara pel fet constatat que molts dels cotxes que sortien de l’aparcament del costat Besòs, la sortida del qual està al costat de la seu de Foment, circulaven rectes i envaïen el pas de vianants, en lloc de fer el revolt a l’esquerra previst perquè surtin al carrer pel mateix carril que ve de Santa Caterina. En resum, un lloc d’alta complexitat per al passejant, especialment per al que no conegui la zona, com és el cas dels turistes, tants, que per allí discorren.
Retorn al passat
Requerit per aquestes situacions, l’Ajuntament va contestar al maig a aquest diari que la possibilitat de col·locar un semàfor a la plataforma única no es preveia i que s’estava estudiant com reforçar la delimitació de l’espai previst per als vehicles a fi de pal·liar el desgavell. I, al final, el consistori va optar per diversos retocs de consideració que va efectuar aquest estiu.

El nou pas de vianants amb franges blanques, i alguns que no són vianants disposats a travessar-lo, dimarts passat. /
El principal, el més visible, ha sigut pintar un pas de vianants dels d’abans, amb franges blanques llargues, en lloc de deixar només els tacs que s’utilitzen fa més de 20 anys a la ciutat. Aquestes franges ‘vintage’ ajuden a deixar clar al vianant que aquest és el seu espai. En aquest cas, conviuen amb el sistema més modern, els tacs blancs. Per aquesta banda, l’objectiu que els vianants que caminen per allí no creuin per qualsevol lloc, en funció de l’espai que els deixen els cotxes, sembla un aspecte millorat.

El reforç de la senyalització
Un altre canvi: s’han instal·lat jardineres a la sortida del pàrquing (abans hi va haver blocs que al maig es van retirar), de manera que els conductors que surten d’allí ja no tenen més opció que girar a l’esquerra i entrar a la Via Laietana per on ho han de fer, no com fa uns mesos, quan tants sortien rectes i envaïen el pas de vianants. No obstant, encara es dona una altra disfunció: els vehicles que surten de l’aparcament s’han de situar al carril dret de l’avinguda de Francesc Cambó cap a Laietana, i alguns entenen que els dos carrils són de sortida i ocupen el costat esquerre, per on altres vehicles entren cap a la zona del mercat de Santa Caterina. I això acostuma a generar un petit col·lapse cada vegada que passa.
Aquest dimarts es va donar el cas i el conductor d’un autobús de la línia 47 va deixar el seu seient per advertir a crits al d’un cotxe que bloquejava l’entrada d’altres que venien de Laietana, cosa que impedia que el bus avancés per Laietana en sentit ascendent: «¡Que és el carril d’entrada, cony! ¡Que fa mitja hora que esperem per passar el semàfor!».

Les jardineres instal·lades a l’estiu que indiquen el camí correcte als que surten del pàrquing de Francesc Cambó. /
Furgoneta municipal
Les jardineres sí que han ofert seguretat al vianant davant del pàrquing. El consistori també les va instal·lar perquè aquest tram deixés de servir de lloc improvisat de càrrega i descàrrega, cosa que també era freqüent. Cert és que aquest objectiu no s’acabava de complir dimarts, quan al costat de les jardineres van estar una bona estona aparcades, successivament, dues furgonetes, una, del mateix Ajuntament.
On s’aprecia un problema recurrent és a l’altre costat de la Via Laietana, a l’accés al pàrquing del costat de la catedral. No és fàcil proclamar de qui és la culpa. Només que un passi 10 minuts observant, s’aprecia que són molts els cotxes que baixen de Laietana i per entrar a l’aparcament no trien el carril previst, si no el tram anterior, de manera que travessen el pas de vianants i passen a prop dels vianants. I això malgrat que la senyalització d’entrada al pàrquing sembla clara.

Un cotxe entra al pàrquing que hi ha al costat Llobregat, passant per sobre del pas de vianants, a centímetres d’una família que és a la vorera, dimarts passat. /
La quarta jardinera
Notícies relacionadesTres jardineres marquen un límit al costat de l’entrada del pàrquing de la catedral. És probable que amb una quarta jardinera, a la part més pròxima al carrer, els cotxes ja no tinguessin espai físic per entrar per allí, i potser així no passaria més el que va passar dimarts, quan un cotxe va circular a centímetres d’una família amb nens, per comprovar massa tard que havia entrat per on no ho havia de fer. Cert és que també es veu algun despistat que fa el mateix al costat Besòs.

El nou pas de vianants no va servir d’avís per a aquest cotxe, que va entrar a Francesc Cambo pujant per la zona per als vianants. /
En suma, la plaça d’Antoni Maura dona ara alguna pista més als vianants perquè convisquin amb els vehicles que passen per allí, però no deixa de ser un punt d’elevada complexitat que obliga a un examen diari que bé mereixeria un reconeixement a qui el supera, i fins i tot un carnet de vianant.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Els rebesnets del Sabadell no van a l’opa
- Successos Troben un cadàver esquarterat en una maleta al costat d’un contenidor a Vilanova i la Geltrú
- La policia acorrala el Tren de Aragua per evitar que s’instal·li a Espanya
- Els Reis reforcen la posició d’Espanya sobre Gaza davant el món àrab
- Canvi de temps Catalunya activa avisos per fortes pluges a totes les comarques davant la previsió d’un diumenge convuls
- Festa atlètica La pluja dona una treva a la Cursa de la Mercè 2025, la més multitudinària, amb més de 14.000 corredors
- Guerra a l’est d’Europa Alicha, el robot terrestre ‘low cost’ inventat per Ucraïna que substitueix els soldats en la primera línia del front
- Mobilitat Via Laietana: l’Ajuntament pinta un pas de vianants tradicional a la plaça d’Antoni Maura per pal·liar la confusió
- El truc japonès per a perdre pes que està revolucionant l'Estat