aeronàutica
Airbus supera Boeing com a primer fabricant mundial
Els problemes del 737 MAX i l'acceleració de la producció a final d'any permeten al grup europeu superar el seu principal competidor

nh 6843 /
Airbus s’ha convertit en el fabricant d’avions més gran del món per primera vegada des del 2011 després d’entregar l’avió 863, número amb el qual supera les previsions del 2019 i roba la corona al seu rival nord-americà Boeing, han assenyalat fonts aeroportuàries. S’esperava una reversió en l’ordre jeràrquic entre els dos gegants amb la crisi del 737 MAX de Boeing que s’arrossegarà al 2020.
Les dades europees remarquen encara més la distància que Boeing ha de recórrer per recuperar la seva posició en el mercat. Airbus, que es va veure obligat pels seus propis problemes industrials a reduir el seu objectiu d’entrega per al 2019 entre un 2% i un 3% a l’octubre, va desplegar recursos addicionals fins a hores abans de la mitjanit del 31 de desembre per arribar als 863 avions l’any, en comparació amb el seu objectiu revisat de 860 avions. Les entregues van augmentar un 7,9% respecte als 800 avions del 2018. Airbus va declinar fer comentaris sobre les xifres, que han de ser auditades abans que puguin finalitzar-se i publicar-se.
Els fabricants d’avions reben la major part dels seus ingressos quan s’entreguen els avions, menys els pagaments de progrés acumulats, per la qual cosa el rendiment d’entrega de final d’any és seguit de prop pels inversors. El recompte d’Airbus, que va incloure al voltant de 640 avions de passadís únic, va trencar els rècords de la indústria després d’haver mobilitzat milers de treballadors i cancel·lat les vacances per completar una reserva d’avions semiacabats a falta d’acabar-ne les cabines.
Retards en la instal·lació
Airbus s’ha vist afectat per retards en la instal·lació dels nous dissenys complexos als avions A321neo acoblats a Hamburg, Alemanya, cosa que ha provocat que dotzenes d’aquest model i d’altres s’emmagatzemessin en hangars per esperar configuracions d’últim minut i l’arribada de més mà d’obra. Aquest treball fora de les previsions ha augmentat els costos i podria tenir un impacte modest en els marges de guanys d’Airbus, però l’impacte es veurà afectat en gran manera per l’alt volum d’avions i la rendibilitat ja sòlida per a aquests avions de passadís únic, diuen els analistes.
Encara així, els problemes per instal·lar cabines complexes han reduït la capacitat d’Airbus d’aprofitar l’agitació del mercat que afecta el 737 MAX de Boeing, a terra des de març després de dos accidents fatals. Boeing va entregar 345 avions de llarga distància, principalment, entre gener i novembre, menys de la meitat del nombre de 704 aconseguit en el mateix període del 2018, quan el MAX es va entregar amb normalitat.
Notícies relacionadesDurant tot el 2018, Boeing havia entregat 806 avions. Les plantes de producció d’Airbus s’aturen tradicionalment durant Nadal i Any Nou. Però els centres d’entrega i les instal·lacions d’acabament de la companyia estaven funcionant bé a la tarda de la vigília d’Any Nou per permetre que les aerolínies asiàtiques i d’altres àrees facin volar nous avions.
- Els bars de Gràcia, en peu de guerra per un veto i un error de l’Ajuntament
- El mirador de la Torre de Collserola ofereix vistes gratis
- Un violador surt avui de la presó "amb alt risc de reincidència"
- Sector econòmic Barcelona ajusta preus en un estiu de menys despesa turística: hotels de luxe des de 183 euros
- Violència sexual Catalunya registra 12 agressions i abusos sexuals al dia i una de cada cinc es produeixen en l’àmbit familiar